Sken med fyrhjulsvagn

Sv: Sken med fyrhjulsvagn

Tur att det gick bra trots allt, läskigt när sånt händer.

Varför drog den andra hästen?

Om du är ute o rider, och en annan häst drar på och iväg...händer samma sak då? Isf kan man ju "träna" bort sånt?

Vill ju köra in min och kommer sen ha hit en kvinna från Uppsala, och hon är duktig som tusan. Kommer PMa dig sen när det blir, Birgitta kommer ha nybörjare och lite mer vana. Sugen? :)

Jag är lite osäker på varför den andra hästen drog. Vi skulle ju dra på lite i traven men inte hade då jag planerat tokgalopp. Jag känner inte den andra hästen så bra så jag kan inte säga vad det var som utlöste det hela.

Det läskiga var inte i sig att den andra hästen drog utan att Tom gjorde det - vi har övat lite sådant tidigare med travarna och då har det inte varit några större bekymmer. Visst vill han med när de får springa men han har gett sig utan några större kontroverser. I det här fallet skiljde det sig ju i och med att jag hade för avsikt att höja tempot - det var därför jag inte hann med att hejda honom förrän det var "för sent".

Jag vill jättegärna träna. Har dock ett logistikproblem i form av avsaknad av bil och transport... men det kan gå att lösa eventuellt. Pm:a gärna när det börjar dra ihop sig så får vi se om jag kan!

Jag har aldrig testat detta i ridningen, vi skrittar ju mest i skogen eller rider lite på bana ännu. Kört har jag ju gjort lite längre i alla fall.

Det här måste vara första gången i Bukes historia som alla verkar vara överens om att ett skarpare bett ska till... Spännande!

humm nu pratar alla bet å så men jag blev lite nyficken på vagnen vad är det för typ av vagn? maraton, dressyr, falkvagn.....?

En gammal trilla med bilhjul. Kanske inte det optimala har jag insett, den måste vara för lätt baktill när man kommer upp i högre fart eftersom den började vobbla så där otäckt. Vi har galopperat lugnt med vagnen förut och det har gått bra men nu blev det som sagt var otäckt.

Ingen bra bild men vagnen syns i alla fall:

nysele004.jpg

Har inte läst hela tråden nu men ingen trevlig upplevelse du vart med om! Jag är kanske inte 100 % för det skarpare bettet.. Jag har haft både starka hästar och shettisen jag körde var en jävel på att sticka första året. Min uppfattning är dock att det är situationen som gör "olyckan". Då jag vet att min häst kan bli otroligt stark så låter jag honom aldrig öka på till den situationen att han inte lyssnar tillbaka direkt tex. Min förra häst, en kbltravare från travträning körde jag med tränsbett och inspännd, inte nerspännd utan tömmen tillbaka i däckeln i samma höjd för att få lite extra kraft OM det skulle behövas. Shettisen hade jag stång på för att få stopp, troligtvis hade jag med honom nog kunnat lösa det på annat sätt också men var inte så van att köra då. Risken med ett skarpt bett är också att det kan bli för skarpt så hästen lägger tungan över eller biter ifrån än värre. Frågan är också om bettet gjort någon skillnad på din hemska tur...?

Det jag försöker säga är väl att jag är lite skeptisk till stångbetten då jag blir påminnd varje dag om vad de kan göra. Självklart ska du använda det de första gångerna nu om du vill det, mest för ditt huvuds skull tror jag:) men försök att inte fastna i det och tänk mycket på situationen runt om, går det att förutspå/förstå när något är på väg att hända?

okej jag skulle kalla det en äldre fin vagn :P gjord för loksele men men det var inte det jag skulle säga:D. Det jag skulle säga är att det är inte konstigt att den blir lite voblig ;P den är ju byggd för att fin åka lite en söndag :D. men men sånt här händer ibland och inte mycket man kan göra i efter hand (å inte i för väg heller då man inte förvänta sej att det ska hända). Men du har ju fått vetiga svar om hur du ska forsäta iallafall :D

Postkandar stång är ett bra bett.
Påminner om pessoat fast med kedja.
Jag har ingen erfarenhet av liverpoolstången.
skönt att höra det gick bra trots skenturen. :crazy:

Vilken otrolig tur ni hade ändå!!

Jag kör på enbart Liverpoolstång efter min skentur som slutade med bruten arm (gipsad 3 månader och sjukskriven sex månader) och ett underben som blev tvunget att skäras upp för att lätta på trycket och slippa amputera.

Som tur är trivs Pontus väldigt bra med stång och jag vet att jag får stopp oavsett hur mycket han än knäpper av i nacken och försöker sticka vilket i sin tur gör mig tryggare i körningen.

Såhär ser min stång ut:

Hmmm, ja det där är inte helt lätt vissa vill ha rakt bett andra med tungfrihet andra syntet... men som regel kan man ofta säga att en liten nätt böj uppåt är mest populär bland hästarna. Mild o inte helt spikrak. Räfflorna eller vad man ska kalla det på stången är till för att massera tungan så hästen suger bättre på bettet o arbetar bättre.

I ditt läge handlar det lite om vad som finns oxå... shire lär väl ha rätt så rejäl storlek på bett. Du får nog börja med att fråga vilka bett de har i den storleken o sen börja välja.

Sen en annan sak, jag personligen gillar inte pumpande bett, de känns väldigt nypande o ska man ha ett sådant bett måste man trä på bettskivor så inte hästen nyps i mungipona.

Tack alla!

Jag ska köpa en stång av något slag för att prova om Tom gillar det/accepterar det. Kan ju ha det i vart fall de gånger vi ska ut med andra (pigga) hästar. Just nu lurar jag på att testa grodstången, det verkar som om många är nöjda med den.

Tom har inte så stort bett faktiskt. Han har 14,5 i bettstorlek så det går att få tag på nästan var som helst!

Syntetbett har jag själv lite dåliga erfarenheter av. Har kört lite travare med sådana och jag tycker att de lätt blir vassa efter att hästen råkat "tugga" lite på dem. Men det finns säkert olika kvaliteter på dem. Det är bara jag som är livrädd för att sätta ett bett i munnen på hästen och så finns det något vasst där!

Till Tore, jag vill gärna ha en vagn gjord för att KUNNA köra fort i. Men ekonomin sätter lite käppar i hjulet. Vi kör ju mest långsamt också, skritt och lugn trav. Har travat på lite då och då och det har inte varit några problem och vi har även galopperat lugnt någon gång utan bekymmer. Men tokgalopp lämpar sig inte denna vagnen för. Matte är inte lämplig som kusk i tokgalopp heller kan jag tillägga...

Nora, jag tror också mer på att få hejd innan det gått överstyr, sedan är det ju alltid väldigt svårt. Men tänker nog testa ett starkare bett ändå - om inte annat kan det vara bra att variera sig lite mellan olika bett ju. Tom har ju aldrig stuckit så där tidigare, just för att jag hunnit på honom i tid antagligen. Nu var det bara för roligt när hästen framför sprang så fort och då var han då inte ett dugg intresserad av att matte skulle säga stopp och stanna... så nej, jag är inte alls säker på att ett starkare bett är någon lösning egentligen. Men jag tänker nog testa som sagt var.

Mc Kikki - oj, du hade avsevärt mycket värre otur än jag. Jag hade ju verkligen tur när jag tänker efter...

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter! Det är skönt att höra att man inte är den enda som råkat ut för en häst som far i väg i för hög fart...

Till Tore, jag vill gärna ha en vagn gjord för att KUNNA köra fort i. Men ekonomin sätter lite käppar i hjulet. Vi kör ju mest långsamt också, skritt och lugn trav. Har travat på lite då och då och det har inte varit några problem och vi har även galopperat lugnt någon gång utan bekymmer. Men tokgalopp lämpar sig inte denna vagnen för. Matte är inte lämplig som kusk i tokgalopp heller kan jag tillägga...

humm ja vet inte om det finns någon vagn som är byggd för att köra snabbt utan grom (förutom travsulky).:)

Men om du tycker att din vagn blir lätt i bakänden så det käns som om bakänden vill krypa up hos dej i framsätet så kan det hjälpa om man bromsar lite lätt obs ej låsa hjulen, om du inte har broms ( som jag) så kan du ju pröva säta lite vikter på bakaxlen... du behöver nog inte bekymra dej om att vagnen ska bli för tung så länge du kör den med din shire;)

Jag har ingen broms men ska nog försöka få en ditmonterad. Men det är faktiskt mest för att min stora kille har löjligt svårt för nedförsbackar... så jag vill kunna hjälpa honom lite tills han lärt sig tekniken fullt ut och fått muskler som passar till.

Men lite vikt baktill ska jag nog kanske satsa på ändå. Kan ju hända att 20 kg gör skillnad för krängningen men jag tror som du säger inte att det gör så stor skillnad för Tom att dra. Ens i nedförsbackarna.

Insåg just vikten av att försöka bromsa alla fyra hjulen då kanske. I en situation som den jag beskrivit kan det ju annars bli att man bromsar i panik och DÅ lär ju vagnen kränga rejält om man bara har broms fram väl?

Tänk på att säta vikterna så lågt det bara går annars får man en vältningsbenägen (stavning?!) vagn. :D

Om man bara bromsar fram i sådan fart = pankaka.

Bromsarna hjälper ändå inte till att få stopp på Tom men därimot om du hade kunat bromsa bak lite (inte låsa bromsarna) så hade den inte krängt så mycket. Om jag hade haft bromsar på vagnen, och om jag skulle haft broms på alla 4 hjulen skulle jag villja till motsat från tex en bil att den bromsar mer på bak hjulen än fram.

Senast ändrad av en moderator:

Bra bromssynpunkter!

Jo att extravikten skall monteras lågt har jag klurat på själv också, vill ABSOLUT inte ha en vält-benägen vagn :angel:

Det låter bra tycker jag! Och som du skriver, du kanske bara kommer använda det när du far ut med andra eller om du ska köra lite högre tempo. Bara man är medveten om vad man gör och varför är det bara att köra på. Hoppas det blir trevligare turer i framtiden!

Jaja märk ord du bara - i dag tål jag det, nu när jag har hämtat mig från chocken :devil:

Bromssynpunkter måste väl vara världens vanligaste sammansatta ord väl? :rofl:

Fysik vet jag inget om, jag är ju ingen tekniker :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 394
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 620
Senast: Ceta
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 368
Senast: Hellhound
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar