Skenande hästar!!

Sv: Skenande hästar!!

Nattuggla skrev:
personligen tycker jag att skarpa bett hör hemma hos högt utbildade ekipage för förfinade hjälper. Inte för att med smärta stanna en skenande häst. jag använder endast mig av hackamore under väldigt kontrollerade former, tex för tränare, då jag till skillnad från en del andra, inser min egen och hästens begränsningar.
Om en häst verkligen skenar så har jag hellre ett skarpt bett som verkligen kan stoppa den (även om det innebär smärta) än att tänka på dess mun. Om det nu ens går att stoppa en skenande häste med skarpt bett.

För om den skenar (eller för all del sticker i tid och otid) så är det viktigare att hästen och jag själv överlever än att hästen inte ska få ett sår i munnen.:crazy: Jag har ridit hästar som sticker i full fart mot en större bilväg med mycket trafik och hastigheten 90 km/timme. Om jag satt på den igen så skulle jag nog hellre ha ett skarpt bett. Annars har jag ju valet att hoppa av innan vägen och bara hoppas att hästen (och bilförarna) överlever. :crazy:

rassa skrev:
minimi skrev:
Tävlingsinriktade!!! Snälla vän. Tävla vadå?? Jag sitter flera gånger i vekcan just nu på ett fullblod som är i full startkondition och ska starta i vår i galopp. Skulle skämmas ögonen ur mej och gå och gömma mej om hon nånsin kom 10 meter utan att jag hade kontroll. Då skulle jag hålla mej på volten.
Det händer inte. För det får inte hända. För att hon är så lydig att det inte händer. OK?
QUOTE]

Det där lät bara drygt..

mvh;buskryttare på busritt :devil:

Läs resten av inlägget också :smirk:

minimi skrev:
Tävlingsinriktade!!! Snälla vän. Tävla vadå?? Jag sitter flera gånger i vekcan just nu på ett fullblod som är i full startkondition och ska starta i vår i galopp. Skulle skämmas ögonen ur mej och gå och gömma mej om hon nånsin kom 10 meter utan att jag hade kontroll. Då skulle jag hålla mej på volten.
Det händer inte. För det får inte hända. För att hon är så lydig att det inte händer. OK?

Och varför tycker jag ni låter oseriösa? Varför går jag på er så hårt? Jo för att ínte bara ni och era hästar kan skadas, utan även andra som råkar komma i vägen någongång. Barn, hundar, andra ryttare vars hästar kan påverkas. DÄRFÖR är det så viktigt att var och en har full kontroll över sitt stora djur, som en häst är, precis som man ska ha över sin lilla hund när man är ute med den. Det handlar alltså om ansvar.

läs hela inläggen nogrannt och släpp den fördomsfulla och dryga attityden. Jag har min häst i samma stall som Julle och Natt uggla, vilka är väldigt ansvarsfulla ryttare. Du menar att man ska rida sin häst på volt eller liknande tills man känner kontrollen i alla lägen. Självklart är det så men det är svårt att skydda sig från oförutsägbara händelser. Även den lugnaste och mest kontrollerade hästen är fortfarande ett djur och ingen maskin.

Om du har kritik att komma med kan du försöka formulera dina svar något mer konstruktivt och inte så nedervärderande.

Daimie skrev:
läs hela inläggen nogrannt och släpp den fördomsfulla och dryga attityden. Jag har min häst i samma stall som Julle och Natt uggla, vilka är väldigt ansvarsfulla ryttare. Du menar att man ska rida sin häst på volt eller liknande tills man känner kontrollen i alla lägen. Självklart är det så men det är svårt att skydda sig från oförutsägbara händelser. Även den lugnaste och mest kontrollerade hästen är fortfarande ett djur och ingen maskin.

Om du har kritik att komma med kan du försöka formulera dina svar något mer konstruktivt och inte så nedervärderande.

Är inte nedvärderande utan sanningen. En häst ska vara under kontroll precis som en hund. Vad har du för problem med det?
Seriösa ryttare råkar inte ut för att hästen sticker stup i kvarten så man måste fråga om råd på buke. Det anser jag och det får du stå ut med. Får jag ha den åsikten för dej? Är det fel anser du?

Det är varken kritik eller nedvärderande att säga att JAG skulle skämmas ögonen ur mej om hästen inte var kontrollerbar hela vägen.
Då skulle jag ha ett problem som jag bör lösa hemma inte ute i naturen bland andra människor hundar och hästar. Hur länge de behöver rida på volten är upp till dem, när de kan kontrollera hästarna kan de rida ut.
Jag tycker att man vet ganska väl om och när en häst kan ställa till saker. Det gäller att ligga före hästen för att inte bli överrumplad. Kanske behöver de inte träna alls på volten, men lära sig sina hästar bättre, det vet inte jag.
De bad om råd och fick det. Problem för dej?

Senast ändrad av en moderator:

minimi skrev:
En häst ska vara under kontroll precis som en hund. Vad har du för problem med det?

Okej! måste bara lägga mig i...
Visst ska man ha kontroll över sin häst! Men du kan inte jämföra en häst mot en hund. Hästen är ett flyktdjur och det kan hända den bästa att deras superuppfostrade-häst-som-jobbats-på-volt-o-e-hur-lydig-som-helst hittar på nå dumt och sticker/skenar pga oförutsedda händelser.

Nu har jag läst att deras hästar skenade pga att dom var pigga...och att då jämföra två pigga hästar mot ett galopphäst i fullkondition e väl lite, ja va säger man; dumt, barnsligt.....
Släpp attityden eller lägg ner diskussionen! :cool:

Nattuggla skrev:
så fram med era bästa tips!! :)

Du kan ju börja med att bätte på dina kunskaper med att ta reda på skillnaden mellan att en häst skenar och att den sticker lite.

Bubbaz skrev:
Visst ska man ha kontroll över sin häst! Men du kan inte jämföra en häst mot en hund. Hästen är ett flyktdjur och det kan hända den bästa att deras superuppfostrade-häst-som-jobbats-på-volt-o-e-hur-lydig-som-helst hittar på nå dumt och sticker/skenar pga oförutsedda händelser.

Nu har jag läst att deras hästar skenade pga att dom var pigga...och att då jämföra två pigga hästar mot ett galopphäst i fullkondition e väl lite, ja va säger man; dumt, barnsligt.....

Att hästar är "pigga" kanske man ska klara ja, kallar du det "oförutsedd händelse":confused: :rofl:
Rid på ridskola ett tag till, det verkar fattas lite hästvett nånstans.

Skrev aldrig att pigga hästar är en oförutsedd händelse. :confused: Nu sitter du och ljuger!

Det vet är att med pigga hästar ökar risken för öförutsedda händelser helt klart. Och man som ryttare ska vara medveten och beredd på att just risken för "händelser" av olika slag ökar...

Sen det påhoppet om hästvett och ridskola tycker jag att du kan ta tillbaka :cool:

*knapplån*

Vilken löjlig sandlådedebatt...

Tjejerna har helt enkelt inte full koll på vad de gör när de rider annars hamnar man inte i "hästen sticker scenariot" så ofta att man tom måste ta upp det på ett forum...
Och du som nu står i samma stall som dem å anser att de är "ansvarsfulla" om du nu e så mogen varför hjälper inte du dem som dessutom kan SE deras "framfart"... Eller är det så att även du inte har den "kollen" att du kan säga va de gör för fel ?

Tjejer till ert försvar kan jag säga: Ni växer ifrån den där attityden åxå.
1) Hästarna är pigga, då longerar man innan så de inte är fullt lika pigga, eller drar ner på maten, eller håller sej på volten just den dan man känner att de är så pigga.
2) vi är tävlingsinriktade ( ????) så de e egentligen inte hästarna som e pigga de ni som vill tävla å sen har ni helt plötsligt ingen kontroll på dem ??? Men SLUTA tävla då... Innan de e försent å nån ligger i backen ( i bästa fall utan skador) Men annars e de inte hästarnas fel att hästarna sticker, det är ERAT...

Och visst låter vi "dryga" men vi som nu vart med ett tag har även sett baksidorna av det som man "kan skratta åt" och då skrattar man inte så ofta, och samtidigt har jag inte glömt hur "dryg" man va som ung heller när man trodde man kunde allt (fortfarande kan :devil: ) och det ÄR kul att spränga fram i full fart MEN under mer "säkra" förhållanden (dvs där man minimerat riskerna).

Slutkontentan e helt enkelt att det här låter som om de e trådskaparen å hennes kompis "fel" att ridturerna slutar i "sken" snarare än det är hästarnas !

Kanelbulle skrev:
antar att du inte tyckt mitt första svar var nåt att ha?;)

fick lära mig för massa år sen att svänga hästen.
om man leder in hästen på en cirkel (förutsätter att möjligheten finns) kan den helt enkelt inte skena vidare. Sen styr du hästen så att cirkeln
efterhand minskar. Gjorde detta med en pålle som drog iväg så fort hon såg ett gärde...
Man får dock tänka lite, så man inte "drar" omkull hästen.

andra säger att man ska driva på, dock inget jag skulle rekommendera. känns lite läskigt.

Har fått lära mig samma sak, att man ska få hästen på en volt och sen minska den. Jag har också fått lära mig det sista du skrev, att man ska driva på vilkte jag tror kan funka. Om du driver på så är det du som bestämmer att den ska springa så fort, det är inte längre hästen. Sen när hästen börjar bli lite trött och vill sakta av och stanna, då ska du trycka på den så att den inte gör det, sen när den ökat för att du sa att den skulle det så kan du sakta av till skritt eller trav. Allt hänger på att det är du som ska bestämma vilken fart hästen ska ha, när och var den ska sakta av m.m.

Sorry om det blev lite rörigt men jag hoppas att du fattar?

//Diana

Bubbaz skrev:

Måste också få vara med och lägga mig i!!!! Fast bara genom att hålla med fast o fullt!:bow: :bow: :banana:

corzette skrev:
*knapplån*

Tjejerna har helt enkelt inte full koll på vad de gör när de rider annars hamnar man inte i "hästen sticker scenariot" så ofta att man tom måste ta upp det på ett forum...
Och du som nu står i samma stall som dem å anser att de är "ansvarsfulla" om du nu e så mogen varför hjälper inte du dem som dessutom kan SE deras "framfart"... Eller är det så att även du inte har den "kollen" att du kan säga va de gör för fel ?

Tjejer till ert försvar kan jag säga: Ni växer ifrån den där attityden åxå.
1) Hästarna är pigga, då longerar man innan så de inte är fullt lika pigga, eller drar ner på maten, eller håller sej på volten just den dan man känner att de är så pigga.
2) vi är tävlingsinriktade ( ????) så de e egentligen inte hästarna som e pigga de ni som vill tävla å sen har ni helt plötsligt ingen kontroll på dem ??? Men SLUTA tävla då... Innan de e försent å nån ligger i backen ( i bästa fall utan skador) Men annars e de inte hästarnas fel att hästarna sticker, det är ERAT...

Och visst låter vi "dryga" men vi som nu vart med ett tag har även sett baksidorna av det som man "kan skratta åt" och då skrattar man inte så ofta, och samtidigt har jag inte glömt hur "dryg" man va som ung heller när man trodde man kunde allt (fortfarande kan :devil: ) och det ÄR kul att spränga fram i full fart MEN under mer "säkra" förhållanden (dvs där man minimerat riskerna).

Slutkontentan e helt enkelt att det här låter som om de e trådskaparen å hennes kompis "fel" att ridturerna slutar i "sken" snarare än det är hästarnas !

:bow: :bow: :bow: Tack för ett bra inlägg i den här underliga tråden.

Till TS m kompisar:
Jag kan erkänna att jag kanske tog i lite men jag blir provocerad av attityden som faktiskt visar på för lite hästvett och att ni borde ta och fuindera över er ridning ordentligt. Så ta tillbaka? nej faktiskt ingen anledning jag menar det jag skriver. Ang galopphäst var det bara ett påpekande at ÄVEN en sån måste uppföra sig i alla sammanhang, "pigg" eller ej. Jag fattar överhuvudtaget inte det någon skrev om att hästarna är pigga pga tävlingsinriktade - vadå för tävling undrar jag då?? Fattar inte vad ni tänker om ni inte menar att flänga fram och "tävla" i galopp och att ni har vant hästarna vid det?? Vad menar ni?
Återigen för lite kunskaper och för lite seriöst tänkande.

[QUOTE][/QUOTE]Jo, vi skrittade mesta delen av turen, skulle bara trava på denna sträckan. På hemvägen travade vi lite på en mindre stig och då funkade det bra!! När vi rider tillsammans brukar vi bara ta korta galopper upp för ganska branta backar för att minska risken...

Har faktiskt exakt samma problem, har jag precis upptäckt! Min väluppfostrade 5-åring är hur lugn o cool som helst OCH LYDIG! Men sista gången jag o stallkompisen var ut, så fick han ett ryck o sprang som om djävulen var efter honom! För att komma ikapp kompisen! Jag hade att välja på att hålla mig fast o släppa honom helt enkelt eller göra "one rain stop" i full galopp. Valde det första mot bättre vetande...Välkommen med på hopp för detta om ni vill, jag tål!!!

corzette skrev:
*knapplån*

I början när jag red min medis så hade jag en del problem jag tog upp här på forumet. Tänkte att bäst jag frågar innan det här händer fler gånger. Mina problem hade med säkerhet i trafiken att göra.

Alltså bara för att de frågar på forumet behöver det inte betyda att hästen sticker särskilt ofta, bara att de vill ha tips på vad de ska göra.

Hade min medis stuckit med mig hade jag garanterat frågat efter råd och tips. både här och från ägaren.

minimi skrev:
:bow: :bow: :bow: Tack för ett bra inlägg i den här underliga tråden.

Till TS m kompisar:
Jag kan erkänna att jag kanske tog i lite men jag blir provocerad av attityden som faktiskt visar på för lite hästvett och att ni borde ta och fuindera över er ridning ordentligt. Så ta tillbaka? nej faktiskt ingen anledning jag menar det jag skriver. Ang galopphäst var det bara ett påpekande at ÄVEN en sån måste uppföra sig i alla sammanhang, "pigg" eller ej. Jag fattar överhuvudtaget inte det någon skrev om att hästarna är pigga pga tävlingsinriktade - vadå för tävling undrar jag då?? Fattar inte vad ni tänker om ni inte menar att flänga fram och "tävla" i galopp och att ni har vant hästarna vid det?? Vad menar ni?

Alla har rätt till sina åsikter tycker jag! Även om du som sagt kanske tog i lite...:smirk: Kan du inte tipsa om hur du tränar din/dina hästar så de blir så lydiga. :idea: Nu när jag själv har haft en "skenskjuts" så är alla tips välkomna!:crazy: (Jag fick stopp på honom till slut...)

minimi skrev:
Till TS m kompisar:

Kan börja med att tillägga att jag inte har något med TS att göra eg., känner inte personen/-erna alls, utan blev mest upprörd över DIN attityd i inläggen. Som hur du läst/förstått mina vet jag inte men förvrängt en del som jag skrivit har du lyckats med. :crazy:

Bara av vad jag läser i de senare inläggen så finns det faktiskt ryttare som kan uppleva liknande som TS trots välskolad/uppfostrad häst.... Så det kan hända även den bästa även om det inte hänt dig.....än!

Kan tillägga att jag har en välskolad/uppfostrad Quarter som inte brukar skena men kan hitta på små "hyss" när hon e pigg. Inget som jag inte kan kontrollera dock ;) så lite hästvett har jag då...

Smulu skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av corzette
*knapplån*

I början när jag red min medis så hade jag en del problem jag tog upp här på forumet. Tänkte att bäst jag frågar innan det här händer fler gånger. Mina problem hade med säkerhet i trafiken att göra.

Alltså bara för att de frågar på forumet behöver det inte betyda att hästen sticker särskilt ofta, bara att de vill ha tips på vad de ska göra.

Hade min medis stuckit med mig hade jag garanterat frågat efter råd och tips. både här och från ägaren.

Och vad du menar med det är att DU i BÖRJAN inte hade full koll på vad din "medishäst" sysslade med... = Enligt mej skulle även du suttit på "volten" å lärt känna hästen innan du gav dej ut i skogen/vägen just för att undvika såna tillfällen.

Vad är det folk har så svårt för ? Att inse att de inte KAN hantera alla situationer ???

Vi skaffade min första häst (stor häst) när jag va 13 år dvs min syster 11 år ... Inte för en sekund fick min syster rida ut på henne i början just för att chansen att hon inte skulle klara av hästen då var för stor. Och då hoppade min syster redan ponny på tävling m plac men det säger ändå inte att hon klarade av ALLA hästar i alla situationer. Det tog säkert 4 år innan min syster klarade av vår första häst så att hon kände sej säker i alla lägen med henne.

Försätt er inte i situationer som ni vet att ni inte klarar av !!!
(vanligt bonnförnuft, om man vill behålla sin hälsa och ben intakta)
Och om ni inte vet vad ni klarar av så är min tanke "en gång = ingen gång, två gånger = en vana" dvs händer en sak regelbundet vid vissa tillfällen UNDVIK dem till ni kan hantera hästen !

Ett återkommande fenomen...När det ställs en fråga på Bukke eller om någon ber om råd, så hamnar man OFTA i ett krig mellan "snobbryttarna":angel: och "buskryttarna":o vilket resulterar i att man måste försvara sig ända in på bara skinnet. Acceptera att det finns olika åsikter...att rumpan har två delar...!!? Nu ska man rida klokt, men ibland går det snett. Och finns det någon som INTE har upplevt det "sneda" så kan man inte kalla sig en klok och erfaren hästmänniska. Man kan ge goda råd utan att få frågeställaren att känna sig värdelös.
Vem har rätt att kalla någon barnslig och okunnig...detta känns som kvinnans mörka sida:confused: Jag håller inte med alla på Bukke men jag kastar inte en hink spyor på någon, absolut inte på någon som ber om hjälp och råd.
Nä..släpp datorn...stoppa ned en morot i fickan gå ut o borra in nosen i hästmanen och njut.;)

minimi: är du riktigt frisk?! du kontrollerar inte hästen, du övertalar den till att göra som du vill. Jag har själv ridit med både nattuggla, julle o daimie, det är inget fel på deras hästkunskaper. Ansvarsfulla och väl införstådda i hästhanteringens aspekter.

Vad du sitter o säger är att en tränad häst inte är kapabel till busigt uppförande, har du ens varit NÄRA en häst eller fick du en spark på fel ställe som barn?
En häst, precis som VILKET ANNAT DJUR SOM HELST vägrar "arbeta" 24/7, utan kräver o få göra som den själv vill imellanåt. Om hästen är pigg, uttråkad och har en kompis med sig kan dom lätt få för sig o springa ikapp, precis som vilket annat landlevande djur som helst.

Frågan är inte ifall tjejjerna är kapabla till att hantera en häst, vilket dom är i allra högsta grad, utan ifall någon har upplevt samma sak och har nåt knep för att få hästen att lyssna.

visst, en slägga i pannan saktar ner hästen, men det är ju inte rätt, eller hur?! så varför använda onödigt skarpa bett? det är inte hästens uppmärksamhet som är problemet, utan hästens vilja...

och återigen, minimi, om du inte har något vettigt och konkret att tillföra diskutionen kan du väl sätta dig i rumet jämte och virka eller nåt??

corzette skrev:
Och vad du menar med det är att DU i BÖRJAN inte hade full koll på vad din "medishäst" sysslade med... = Enligt mej skulle även du suttit på "volten" å lärt känna hästen innan du gav dej ut i skogen/vägen just för att undvika såna tillfällen.

Vad är det folk har så svårt för ? Att inse att de inte KAN hantera alla situationer ???

Vi skaffade min första häst (stor häst) när jag va 13 år dvs min syster 11 år ... Inte för en sekund fick min syster rida ut på henne i början just för att chansen att hon inte skulle klara av hästen då var för stor. Och då hoppade min syster redan ponny på tävling m plac men det säger ändå inte att hon klarade av ALLA hästar i alla situationer. Det tog säkert 4 år innan min syster klarade av vår första häst så att hon kände sej säker i alla lägen med henne.

Försätt er inte i situationer som ni vet att ni inte klarar av !!!
(vanligt bonnförnuft, om man vill behålla sin hälsa och ben intakta)
Och om ni inte vet vad ni klarar av så är min tanke "en gång = ingen gång, två gånger = en vana" dvs händer en sak regelbundet vid vissa tillfällen UNDVIK dem till ni kan hantera hästen !

Självklart red jag på volten först, men sedan efter ett tag prövade jag att ge mig ut på en liten skritt tur. Först bara fram till volten från stallet och så tillbaka efteråt. Det fungerade utmärkt ca 200 m mellan. Sedan när vi fick lite problem. Då bad jag om tips här på forumet. Fick flera bra tips som jag haft stor nytta av.
Nu fungerar vi bra tillsammans både i trafik samt i skogen och på ridbanan.

Är det förresten svårt att förstå att jag gav ett exempel på att ett problem inte behöver ha fortgått i månader så fort man frågar på ett forum. Jag frågar hellre för lite för ofta än är med om en olycka. Och jag tar till mig av råd.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 514
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 843
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama