Skaver sönder man och svans

P

_Pandora_

Min kära polle kliar sönder sin långa, vackra man och även lite på svansen. Det är inte jättemycket men ändå. Har ni några tips på salvor eller annat som skulle kunna hjälpa?

Mvh _pandora_ :p

Sv: Skaver sönder man och svans

Hej!
Ett exemtäcke / insektstäcke kanske kan hjälpa?
Nylanders hästkräm kan också lindra, i alla fall gör salva och täcke att ponnyn vi har inte kliar sig så förfärligt!
Vissa menar att hästar som kliar sig inte ska gå på gräs ö h t, men jag kan för lite för att uttala mig om just den teorin!
Lycka till med din häst!

Olivolja - mirakelmedel! Ingenting har fungerat så bra på min häst och han har ganska stora problem.

Jag rekomenderar "horsol" ett antiklimedel som man köper hos ATG (kanske dom säljer det någon annanstans också?)

Det har funkat kanon på min islänning med kraftigt eksem! :bow:

Jag tvättar med galltvål varannan dag och så har jag i helosan minst en gång om dagen. Det har faktiskt gjort underverk. :)

På atg? Kliniken eller? Måste man åka dit eller hur kan man få tag på det? Beställa?

Glömde att säga att jag inte tror att det beror på insekter. Kliar sig året om, men aldrig jättemycket! Endast ett litet problem men vore ändå bra om det finns något att göra åt ;)

På atg? Kliniken eller? Måste man åka dit eller hur kan man få tag på det? Beställa?

Ja, jag köpte det i butiken på ATG-kliniken i Karlstad. Hör med distriktsvetrinären dom kanske också har det?

Eftersom hästen kliar sig året om har det ju inte (förmodligen) med sol och insekter att göra.

Två av de hästar jag har haft har fått någe mugg liknande högt upp på svansroten och kliade då sönder den. På detta funkade vanlig matolja aldeles utmärkt.

/Linnea

Min kära polle kliar sönder sin långa, vackra man och även lite på svansen. Det är inte jättemycket men ändå. Har ni några tips på salvor eller annat som skulle kunna hjälpa?

Mvh _pandora_ :p

Jag är i första hand inte för så mycket kletiga salvor som härsknar och blir smutsiga i värmen.
Gillar hellre ett luftigt insektstäcke, som man kan ha periodvis när det är som värst med insekter.

Har han "mjäll"? Kan isåfall vara "torr hårbotten" och då kan olja göra gott.

Har gjort följande på min häst med skapligt resultat:

Tvättar manen o svansen 1 ggr/vecka med grönsåpa.

Smörjer 2-3 ggr/vecka med en hemmagjord olja som jag gjort på jojoba-olja (har lite solskyddsfaktor) med några droppar av aroma-oljorna lavendel och cederträ. Olivolja fungerar nog också bra, går även att ha aromaoljorna i dem. Jag använder en liten pumpflaska och pumpar oljedroppar ner i "hårbotten" så slipper man få det över hela manen. Blir inte så kladdigt som man kan tro.

Detta har gjort att hon kliar sig mycket mindre, men det har inte räckt hela vägen för min tjej, så jag tänker komplettera med ett flugtäcke för att se om det blir bättre.

Lycka till och hoppas du lyckas rädda man o svans på din. Vill samla manen på min, tror att hon skulle passa i det :love:

Jag hade en ponny som började klia sej på somrarna när det blev som varmast. Vi prövade mycket och det som funkade bäst var Horsol. Mamma beställde det på internet men man kan säkert köpa det på Atg klinikerna som reykurboy säger. Det kunde tydligen vara för starkt på en del hästar, men på min förra ponny så funkade det bra. Lycka till och hoppas du hittar nåt bra!:)

Jag tvättar med galltvål varannan dag och så har jag i helosan minst en gång om dagen. Det har faktiskt gjort underverk. :)

Galltvål, är det inte såndär tvål som är superbra att ta bort fläckar med?:D

Tack för alla svar :D

Tänkte testa med olja, misstänker att det är mjäl hon har. Går det bra med vanlig olivolja??

Hej!
Ett exemtäcke / insektstäcke kanske kan hjälpa?
Nylanders hästkräm kan också lindra, i alla fall gör salva och täcke att ponnyn vi har inte kliar sig så förfärligt!
Vissa menar att hästar som kliar sig inte ska gå på gräs ö h t, men jag kan för lite för att uttala mig om just den teorin!
Lycka till med din häst!

varför ska de inte gå på gräs egentligen?

Hej
Förra året tvättade jag med Hexosil och smörjde med barnolja.
Det funkade bra!

I år har det inte hunnit bli så farligt än, men jag har köpt "Leovet -No Rub" för ca 175 kr på en vanlig hästsportbutik, och det verkar hjälpa.
När jag tog in honom från hagen idag började han klia manen mot dörrkarmen direkt, men efter att jag smörjt på Leovet lugnade han sig!

man smörjer mycket måttligt på kvällen på de ställen som är utsatta av solen. smörj gärna när hästen är våt.
undvik att smörja om det är kraftig sol dagen därpå.
smörj rejält om det skall regna hela dagen.
efter ett tag är det dags att schamponera och börja om med att smörja.

Hej! Som sagt så kan ett flugtäcke hjälpa. Men annars kan du testa med den vanliga "Hästsalvan" som finns på bla. granngården. Den kan lindra kliandet. Min kompis köpte en liten burk, tror den hette Silversalva eller nåt sånt. Dem var rätt dyr men funkade bra mot kliandet!

Mvh//Erika

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
391
Senast: cowgirl81
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
335
Senast: MML
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 357
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010