skav på bogen..

Shimzy

Trådstartare
suck..
har inkpt ett bogskygg i år för prinsen min får alltid skav på boden av sina täcken.
men har får skav ändå!
någon som har bra tips på täcken som passar en relativt tunn hsät han är 170 hög och har stora bogar med stora bogrörelser men är tun fram. inte så bred mellan frambenen..
så alla täcken rör på sig mycket. han springer å leker mycket i hagen.
pälsglans å bogskydd verkar ju inte hjälpa..så msåte väl prova en ny modell av täcken..

:(

Sv: skav på bogen..

hej horseware täcken med halvhals sitter otroligt bra oavsett vilken hästtyp du har, men dom kostar lite. pröva dom du får garanterat inte bogskav av halvhalstäcke

Man kan spreja glansspray på bogen och på motsvarande innsida av täcket så glider det bara mot varandra och det blir inget skav ;)

vad är det för material inuti täckena som hästen får skav av? använd täcken som har en glatt yta inuti som inte ger så stor friktion.

hmm får kolla upp deras priser.. kankse kan hitta några begangade ananrs ;)

har provat pälsglans.. men itne sprayat på täcket oxå.. provar genast i eftermidda i stallet :D

de är glatt material i dem, men de blir friktion när dem rör sig så mycket fram på bogen på honom eftersom han är så tunn...

ok, min häst är inte heller särskilt bred i fram och bucas täckena passar honom perfekt. kanske vore något att testa om du inte redan gjort det?

nix inte testat dem änu. bucas har inga bogveck va?
känns osm de borde bli mera frikrion då?..

nej, de har inga bogveck utan de är sydda på ett speciellt sätt (vet inte riktigt hur man ska förklara det)...man kanske kan jämföra med en bh :idea: det är som kupor där bogen får röra sig fritt i istället.:D ..tycker faktiskt att den varianten på täcken är mycket bättre än de med bogveck som jag inte alls tycker ger den bogfrihet som behövs...

hmm, låter värt å prova.
synd de är så dyra, får kolla lite beg-annonser.
:D:D

Mina får skav runt halsen av Bucas, eftersom de har sytt ihop den för att undvika bogskav.
Har man ett bogveckstäcke bör man sy ihop den längre ner. Annars blir det stor belastning på strupen.
Å ibland hamnar övre kanten på vecket-mitt över bogspetsen- kolla det.
HW är helt klart bäst.

Har haft ungefär samma problem som dig. Min tjej fick väldiga skav av de flesta täcken, varken bogskydd eller pälsglans funkade. Nu har hon enbart horseware och inte ett skav så långt ögat kan nå. Visst är de dyra, men de är väl värda sitt pris. Perfekt passform och hållbara. Jag har dessutom köpt alla mina täcken begagnat eller på rea så då kommer man ju lite billigare undan :)

hmm, låter värt å prova.
synd de är så dyra, får kolla lite beg-annonser.
:D:D
Dyrt i inköp-JA!
men kvalité lönar sig. Håller i många år o vattentätheten oxå.
HW har heller inga bensnören för att de ska ligga på plats.

Kom ihåg att även ha stalltäcke med nyloninsida. Jacsons är både billliga o bra.

prova täcken som ligger framför manken,tycker att det lämnar bogen ifred på ett helt annat sätt

okey, de flesta rösterna hamnar på HW.
då kommer min nästa fråga när de handalr om å köpa ett dyrt täcke..hålelr dem bra? är en lekfull kille med flera lekfulla kompisar i hagen.. bitglada..
därför har de blivit en heldel billiga täcken för de känns inte lika surt när dem går sönder.. :(

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 473
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Är på jakt efter ett flugtäcke till min swb-valack och har starka funderingar på bucas flugtäcke (inte zebra- varianten) Jag tvekar...
Svar
0
· Visningar
901
Senast: ifuh
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 878
Senast: skuggi
·
E
Hästvård Min fjordarab har fått en massa skav nu på bogen på båda sidorna och hon har klippt i oktober och innan hade hon bogskydd från hööksoch...
2
Svar
26
· Visningar
2 613
Senast: emmapaztej
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar