Sken med fyrhjulsvagn

schelin_j

Trådstartare
I dag har jag varit med om det otäckaste jag någonsin upplevt. Vi har skenat eller i vart fall stack hästen med mig och vagnen och en liten tjej i sjuårsåldern. Jag sitter här hemma och bara skakar nu.

Tom är ju alltid så snäll, och har alltid alltid alltid lyssnat så bra när jag kört men i dag for :devil: i honom. Hästen framför stack iväg och Tom hakade på - han var helt okontaktbar. Vi hade visserligen tänkt köra lite fortare (någotsånär snabb trav) men nu blev det FULL galopp ett par kilometer. Fick inte stopp på honom hur jag än försökte. Insåg nackdelen med min vagn också, den vobblade helt galet när vi kom upp i så hög hastighet. Den blev helt enkelt för lätt baktill och således började bakdelen med bakre hjulparet att röra sig i sidled = väldigt stor risk att vi skulle välta.

Så säga vad som sägas kan - nu måste jag nog börja köra med ett starkare bett trots allt. Bara för att ha något att sätta emot UTIFALL att. Eller är det någon som har något bättre förslag?

Det här var alltså inte sken som i "hästen är livrädd och skenar för sitt liv" utan mer att han stack men blev fullständigt oberörd av både bett och röstkommando. I vanliga fall saktar han ju av med en aldrig så liten rörelse i bettet, och ofta kör jag honom mer eller mindre bara på röstkommando. Har aldrig någonsin varit med om något liknande.

Bra förslag på saker jag kan göra mottages tacksamt. Kan tillägga att jag körde med bara ett rakt bett med D-ringar... har alltid kört på bara tränsbett (tredelat eller rakt) och det har aldrig varit några problem. Visst har det hänt att han varit lite på och att jag fått ta i honom ett par gånger innan han saktat av men det var lääääänge sedan senast och jag trodde att vi var helt förbi det läget.

Så bukes-körexpertis och alla andra, vad bör jag göra för att inte behöva vara med om detta igen?

Sv: Sken med fyrhjulsvagn

Man kan ju aldrig vara säker men ett skarpare bett kan ju ha haft sin inverkan helt klart...
Ingen vidare upplevelse, tur att det gick bra ändå!:)

men fy vad läskigt!
har "bara" suttit på hästar som stuckit, men att sitta bakom på en vagn måste vara 1000 gånger värre!! :eek:

jag skulle ha börjat använda ett starkare bett. MEN, bara för att man har ett starkare bett, så behöver det ju inte betyda att det blir starkare i munnen på hästen hela tiden, eller hur, -allt beror ju på handen ;)
Använd Små fina rörelser som du gjort när du kört med vanligt snällt bett. Men ifall att det händer att han sticker, så har du mer att säga till om! Vet hur det är att ha en URSTARK häst, spänner de bara nacken/halsmusklerna så har man inte mkt att säga till om :crazy: .Min häst är ju grov, kan inte tänka mig hur grovhalsad din är då ;)

sen kanske det är ide att prova att träna lydnad tillsammans med ett annat ekipage. Att de andra får sticka iväg en bit, och ni står kvar, eller bara skrittar medans de försvinner iväg. Ifall han är lätt där fram (ansatser till att stegra), så se till att han skrittar framåt hela tiden.
Min nordis har förr blivit helt spritt spångande galen ifall han inte fick vara först. Sakta men säkert så blir han bättre och bättre, bara för att jag inte tillåter honom att ligga på, och vara först hela tiden, nu kanske det inte är så med din Tom, att det är vinnarinstinkt?

Det är ju stor skillnad att köra mot att rida när hästen sticker, för när man rider så kan man motverka det hela med hela sin kropp, men sitter man en bit bakom hästen så känner ju inte han att man spänner magmusklerna och "sitter till" :p

hrm. det är en sensation om jag skrivit något begripligt, ha förståelse om jag skrivit något heltokigt, fortfarande uppe o jobbar natt, inte sovit, fördriver tiden på buke. :D

Nejdå jag förstår hur du menar.

Tom är inte lätt vare sig fram eller bak tack och lov. En gång har han kickat mot vagnen men det var ett glädjesprång med tillhörande minikick som gällde då (vi hade skilts från ekipaget vi körde med och körde en annan väg och när Tom fick se söta märren igen blev han så glad så glad). Fram har han aldrig lättat med vagn.

Stark är han ja. Rejält stark. Men å andra sidan tror jag att vilken häst som helst är starkare än en människa så det lär ju spela mindre roll om det är 800 kg shire eller ett gotlandsruss där framför egentligen. Båda orkar ju dra iväg med mig.

Det jag skulle vilja var att han var känsligare i munnen. Men det är han inte och har aldrig varit riktigt. I normalfallet reagerar han på små hjälper (eller relativt små i alla fall) men i går var han otäckt stark och helt oberörd av om jag drog i tömmarna. Jag testade på alla sätt jag kunde komma på, drog kortare små fina rörelser, drog längre tydligare rörelser och segdrog till och med lite en stund men inget av detta hjälpte det minsta.

Dessvärre brukar det enda alternativet i sådana lägen vara att såga dem i munnen och det ordentligt. Helst innan de fått upp farten sas.
Tur att det slutade lyckligt för er trots allt.

Jo det var ju just det där att hinna på innan de fått upp farten... det var där jag verkligen misslyckades. Tom ville bara följa med hästen framför och ökade toksnabbt ju. Jag hann inte ens fatta att det höll på att gå överstyr innan han fått upp farten för mycket för att jag skulle få kontakt med honom ordentligt.

Sågning tänkte jag inte på, det borde jag förstås ha testat. Inget man sysslar med "till vardags" men i sådana här lägen är det ju motiverat. Hellre eventuella sår i mungipan än ett vält ekipage :eek:

Nej, det är klart inget man rekomenderar att slita och dra, men gäller det liv och lemm så....

Som sagt, skönt att det gick väl trots allt.

Funderade på om det inte skulle funka att ha ett skarpare bett med flera ringar, just nu har jag bara pelhamstång i huvudet men det finns ju bättre lämpade för körning.
Kan man inte ha en töm i den mildaste ringen och sen en töm i "nödbromsen", som du bara använder om detta håller på att inträffa.

Det kanske kan gå men jag har då aldrig sett någon som kört med dubbel uppsättning tömmar?

Liverpoolstång, grodbett och Kimblewick är jag lite inne på. Känns som om grodstången skulle vara den lättaste "övergången" för det är väl rimligen mildast av dessa tre va?

Någon som kan förklara skillnaden i inverkan på hästen förresten? Jag försöker lära mig om bett men är osedvanligt trögfattad.

Jag är jätteglad att allt slutade lyckligt. Arg på mig själv för att jag inte fick fatt i honom långt tidigare, jag borde ha insett vart det var på väg men det hjälper ju föga att smälla sig själv på fingrarna i efterhand... tack till alla som engagerar sig!!!

Hualigen vilken tur att ni klarade er!!

Grodbettet gillar jag.. Finns ju 2 lägen på det också.
Hjärnan fungerar inte alltid så bra när sånt inträffar..
Jag har viss erfarenhet tyvärr..

Sköt om dig och se till att ut och köra tillsammans med någon i vagnen så fort som möjligt för att inte bygga upp en massa läbbiga hjärnspöken...

Anna-Carin

Jag har faktiskt tänkt ta en kort och lugn körtur i dag - utan andra hästar som sällskap. Misstänker att Tompe är lite trött i musklerna i dag men det får han tåla ändå. Vare sig han eller jag ska få några idéer i huvudet är väl tanken...

Har han ingen kompis brukar han vara så snäll och lite sävlig så.

Vill bara säga att jag har också skenat med häst och vagn - och det är INTE roligt!
Ett rejält skarpt bett i munnen - en körstång med kedja - är faktiskt en enkel och billig livförsäkring. Skarpt - javisst! - men bettet är aldrig skarpare än den hand som håller i det!

I år är det fyra år sedan jag skenade med min connemara och han sparkade sönder maratonvagnen, men rädslan sitter faktiskt fortfarande i. Jag kör ALDRIG utan en vuxen person till i vagnen - fast jag har världens snällaste lilla gotlandsruss på 115 cm numera.

Enda fördelen med en rejäl skentur är att man faktiskt inser vilka väldiga krafter som sätts i rörelse när hästen sticker, och efter det blir man försiktigare och klokare.
Jag slutade faktiskt skriva här på körning efter en debatt med nån tjej som satt och åkte bettlöst efter sin travare, och som inte alls förstod hur farligt det faktiskt kan vara.
Det var ju SÅ SYND om hennes lilla häst att ha bett i munnen ... :grin:
Okej om man dör eller skadas själv vid en olycka, men en skenande vagnshäst kan ju faktiskt ha ihjäl någon annan i farten, och hur ska man kunna leva med tanken på att man kanske hade kunnat stoppa den men inte gjorde sitt bästa för att försöka?

Hoppas att du och hästen kommer över den här otäcka händelsen - ut och kör igen så fort och mycket som möjligt, så du inte blir skraj. Och ha med dig en vuxen person till på vagnen nästa gång, så du har hjälp om något händer.

***peppkramar*** från Ploppan (på rymmen från senior)

Usch tur att det gich bra!!

Ang bett kör jag så gott som alltid o alla hästar med liverpoolstång. Den är ju ställbar från supermild till ganska skarp. Ställer den lite olika på olika hästar o olika situationer. Tex lite skarpare när jag är på bortaplan o saker kan va onödigt spännande osv. Ibland känner jag även under ett körpass att läget får ändras, tex för ett tag sedan tränade jag dressyr men hästen var hemskt osatdig o orolig i munnen. Då knäppte jag ett läge mildare o vips arbetade hon kanonfint på tömmen. Samma häst olika lägen olika dagar kanonbra uppfinning:)

Tack för pepp! Ska peppa mig själv till att ta en tur i kväll faktiskt. Vet hur jag kan nojja upp mig annars... och blir jag nervös blir hästen nervös och då är det ju ännu lättare att något händer. Så det är bara att ge sig på det igen!

Svanhild - ska försöka hinna köpa ett stångbett av något slag. Skulle du eller någon annan vilja visa bild på när bettet sitter på och förklara för bett-idioten hur kedjan ska sitta och hur hårt? Har förstått att det är viktigt att kedjan sitter rätt och lagom spänd i alla fall... Eller, ja var den ska sitta fattar jag ju men hur det ska se ut liksom så att jag kan vara skapligt säker på att ha gjort rätt.

De Liverpoolstänger jag sett har liksom en *hmm hur förklarar man* snidad stång eller svarvad liksom - varför är det så? Är det så på alla? Tycker att det ser obekvämt ut men det är det ju kanske inte.

Hmmm, har ingen superbra bild tyvärr...:( men Kedjan ska vara så pass spänd så bettet tar när man viker bak skänkeln till 45 grader i förhållande till hästens mungipa.

Här har jag ett liverpoolbett med två hack på en av mina hästar, finns även bett med tre hack.

Här på bilden är tömmen lös, därför är skänkeln nästan paralell med mungipan men tar jag i tömmen tar kedjan/bettet vid ungefär 45 grader som jag sa.

De Liverpoolstänger jag sett har liksom en *hmm hur förklarar man* snidad stång eller svarvad liksom - varför är det så? Är det så på alla? Tycker att det ser obekvämt ut men det är det ju kanske inte.

Liverpoolstänger finns i massa utföranden den här varianten derglar jag över just nu...:angel:http://www.blocket.se/vi/12087150.htm?ca=23_14_s

Detta är ju mer vanligt http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/2956

Här har du en massa andra varianter så inte måsta man ha nån standardmodell inte. Det finns för alla smaker o behov:)http://www.selar.se/html/liverpool-bett.htm

Har just suttit och kikat genom selar.se och konstaterat att "hjälp" jag har ju ingen aning om vad jag ska ha! Tungfrihet hit och dit och snurrade och raka och fasta och rörliga och gud vet allt.

Ska nog sluta köra häst, jag är ju inkompetent :eek:

humm nu pratar alla bet å så men jag blev lite nyficken på vagnen vad är det för typ av vagn? maraton, dressyr, falkvagn.....?

Fy attan va läskigt.
Hoppas att ni kom hem oskadda?!

Jag har varit med om en körolycka, så jag vet att det kan hända saker...
När jag körde den hästen hade den ett lite skarpare tränsbett, men "den va ju snäll".
När jag körde Tuben, körde jag på tredelat i början, men bytte snabbt upp till ett postkandar, och är tacksam för det.

När jag kör använder jag mig gärna av ett stångbett, postkandaret eller liverpoolstången, just för att kunna ha lite mera kontroll OM något skulle hända.
Jag har haft raka stänger, med en räfflad sida.

Fy så läskigt! :eek:
Det är verkligen inte så skoj när man känner vilka krafter det finns, eller jag menar framför allt när man känner att man inte har kontroll över de krafterna!!

Ett skarpt bett kan säkert vara bra för det kan bli farligt att köra häst, så är det bara.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 394
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 620
Senast: Ceta
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 368
Senast: Hellhound
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar