Skav under sadeln

ponny143

Trådstartare
Min ponny har fått skav längs med båda sidorna av ryggraden då jag rider. Den hamnar lite i bakvikt när jag rider trots att den är lite för vid, (vilket jag kompenserar med en fårskinnspad), men den trycker inte på där bak (enligt impressionpad). Är det vinterpälsen som är skavkänslig eller är det vad är felet?

Min ponny har fått skav längs med båda sidorna av ryggraden då jag rider. Den hamnar lite i bakvikt när jag rider trots att den är lite för vid, (vilket jag kompenserar med en fårskinnspad), men den trycker inte på där bak (enligt impressionpad). Är det vinterpälsen som är skavkänslig eller är det vad är felet?
Sadeln rör sig ju alltid mer i bakkant och många hästar kan få skav denna tiden på året. Sen är det väl vettigt att kolla över att sadeln ligger ok sånna gånger ;)

Det låter som att sadeln kanske är för svängd?

Hur som helst, så är en av mina ponnyer också skavkänslig. Överallt där något ligger an men rör sig lite (bakre delen av sadeln, min skänkel, täcke på rumpan och bogen osv) blir pälsen lite ruggad/skavd den här tiden på året. Men att utrustningen passar är det enda man kan göra, och massor av pälsglans. Men det kanske inte är så lyckat just under sadeln ;)

Det låter som att sadeln kanske är för svängd?

Hur som helst, så är en av mina ponnyer också skavkänslig. Överallt där något ligger an men rör sig lite (bakre delen av sadeln, min skänkel, täcke på rumpan och bogen osv) blir pälsen lite ruggad/skavd den här tiden på året. Men att utrustningen passar är det enda man kan göra, och massor av pälsglans. Men det kanske inte är så lyckat just under sadeln ;)
Den är ganska rak ;)

Jag säger tvärtom, sadeln kan var för rak. En sadel som bryggar ger efter ett tag kala fläckar under bakre delen av sadeln. Det har jag sett många gångar.

Vill ännu tillägga att problemet har uppstått den senaste månaden. I fjol fick hon inga märken längs ryggraden med varken hopp eller dressyrsadeln, nu får hon av båda.

Många hästar får skav av schabrakkanten baktill just i samband med vinterpälsfällningen, om det är just där din häst är skavd.

Skippa schabraket, rid utan, använd fårskinnsvoljock eller nåt sånt om du är orolig.

Det brukar inte skava på nya pälsen, no worries.

Många hästar får skav av schabrakkanten baktill just i samband med vinterpälsfällningen, om det är just där din häst är skavd.

Skippa schabraket, rid utan, använd fårskinnsvoljock eller nåt sånt om du är orolig.

Det brukar inte skava på nya pälsen, no worries.
Det är skav längs med ryggraden under sadeln.

Jag hade en skavkänslig häst som kunde få lättare skav under sadeln trots att sadeln passade. Jag hade en sån klistrig gelépad mellan hästen och schabraket.

Min sadel kollar jag minst en gång om året, den här perioden får jag skav på samma sätt du beskriver, varje år. Fårskinnspadd underst hjälper. Om hästen är orakad får hon även skav av mina steeds stövlar i pälsen, rakad blir det inte skav.

Det är skav längs med ryggraden under sadeln.

Min häst får skav under bossorna i samband med pälsfällning. Se till att använda mjuka schabrak med stadig passform, eller renskinn om det får plats under sadeln. Mina nya favoritschabrak är med bambuundersida från Le mieux.

Det som gör mig fundersam är att du säger att du inte hade det förra året trots samma sadlar. Har du andra schabrak nu än då?

Eller har hästen ändrat form så passformen blivit annorlunda?

Skav i pälsen vid fällning uppkommer pga rörelseslitage. Vanligt vid schabrakkanter o även längst bak under bossorna då sadeln vrider sig lite i rörelse.

Att du säger att slitaget uppkommit längs med på bägge sidor om ryggraden gör att jag skulle syna sadelns passform utifrån kanalens vidd och bossans passform. En otränad omusklad takformad häst kan till exempel bli plattare i ryggen med rejält med muskler osv.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 585
Senast: Ceta
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 374
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025