Skendräktig??!

P

Pita

Någon som vet något om skendräktighet? Min lilla shettisdam på 14 år verkar vara skendräktig. Hon har fått värsta magen, ser ut som hon är högdräktig, och har mjölk i juvret. Vad ska jag göra?

Jag kan inte för mitt liv begripa hur det skulle ha gått till i så fall. Vad jag vet finns ingen hingst här i närheten, och hon har bara delat hage med en liten shettiskompis (sto).
(Den enda av hankön som varit i närheten är en ungtjur, men det måste väl iaf vara en omöjlighet att han ställt till det...)

Jag har verkligen försökt fundera, men nej...det verkar totalt omöjligt att hon skulle vara dräktig på riktigt (och tur är väl det då det är avelsförbud på henne pga tidigare livmoderframfall). Dessutom har hon brunstat i år. Usch, jag känner mig helt hjälplös :(...

Har hon haft föl förr?

Det är ju inte omöjligt att hon kan vara skendräktig. Ston kan bli det.
Fast jag har ingen erfarenhet av det, någon annan som vet kanske?

Har ett shettissto som oxå var skendräktig,även hon hade mjölk,gick i lag med ett sto som sedan fölade,då la sig min dam ner på samma ställe å tom låtsades föla,efter det var det lungt.Hon är otroligt omhändertagande och sympatiserar när hon ser en fölning.

Hon har haft föl 3 ggr förut, vid senaste fölningen fick hon livmoderframfall och var nära på att dö, därav avelsförbudet.

Det gick över efter "fölningen",har varit lugnt sedan dess,men har haft ett par fölningar hemma på gården sedan dess och när de stona fölat så har även hon haft förlossnings symtom,dock ej fler "fölningar".

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
969
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 768
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix