Juliigroonlund

Trådstartare
Hej nu är det så att min häst får skav av hans sadelgjord! Han har en svankig rygg och förra ägaren har inte haft några problem med skav sen nu i sommar har vi inte kunnat rida han pga. detta... Nu har skaven läkt och vi prövade att longera han med inspänning och han fick skav igen... Jag har läst både possetiva och negativa saker om en fårskinns teddy! Om ni har några tips och trix vill jag gjärna veta!

Vad har du för typ av sadel jord? Kan ju vara så att hästen behöver enannan typ. Även en sadel som inte passar kan göra så att gjorden inte sitter rätt och kan skava.
Om allt är bra så finns det olika typer av skydd inte bara fårskinn och teddyutan t ex neopren m m .

Vad har du för typ av sadel jord? Kan ju vara så att hästen behöver enannan typ. Även en sadel som inte passar kan göra så att gjorden inte sitter rätt och kan skava.
Om allt är bra så finns det olika typer av skydd inte bara fårskinn och teddyutan t ex neopren m m .
Vi har samma sadel och gjord som förra ägaren haft i flera år utan att få någe skav!

Vi har samma sadel och gjord som förra ägaren haft i flera år utan att få någe skav!
Att en häst haft samma utrustning i flera år är inte samma sak som att den passar nu.
Det kan vara så att tidigare ägare inte red lika mycket som du har gjort. Kan vara att hästen hos dig har gått upp eller ner i vikt. Kan även vara så enkelt att gjorden är sliten och/eller smutsig.
Det enda som jag kan säga helt säkert utan att se häst och utrustning är att när hästen får skav är det något som inte är rätt för hästen med utrustningen.

Hej!
Min fick skav i vintras, det berodde på att gjorden var för kort. Spännena hamnade i vägen för fram benens rörelser. Köpte en längre fårskinns gjord som jag använde tills skalvet var borta, nu har jag lite olika gjordar som jag byter mellan men skalvet uppstod för början av för kort gjord.
Sen tror jag att det är bra att inte köra samma utrustning jämt, bra att byta mellan olika träns, sadlar, bett och gjordar. Och självklart ha utrustning som passar hästen!!

En gammal hederlig repgjord brukar funka för den skavkänsliga hästen.
Att gå över sadelgjord men även sadeln är ju det första man måste göra när skav uppstår.

Att en häst haft samma utrustning i flera år är inte samma sak som att den passar nu.
Det kan vara så att tidigare ägare inte red lika mycket som du har gjort. Kan vara att hästen hos dig har gått upp eller ner i vikt. Kan även vara så enkelt att gjorden är sliten och/eller smutsig.
Det enda som jag kan säga helt säkert utan att se häst och utrustning är att när hästen får skav är det något som inte är rätt för hästen med utrustningen.

Självklart KAN det vara så att utrustningen inte passar, och det ska man självfallet kolla, men skav kan uppkomma ändå. Ofta t ex i samband med fällning, då de är känsliga i huden. Eller smuts, eller insektsbett, eller ja... kan bero på många olika saker. Om utrustningen är väl tillpassad, skulle jag ha testat med en sadelgjordstunnel efter att skavet läkt. Rid barbacka så länge.

Min häst är superskavkänslig speciellt under fällningen. Vi har alltid någon slags sadelgjordstunnel fn en i renskinn som är bra. Har som tur är två då jag igår upptäckte att hon fått skav i ljumsken av gjorden pga att tunneln blivit blanksliten.

En gammal hederlig repgjord brukar funka för den skavkänsliga hästen.
Att gå över sadelgjord men även sadeln är ju det första man måste göra när skav uppstår.
Jag hade en i 16 år , aldrig skav så jag såg ingen anledning att köpa nåt modernt för massa pengar

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 206
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 489
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 605
Senast: super
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 485
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama