Skenande hästar!!

Sv: Skenande hästar!!

Smulu skrev:
Självklart red jag på volten först, men sedan efter ett tag prövade jag att ge mig ut på en liten skritt tur. Först bara fram till volten från stallet och så tillbaka efteråt. Det fungerade utmärkt ca 200 m mellan. Sedan när vi fick lite problem. Då bad jag om tips här på forumet. Fick flera bra tips som jag haft stor nytta av.
Nu fungerar vi bra tillsammans både i trafik samt i skogen och på ridbanan.

Är det förresten svårt att förstå att jag gav ett exempel på att ett problem inte behöver ha fortgått i månader så fort man frågar på ett forum. Jag frågar hellre för lite för ofta än är med om en olycka. Och jag tar till mig av råd.

Nej nej... Bättre fråga å visa sej korkad än att bara tro man kan och fortfarande vara korkad *OBS SKÄMTAR* :D

Skämt åsido...
Du kanske inte lärt känna hästen tillräckligt eller som du säger hade tillräcklig erfarenhet för att klara av problemet och frågade efter hjälp.

MEN (med Tony Irving uttal :cool: ) sen har vi då trådskaparen som framstår som en tonåring som "busrider" och inte "fattar" varför hon helt plötsligt inte har kontroll på hästen. Medans vi andra (självklart genom de vi tolkar) får de till att de helt enkelt inte har kontroll över sina hästar då de "busar"... Solklart blir svaret "sluta busrida" dvs rid alltid kontrollerat och "tävla" inte med hästarna. För bestämmer hästarna så kan man aldrig veta vart ritten slutar.

Och visst finns de tips på hur man får kontroll på en häst...
Man tränar igångsättningar och avsaktningar, travar 10 m - skrittar 10 - travar 10 m (eller 100 m beroende vad man känner att man har kontroll på) sen höjjer man "nivån" å travar 10 m - galopperar 10 m - travar 10 m osv... Men de menade ju galoppörsmänniskan på tidigare i tråden att man ALLTID tränar kontroll och det tipset föraktades ju genast ! För av de svar jag utläste så va de ju mkt roligare att få "busa" (utom när de går för fort som sagt)...

Så vilka svar VILL trådskaparen ha ?
Att hon e jätteduktig som frågar ? Att hon inser att hon har problem ? Men som sagt svaret e ju enkelt, det är ju för att de "busar" som de tappar kontrollen ... (enligt de JAG läser iaf)

*fniss* håller med dej, hakade nog upp mig på meningen "Tjejerna har helt enkelt inte full koll på vad de gör när de rider annars hamnar man inte i "hästen sticker scenariot" så ofta att man tom måste ta upp det på ett forum..."

Tyckte, kan man väl känna att man vill! Jaja, får hoppas att tjejerna tar till sig av åsikterna. :)

jag vet inte från vilken del av tråden ni fått att TS och hennes var ute och busred??? Om jag förstått det rätt så var dom ute och skrittade och sedan travade..står ingenstan att dom "busred" :confused:

Det e klart..busred dom så kan vem som helst inse att en skentur inträffar men är man ute och "lunkar" och det inträffar för att hästarna i lugnt tempo taggar varandra då har man kanske mer problem... :crazy:

Vi har återigen varken busridit eller tävlat, som det står på flera ställen i tråden, om ni läser igenom det igen så ser ni säkert det. de svar vi var ute efter var era bästa tips vad gäller stanna en häst som hamnat i sken / sticker, inget annat.
jag undrar var du läste att vi dissat tipsen om kontroll? läs tråden igen, det kanske står lite oklart.

Alla: Tack för alla tips och kommentarer! Bra som dåliga mottages de tacksamt! å snälla ni, är det nåt som är oklart är det bara att fråga! :)

Man vad är det du inte förstår, sken och sticker är två helt olika saker, att den sticker är en olat, skenar gör hästen i panik.

Nattuggla skrev:
Vi har återigen varken busridit eller tävlat, som det står på flera ställen i tråden, om ni läser igenom det igen så ser ni säkert det. de svar vi var ute efter var era bästa tips vad gäller stanna en häst som hamnat i sken / sticker, inget annat.
jag undrar var du läste att vi dissat tipsen om kontroll? läs tråden igen, det kanske står lite oklart.

Alla: Tack för alla tips och kommentarer! Bra som dåliga mottages de tacksamt! å snälla ni, är det nåt som är oklart är det bara att fråga! :)

Från ditt ursprungsmeddelande

Nattuggla skrev:
Hej på er!
Idag är jag ute efter era bästa tips på att stoppa hästar som gärna drar iväg iväg i sken på ridturen:smirk:

Våra hästar är något galna nu i vintersolen och får sina små ryck av livsglädje! oturligt nog tycker vi som ryttare att det lika roligt..:p

så fram med era bästa tips!! :)

Och så undrar du varför vi inte tog din fråga på allvar ???

om du läser vidare i tråden står det att TS skrivit fel och tycket INTE att det var roligt....
*lär dig läsa!* :cool:

Personligen så har jag svårt att förstå hur hästar "kan" sticka under normal (inte galopptävling) ridning? När jagrider mina hästar så går de i form, tar mer eller mindre lika mkt stöd på båda tyglarna (beroende på utbildningsgrad) och är mjuka i munn. Är de pigga kan de bli ojämna och ligga på men då jobbar jag med det, flyttar o böjer (och ger mer, tydligare eftergifter så jag inte hamnar hängandes i tygeln) så de blir mjuka, raka och lyhörda igen. Jag ser liksom inte VAR i denna ridningen hästen sticker? Genom att man rider hästen i from har man hela tiden en kontakt med "hela" hästen, man får bla alltid igenom sina tygeltag.

Blir hästen rädd o hoppar iväg så hejdar jag den lätt med ETT tygeltag, den hinner inte ens börja galoppera.

Börjar den dra i galoppen så böjer/flyttar jag den (bromsar på yttertygeln) till den blir lydig alt (händer typ aldrig för jag rider pigga hästar bättre galopp än trav eftersom jag tycker det är mkt lättare att bromsa då pga hur hästen rör sig) så bryter jag av (för mig till skritt då, andra kanske trav?).

Om hästen nu skulle bli så rädd och jag är så oförberedd/seg att den hinner börja galoppera så hinner den iaf aldrig få upp sådan fart/kraft i galoppen att den inte går att hejda denom att ta ett tag i ena tygeln. Har hästen nu fått upp sådan hiskelig fart när den bara skyfflar på så visst, stackars dig du var helt enkelt för seg med att hejda den. Det händer inte om man är sådana ryttare som ni o era kompisar beskriver er. Så jag undrar, HUR gick det till när era hästar stack? Inte neg mot er utan jag bara förstår inte hur och det åste man veta innan man kan ge ngt råd.

Om man nu iaf sitter där på en häst som asgalopperar så gör jag på tvä sätt. Det första är att jag tar ett kort tag om ena tygeln o lägger knogarna på den handen mot mankammen = stnehårt fast med väldigt mkt tryck i munnen. Sedan tar jag ännu kortare tag i den andra tygeln och helt enkelt drar/ger efter i hopp om att hästen ska stanna. Handen mot mankammen är den sidas tygel som hästen helst tar stöd i eftersom det är lättare att med den fria handen få ngn reaktion i den mjuka sidan. Nästa steg är att helt släppa mankamshanden o utelämna sig till att dra i ena tygeln - effektivare men hästen tappar lättare balansen.

2 gånger har 2 olika hästar stuckit med mig i mitt liv (förutom de första 2 ponnyerna man hade innan man ens visste vad rida en häst i form o hoppa mer än 50 cm var). Den ena ponnyn stack i princip alltid innan med andra ryttare o gjorde sig lätt totalt stenhård i munn. Hann sprang flera km med mig hängandes i hans mjuka sidas tygel med båda händerna (verkligen hängandes o jag var inte för liten på honom) innan han helt enkelt var trött o inte ville springa mer så han drog ned på farten o svängde in på en skogsväg = inget effektivt sätt att stanna. Jag var helt enkelt inte tillräckligt snabb när han från att gått ngrlunda mjuk o samlad (övade galopp-skritta-galopp-skritt på hemväg) till att bara köra fram nosen o dra. Blev helt paff när jag helt plötsligt inte fick ngn rekation på tygeltaget.

Andra hästen var en kompis fullblod som gått löp o som hon lät springa lite då och då. Hon tappade kontrollen (red fortare än vad vi kommit överrens om) på sin häst som hon galopperade först på och min sänke huvudet och la in sin löpgalopp för att hänga med. Inte mkt man kunde göra då, tro mig, jag testade allt eftersom jag visste vi skulle komma till en 90 graders kurva. Felet jag gjorde där var att jag trodde jag kunde kontrollera honom i snabbare galopp eftersom jag ridit honom mkt själv när hon inte kunde rida så jag lät honom rulla på när den andra hästen drog. Slutade med att han var så nära att gå omkull som man kan vara utan att göra det i den kurvan varpå farten drogs ned rejält o jag fick upp huvudet o kontroll på han. Var kortkort galopp på snedden tills kompisen kunde stanna sin o sen visste ja bättre än att låta honom få fram o ned huvudet när jag red efter.

Min poäng är att sticker hästen verkligen och inte bara galopperar fort så är det inte så mkt som ger ngn verkan, det gäller att rida så väl så man alltid har bromsen kvar. Det är inte så svårt om man bara vet hur man ska behålla den (jag har aldrig fått bättre broms av att rida på bana, det är inte där jag skolar mina hästar till grundlydnad).

XarvoX skrev:
minimi: är du riktigt frisk?! du kontrollerar inte hästen, du övertalar den till att göra som du vill. Jag har själv ridit med både nattuggla, julle o daimie, det är inget fel på deras hästkunskaper. Ansvarsfulla och väl införstådda i hästhanteringens aspekter.

Vad du sitter o säger är att en tränad häst inte är kapabel till busigt uppförande, har du ens varit NÄRA en häst eller fick du en spark på fel ställe som barn?
En häst, precis som VILKET ANNAT DJUR SOM HELST vägrar "arbeta" 24/7, utan kräver o få göra som den själv vill imellanåt. Om hästen är pigg, uttråkad och har en kompis med sig kan dom lätt få för sig o springa ikapp, precis som vilket annat landlevande djur som helst.

Frågan är inte ifall tjejjerna är kapabla till att hantera en häst, vilket dom är i allra högsta grad, utan ifall någon har upplevt samma sak och har nåt knep för att få hästen att lyssna.

visst, en slägga i pannan saktar ner hästen, men det är ju inte rätt, eller hur?! så varför använda onödigt skarpa bett? det är inte hästens uppmärksamhet som är problemet, utan hästens vilja...

och återigen, minimi, om du inte har något vettigt och konkret att tillföra diskutionen kan du väl sätta dig i rumet jämte och virka eller nåt??

Det här tror jag inte jag svarar på faktiskt :rofl: :rofl: :rofl:

Alyssa skrev:
Alla har rätt till sina åsikter tycker jag! Även om du som sagt kanske tog i lite...:smirk: Kan du inte tipsa om hur du tränar din/dina hästar så de blir så lydiga. :idea: Nu när jag själv har haft en "skenskjuts" så är alla tips välkomna!:crazy: (Jag fick stopp på honom till slut...)

Men dej svarar jag gärna:smirk:

Jag tycker det är svårt att sådär enkelt beskriva. The _connemara har skrivit ett bra inlägg som jag kan instämma i,te x om hur man tar tygeltagen för att få stopp. Så det upprepar jag inte.
Jag rider ju nte jättemycket på volten, utan rider ut väldigt mcyekt även på unghästar. Men jag är väldigt noga med att liksom känna efter var jag har varje häst, lära känna den helt enkelt så at jag vet var den har sina gränser och vad den kan tänkas hitta på. Är jag osäker så gör jag ju inget som skulle innebära att jag tappar kontroll.
Jag är noga med att ha kontakt med hästen och att "ligga före" om det är en ung eller ny häst för mej, dvs tänka vad som kan komma.
Kontakten med hästen är nog viktigast, kontakt med munnen, men även "psykiskt". Jag håller koll på hästen.
Jättesvårt att beskriva men nyttigt att tänka efter.
Hästen mellan hand och skänkel om vi travar eller galopperar om den är osäker elelr ny för mej. Inte högre tempo än jag vet at jag får stopp. Den får gärna länga i galoppen, bara den stannar i handen med en mjuk kontakt. Jag rider aktivt och bakifrån fram mot handen även när jag rider ut. Börjar den visa tecken att slå sig fri tar jag tillbaka.

Om jag rider en ny häst eller mkt ung så är jag alltid 100 % koncentrerad på hästen även om jag har sällskap. Jag galloperar inte i sällskap (går i alla fall inte efter andra, utan först om jag inte känner hästen) om jag inte känner hästen, eller av något annat sk'l är säker på att ha kontroll. Men å andra sidan, med bra underlag galloperar jag gärna på, med sällskap, och med kontroll, gärna fort, men med hästen i kontorll hela tiden. Den ska aldrig ens tänka tanken att ta kommandot. Det innebär att den också måste ha respekt och förtroende och lyssna på mej i alla lägen. Det jag vill ska vara viktigt för den och den ska lita så mycket på mej att den inte skenar vilt även om den blir riktigt rädd. Den ska lyssna när ajg säger att det är lugnt.
Jag tycker att det man förväntar av hästen klarar den i stort sett vad gäller mentala påfrestningar, tex.

Att ha hästen genomarbetad och lydig i dressyr gör ju allt det här mycket lättare. Slarvar man med dressyren blir hästen mer svårkontorllerad och olydig efter ett tag.
Jag tränar också när jag rider ute och kör allt från grunderna med skritt trav halt, galopp, osv.

Det är en känsla man har tycker ajg att man har kontroll, vet inte hur jag ska beskriva det. Några enkla "knep" har jag inte, utan det är allt tillsammans, tror jag. Om hästen skulle försöka dra iväg, så sitter jag emot, tar ett bestämt tag i tygeln, ytter, (dvs i vä galopp höger tygel) tar rätt upp och nästan sätter hästen på rumpan om det behövs. (inte från full fart självklart om det skulle hända, utan om hästen gör ett försök att dra) Det är viktigt att inte dras med fram när hästen kör fram nosen utan sitta emot och markera hårt i munnen också. Risken kan vara att hästen ist'llet då krullar ihop sig och låter energin gå "uppåt" men det får man vara beredd på.

Om hästen som din sticker en gång helt oförberett så försök komma fram till orsaken och varför du inte kunde ta kontroll och vara "före" hästen. Kunde du ha gjort något annorlunda? Hade du kontakt med hästen, var den i handen, eller hur gick det till? Då vet du lite mer vad du ska tänka på. Kanske tex att inte galoppera efter andra förrän du har koll på när och hur den då tar över för att komma ifatt. Gå först med din häst ett tag.

Sen drar jag mej inte för att sätta på tex en martingal om det behövs och ev spänna lite lägre om det är risk att hästen kör upp huvudet, och fladdrar föra tt bli fri. Men i tort sett ärd et kontakten med hsäten hela tiden, att inte kunna överrumplas av hästen.

Och betr TS så handlar det om att regelbundet "sticka" ur trav:eek:

Då har man inte mycket koll. Då behöver man börja om nånstans.

Senast ändrad av en moderator:

minimi skrev:
Men dej svarar jag gärna:smirk:

Jag tycker det är svårt att sådär enkelt beskriva. The _connemara har skrivit ett bra inlägg som jag kan instämma i,te x om hur man tar tygeltagen för att få stopp. Så det upprepar jag inte.
Jag rider ju nte jättemycket på volten, utan rider ut väldigt mcyekt även på unghästar. Men jag är väldigt noga med att liksom känna efter var jag har varje häst, lära känna den helt enkelt så at jag vet var den har sina gränser och vad den kan tänkas hitta på. Är jag osäker så gör jag ju inget som skulle innebära att jag tappar kontroll.
Jag är noga med att ha kontakt med hästen och att "ligga före" om det är en ung eller ny häst för mej, dvs tänka vad som kan komma.
Kontakten med hästen är nog viktigast, kontakt med munnen, men även "psykiskt". Jag håller koll på hästen.
Jättesvårt att beskriva men nyttigt att tänka efter.
Hästen mellan hand och skänkel om vi travar eller galopperar om den är osäker elelr ny för mej. Inte högre tempo än jag vet at jag får stopp. Den får gärna länga i galoppen, bara den stannar i handen med en mjuk kontakt. Jag rider aktivt och bakifrån fram mot handen även när jag rider ut. Börjar den visa tecken att slå sig fri tar jag tillbaka.

Om jag rider en ny häst eller mkt ung så är jag alltid 100 % koncentrerad på hästen även om jag har sällskap. Jag galloperar inte i sällskap (går i alla fall inte efter andra, utan först om jag inte känner hästen) om jag inte känner hästen, eller av något annat sk'l är säker på att ha kontroll. Men å andra sidan, med bra underlag galloperar jag gärna på, med sällskap, och med kontroll, gärna fort, men med hästen i kontorll hela tiden. Den ska aldrig ens tänka tanken att ta kommandot. Det innebär att den också måste ha respekt och förtroende och lyssna på mej i alla lägen. Det jag vill ska vara viktigt för den och den ska lita så mycket på mej att den inte skenar vilt även om den blir riktigt rädd. Den ska lyssna när ajg säger att det är lugnt.
Jag tycker att det man förväntar av hästen klarar den i stort sett vad gäller mentala påfrestningar, tex.

Att ha hästen genomarbetad och lydig i dressyr gör ju allt det här mycket lättare. Slarvar man med dressyren blir hästen mer svårkontorllerad och olydig efter ett tag.
Jag tränar också när jag rider ute och kör allt från grunderna med skritt trav halt, galopp, osv.

Det är en känsla man har tycker ajg att man har kontroll, vet inte hur jag ska beskriva det. Några enkla "knep" har jag inte, utan det är allt tillsammans, tror jag. Om hästen skulle försöka dra iväg, så sitter jag emot, tar ett bestämt tag i tygeln, ytter, (dvs i vä galopp höger tygel) tar rätt upp och nästan sätter hästen på rumpan om det behövs. (inte från full fart självklart om det skulle hända, utan om hästen gör ett försök att dra) Det är viktigt att inte dras med fram när hästen kör fram nosen utan sitta emot och markera hårt i munnen också. Risken kan vara att hästen ist'llet då krullar ihop sig och låter energin gå "uppåt" men det får man vara beredd på.

Om hästen som din sticker en gång helt oförberett så försök komma fram till orsaken och varför du inte kunde ta kontroll och vara "före" hästen. Kunde du ha gjort något annorlunda? Hade du kontakt med hästen, var den i handen, eller hur gick det till? Då vet du lite mer vad du ska tänka på. Kanske tex att inte galoppera efter andra förrän du har koll på när och hur den då tar över för att komma ifatt. Gå först med din häst ett tag.

Sen drar jag mej inte för att sätta på tex en martingal om det behövs och ev spänna lite lägre om det är risk att hästen kör upp huvudet, och fladdrar föra tt bli fri. Men i tort sett ärd et kontakten med hsäten hela tiden, att inte kunna överrumplas av hästen.

Och betr TS så handlar det om att regelbundet "sticka" ur trav:eek:

Då har man inte mycket koll. Då behöver man börja om nånstans.

Tack för svaret! Har försökt tänka efter vad som hände...Jag tyckte att han var hur samlad o fin som helst i skritten. När jag travade körde han upp huvudet så jag satt o jobbade på att få tillbaka honom även i traven. Helt plötsligt stack medryttaren iväg från mycket samlad galopp till full galopp. Jag blev paff, tappade konc. o min pålle passade då på att samla allt krut i en fullständig explosion:eek: Vi har så olika storlek på hästarna, D-ponny och nordis. Vi brukar gå i olika gångarter utan problem. Även att vi jobbar med separata övningar på skogsvägarna. Skänkelvikningar, tempoväxlingar, ryggningar osv. :D Efteråt var han som vanligt igen...Tills vi skulle prova att galoppera igen o den här gången var jag beredd på att han kunde försöka något. När jag då försökte behålla kontakten i galoppen o inte släppte honom,så körde han ner huvudet neråt framåt, höll på att åka över halsen o fick ropa att hon skulle stanna sin häst!!! :confused:

Då märkte han nog första gången att du inte var med o så testade han direkt nästa gång ni skulle galoppera. Ni får ut å öva bara, du får vara beredd på att han tänker försöka dra ned huvudet så du kan parera direkt när han börjar innan han hunnit få det halvägs ned, då brukar man inte orka ;) Tänk på å ta i en tygel o lägg till samma sidas skänkel samtidigt bestämt, då är det större chans att du får igenom tygeltaget så han inte kan ta ned huvudet. O kompisen får ju vara beredd så hon bryter av och får anpassa sig lite efter dig då du kan ta ur din häst olaten så fort som möjligt. Lycka till!

Även om man kan rida en häst kontrollerat på bana så betyder det inte automatiskt att man klarar det lika lätt i skogen.
"Min" ridskolehäst som jag rider en gång i veckan, minst, och som jag även hopp och dressyrtävlar på lägre nivåer går riktigt bra på bana.
Det händer att han gör halvdana försök till att få bestämma tempot själv ibland när vi hopptränar men jag får fort läget under kontroll.

Skogen är en helt annan sak, dels för att han inte går i skogen så ofta och blir extra till sig när man väl kommer ut, dels för att han vet att jag egentligen inte har så mycket att säga till om när han väl bestämmer sig för att hitta på egna upptåg "på riktigt".
Det räcker med att vi travar lugnt och fint så kan han rätt vad det är flyga i luften, då han är 168cm och stark och jag bara är 158cm och riktigt lätt och klen flyger jag upp som en vante, tappar kontrollen för något ögonblick och på den lilla stunden biter han tag i bettet och sedan gör han som han vill.
Detta är mycket sorgligt eftersom jag tycker om honom så pass mycket att jag funderat på att köpa honom av ridskolan men eftersom jag inte klarar av honom ute i skogen är det ju bara att glömma. :(

Jag minns däremot från ponnytiden att det där med att ta i bara en tygel var ganska effektivt, lika så att styra in på volt om möjligheten fanns.
Annars kan jag bara komma på att försöka göra halvhalter tills hästen svarar.
Och att behålla lugnet så att inte hjärnan sticker iväg med, för då blir det garanterat besvärligare att återfå kontrollen:smirk:

Alyssa skrev:
Tack för svaret! Har försökt tänka efter vad som hände...Jag tyckte att han var hur samlad o fin som helst i skritten. När jag travade körde han upp huvudet så jag satt o jobbade på att få tillbaka honom även i traven. Helt plötsligt stack medryttaren iväg från mycket samlad galopp till full galopp. Jag blev paff, tappade konc. o min pålle passade då på att samla allt krut i en fullständig explosion:eek: Vi har så olika storlek på hästarna, D-ponny och nordis. Vi brukar gå i olika gångarter utan problem. Även att vi jobbar med separata övningar på skogsvägarna. Skänkelvikningar, tempoväxlingar, ryggningar osv. :D Efteråt var han som vanligt igen...Tills vi skulle prova att galoppera igen o den här gången var jag beredd på att han kunde försöka något. När jag då försökte behålla kontakten i galoppen o inte släppte honom,så körde han ner huvudet neråt framåt, höll på att åka över halsen o fick ropa att hon skulle stanna sin häst!!! :confused:

Du svarar egentligen själv på vad "felet" var. Du blev paff, hästen reagerade instinktivt med att vilja hänga på kompisen den fick tillfälle den hundradels sekund du inte var med. Sen såg den ju att det "gick" och gjorde om det. Det gäller att ta ur den ovanan snabbt innan den verkligen tror att de kan fungera, genom att förekomma.
Ni kan tex komma överens om att göra om samma sak, men den här gången är du ju beredd och tar tag rejält och stoppar upp din häst direkt, innan den får ner huvudet. Kör det igen och igen, ibaönd går du iväg iböand din kompis ch den som är bakom ska lyssna på sin ryttare. Men var ordnetligt beredd att ta tag och sitta emot så att du verkligen får stopp. Börja gärna med att göra det i trav (kompisen ökar osv) Då lär du ju in att, nej det gick inte!
OCh tänk alltid på att du måste vara beredd att parera så den inte får fram/ner nosen, för då är det ganska kört. Håll upp nosen, och rid fram mot bettet. Nu har hästen en gång lyckats med det och då måste du räkna med att den försöker igen.
När en häst får en sån ovana eller någon annan, är det altid bra att arrangera sitautioner där man själv är beredd och har kontorll och kan ta itu med beteendet och tala om att det inte är ok. Bockningar tex kan man provocera fram på ridbanan där man själv känner sig säkrare och vara beredd och bestraffa direkt. Det brukar hjälpa. Man ska alltid se till att själv vara den som har kontorll bara så att hästen inte kan överrumpla en, då kan ovanan förstärkas istället.

frågan gäller inte huruvida hästen skenar eller sticker utan hur man får stopp på den vid en sådan situation! oavsett om det är en "olat" eller om hästen har panik behöver man ju stanna den eller hur?:bump:

Connemaran och minimi; era beskrivningar på hur ni gör var väldigt intressanta att läsa!! :bow:

Nattuggla skrev:
frågan gäller inte huruvida hästen skenar eller sticker utan hur man får stopp på den vid en sådan situation! oavsett om det är en "olat" eller om hästen har panik behöver man ju stanna den eller hur?:bump:
Men eftersom det oftast kräver olika sätt att få stopp på hästen så är det väl knappast ointressant vilket det är som händer, är det olater eller en paniksituation liksom.

minimi skrev:
Du svarar egentligen själv på vad "felet" var. Du blev paff, hästen reagerade instinktivt med att vilja hänga på kompisen den fick tillfälle den hundradels sekund du inte var med. Sen såg den ju att det "gick" och gjorde om det. Det gäller att ta ur den ovanan snabbt innan den verkligen tror att de kan fungera, genom att förekomma.
Ni kan tex komma överens om att göra om samma sak, men den här gången är du ju beredd och tar tag rejält och stoppar upp din häst direkt, innan den får ner huvudet. Kör det igen och igen, ibaönd går du iväg iböand din kompis ch den som är bakom ska lyssna på sin ryttare. Men var ordnetligt beredd att ta tag och sitta emot så att du verkligen får stopp. Börja gärna med att göra det i trav (kompisen ökar osv) Då lär du ju in att, nej det gick inte!
OCh tänk alltid på att du måste vara beredd att parera så den inte får fram/ner nosen, för då är det ganska kört. Håll upp nosen, och rid fram mot bettet. Nu har hästen en gång lyckats med det och då måste du räkna med att den försöker igen.
När en häst får en sån ovana eller någon annan, är det altid bra att arrangera sitautioner där man själv är beredd och har kontorll och kan ta itu med beteendet och tala om att det inte är ok. Bockningar tex kan man provocera fram på ridbanan där man själv känner sig säkrare och vara beredd och bestraffa direkt. Det brukar hjälpa. Man ska alltid se till att själv vara den som har kontorll bara så att hästen inte kan överrumpla en, då kan ovanan förstärkas istället.

Vi verkar har väldigt lika åsikter om det här :) Spec att det är bättre att arrangera situationer där olaten kommer fram och man är beredd och då kan ta ur den fort än att "låtsas som att det regnar" tills det händer igen o man blir lika paff då oxå (inte beredd) och olater blir ännu mer befäst.

Hästarna kanske är så här pigga och glada på grund av att de börjat få fri tillgång till hösilage? Äter de mycket av det kan det bli ritkigt stor skillnad på energihalten de får i sig ;)

Jag tror inte det har med att göra hur lydig hästen är, de är nog bara busiga och/eller fulla med energi.

Tipset att svänga från sida till sida tycker jag verkar bra om man inte kan göra volter! Ett annat är att longera eller rida på volt innan man ger sig ut så att hästen har fått göra av med lite energi.

jaaaa... då förstår jag vart du vill komma! tog enstund innan myntet trillade ner :angel: ... jag blir ju väldigt glad för tips ang båda alternativen om du har??

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 514
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 843
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama