Skav fast jag har bogskydd och allt.

Sv: Skav fast jag har bogskydd och allt.

har en häst som får skav av allt nu. På bogar av täcken, på hovarna av boots, på ryggen av sadeln (utpassad och ligger perfekt) samt på halsen av tyglarna, vad sjutton ska jag göra?

har en häst som får skav av allt nu. På bogar av täcken, på hovarna av boots, på ryggen av sadeln (utpassad och ligger perfekt) samt på halsen av tyglarna, vad sjutton ska jag göra?

Pälsglans fast inte under sadeln om det är riktigt illa under sadeln så rid inte om det är sår.
Köp ett renskinn att ha under sadeln för att motverka mer skav. (Tänk på att sadeln kan bli för liten om renskinnet är tjockt, om du brukar ha fårskinnspad under så är det oftast ok att byta rakt av mot renskinn.)
Linfrökakapellets och jäst är egentligen det enda jag har fått resultat av men det märker du ju inte förren när pälsen fälls och ny kommer, alltså ett långtidsprojekt.

I år är min hästs päls bara lite ruggad:banana: dvs så lite att det bara stör ögat men inte henne. Den vintern jag köpte henne hade hon blödande sår av täcket:crazy: hon har fått linfrökaka och jäst i två säsonger nu och har en helt annan kvalite på pälsen nu.

En bra foderstat i övrigt så att alla behov är täckta är ju en förutsättning för en bra päls.

hjälper b vitamin? Kommer skaffa hasskydd då även haserna blivit skavda. Av bootsen är det så illa att det är sår. I övrigt mest pälsen som är borta

hjälper b vitamin? Kommer skaffa hasskydd då även haserna blivit skavda. Av bootsen är det så illa att det är sår. I övrigt mest pälsen som är borta

B-vitamin hjälper om hästen har en brist vilket är ganska ovanligt.
Om hästen behöver b-vitamin så har den ganska grova störningar i tarmen som man behöver komma tillrätta med först.

Jag ger jäst året runt, dels för att det håller magen i bra skick och för att det i sin tur ger starka hovar och bra päls/hud eftersom hästen då kan tillverka sin eget b-vitamin, det är också därför som jag ger linfrökaka.
Alla kosttillskott är ju långsiktiga, det är ju först vid pälsbyte som man ser resultatet.

Det är alltså inte så stor ide att ge b-vitamin enbart vid fällning/sättning utan är magen i bra balans så finns det tillräckligt med b-vitamin som hästen bildar själv.

Prova att smörja med aloevera, det kan lindra lite där pälsen är avskavd fast det kräver ju att du har någon plusgrad i stallet. Försök också att hästen får vara utan allt den får skav av så mycket som det bara går.

jag har samma problem o.o vart hittar man linfrökaka? :o och hur fungerar det?

jag har samma problem o.o vart hittar man linfrökaka? :o och hur fungerar det?

Jag köper på min lokala kvarn men det finns nästan överallt.
Linfrökaka är pellets och är det som blir kvar när linfröoljan har pressats ur. Linfrö är väldigt bra för magen men är lite meckligt att ge eftersom det måste kokas. Linfrökakapellets kan man ge som de är eller blöta om man vill.
Linfrökaka är mycket proteinrikt.

Pälsglans fungerar på min :) ger även linfröolja , han är blank och har inte mycket skav alls ! :)

Liknande trådar

Utrustning Hjälp mig spåna. Jag använder Horseware, deras utbud passar min täckesfilosofi. Men om ni har andra tips som ger mig Halvhals...
2
Svar
35
· Visningar
3 954
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 752
Utrustning Har en häst som ligger mitt emellan 2 storlekar och verkar stanna där. Han har 135 nu och det sitter bra i bogen och är hyffsat lagom...
2
Svar
28
· Visningar
3 868
Senast: Evolution
·
Utrustning OBS!!! Detta är ingen annons! Vill bara ha hjälp på vilka märken som kan fungera. Jag är på jakt efter ett fleecetäcke i storlek 135...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka