Sv: Skenande hästar!!
För om den skenar (eller för all del sticker i tid och otid) så är det viktigare att hästen och jag själv överlever än att hästen inte ska få ett sår i munnen. Jag har ridit hästar som sticker i full fart mot en större bilväg med mycket trafik och hastigheten 90 km/timme. Om jag satt på den igen så skulle jag nog hellre ha ett skarpt bett. Annars har jag ju valet att hoppa av innan vägen och bara hoppas att hästen (och bilförarna) överlever.
Om en häst verkligen skenar så har jag hellre ett skarpt bett som verkligen kan stoppa den (även om det innebär smärta) än att tänka på dess mun. Om det nu ens går att stoppa en skenande häste med skarpt bett.Nattuggla skrev:personligen tycker jag att skarpa bett hör hemma hos högt utbildade ekipage för förfinade hjälper. Inte för att med smärta stanna en skenande häst. jag använder endast mig av hackamore under väldigt kontrollerade former, tex för tränare, då jag till skillnad från en del andra, inser min egen och hästens begränsningar.
För om den skenar (eller för all del sticker i tid och otid) så är det viktigare att hästen och jag själv överlever än att hästen inte ska få ett sår i munnen. Jag har ridit hästar som sticker i full fart mot en större bilväg med mycket trafik och hastigheten 90 km/timme. Om jag satt på den igen så skulle jag nog hellre ha ett skarpt bett. Annars har jag ju valet att hoppa av innan vägen och bara hoppas att hästen (och bilförarna) överlever.