Sv: Sken med fyrhjulsvagn
Tack alla!
Jag ska köpa en stång av något slag för att prova om Tom gillar det/accepterar det. Kan ju ha det i vart fall de gånger vi ska ut med andra (pigga) hästar. Just nu lurar jag på att testa grodstången, det verkar som om många är nöjda med den.
Tom har inte så stort bett faktiskt. Han har 14,5 i bettstorlek så det går att få tag på nästan var som helst!
Syntetbett har jag själv lite dåliga erfarenheter av. Har kört lite travare med sådana och jag tycker att de lätt blir vassa efter att hästen råkat "tugga" lite på dem. Men det finns säkert olika kvaliteter på dem. Det är bara jag som är livrädd för att sätta ett bett i munnen på hästen och så finns det något vasst där!
Till Tore, jag vill gärna ha en vagn gjord för att KUNNA köra fort i. Men ekonomin sätter lite käppar i hjulet. Vi kör ju mest långsamt också, skritt och lugn trav. Har travat på lite då och då och det har inte varit några problem och vi har även galopperat lugnt någon gång utan bekymmer. Men tokgalopp lämpar sig inte denna vagnen för. Matte är inte lämplig som kusk i tokgalopp heller kan jag tillägga...
Nora, jag tror också mer på att få hejd innan det gått överstyr, sedan är det ju alltid väldigt svårt. Men tänker nog testa ett starkare bett ändå - om inte annat kan det vara bra att variera sig lite mellan olika bett ju. Tom har ju aldrig stuckit så där tidigare, just för att jag hunnit på honom i tid antagligen. Nu var det bara för roligt när hästen framför sprang så fort och då var han då inte ett dugg intresserad av att matte skulle säga stopp och stanna... så nej, jag är inte alls säker på att ett starkare bett är någon lösning egentligen. Men jag tänker nog testa som sagt var.
Mc Kikki - oj, du hade avsevärt mycket värre otur än jag. Jag hade ju verkligen tur när jag tänker efter...
Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter! Det är skönt att höra att man inte är den enda som råkat ut för en häst som far i väg i för hög fart...