Skav från allt! Hjälp=(

S

SirWillgott

Min känsliga halblodsvalack började få skav från det mesta när vinterpälsen tog över:(
Skav från skydd/täcke går att lindra med glansspray och andra huskurer, men nu har han börjat fått skav av shabraken/sadeln!! :eek:
Sadeln har han haft nu ca 1månad och den ligger som smäck (+luft så det bli extra tryckfördelning) men nu senaste veckan så har han fått skav från ett illasittande schabraket längst bak. Och när det väl började så har jag inte fått stopp! Nu har han små skav (håren är rubbade/av) så att det nästan ser ut som om sadeln var för rak! Alltså två ovala små ställen vid baksidan av sadeln/slutet av schabraket..
Detta får han även om man rider barbacka eller tömkör med schabrak.. Men det värsta skavet av allt har han där min vad ligger an på vänster sidan. Jag är lite svagare i den sidan vilket gör att skänkeln åker omkring mer, det är inte mycket men tydligen så har det+ att jag endast har ridstrumpor mot honom ute gjort att han fått en stooor helt svkavd fläck nu på sidan!! Om man inte visste min längd skulle man kunna tro att en liten ryttare suttit och pickat med sporrarna:cry: Han har även lite skav på andra sidan från min vad, men där är det mest avskavda toppar från hårstråna..

Så.. hjälp mig! Vad ska jag behandla med för att håren ska växa ut fortare? Rider iaf endast med shortchaps eller ridstövlarna nu så det inte ska bli samma friktion. Behandlar även men proteinsalva varje dag, men ser ingen skillnad.. Mycket tacksam om ni har några tips!:bow:

Sv: Skav från allt! Hjälp=(

Här är en bild där man ser lite av de värsta skavet:cry: som ni ser är det vid överdelen av min vad han fått skav..mycket större irl..
IMG_0090.jpg

Usch...man känner sig så skyldig:(

Min får också lätt skav.. från skänkeln som ligger an, schabraket, täcket, you name it!

Jag har fått tips om att ge extra B vitamin även nu när det inte är pälsbyte/pälssättartider.

Annars är det glansspray, att ofta byta täcke och annan utrustning som gäller vad jag vet.

Inväntar fler svar för att jag också ska få tips :D

Skaffa täcke med "blank" insida typ täckjacka så slipper det slita på pälsen när han inte jobbar. Jag ger våra killar B-vitamin året runt. Det är bara nyttigt för dom och kan nog hjälpa till med både päls och hovar inbillar jag mig. Jag kan inte svara på detta när jag inte sett hästen, men nog tycker jag att "ovalerna" längst bak låter som något fel på sadeln, alternativt padden. Låt nåt proffs på sadlar titta på det hela. Lycka till!

min har grymt dålig kvalitet på den klippta vinterpälsen, blir skav av precis ALLT! täcken, tyglar :crazy: och värst blir det av skänkllarna... ser verkligen helt hemskt ut, men det är väl bara att stoppa i b-vitamin och vänta på bättre tider...

Urk vad tråkigt det är med dessa skav. Håller med dig om att man känner sig skyldig när hästen börjar se maläten ut. Jag har inte mängden tips till dig men tänkte väcka en tanke utifrån vad jag fick höra förra veckan av min equiterapeut. Hon menade att min häst förmodligen inte klarade av att bryta ner kraftfodret på det sätt som krävs för att han skall tillgodogöra sig alla näringsämnen. Utifrån detta så rekommenderade hon mig att byta foder till Baileys musli oat balancer. Detta foder skulle vara mer "lätt" bearbetat för hästen. Jag har ingen erfarenhet alls av detta foder, har aldrig ens hört talas om det, så jag har lagt ut en tråd under fode för att samla info. Kanske kan det vara något.

Min kompis hade oxå problem med det på sin häst o det blev tydligen bättre när dom gav Foderjäst (antar att det är B-vitaminen som gör det).

Det behöver inte vara sadlen som ligger fel, de kan få skav där bak ändå, prova att lägga en fårskinnspadd eller ett renskinn under sadlen.
Renskinn är rätt dyrt i södra Sverige men om du letar lite på internet brukar det gå att beställa hela renskinn riktigt billigt från typ Lappland :p Så kan du klippa till så det passar under sadlen, ett helt skinn räcker till ett par, tre fyrkantiga "sadelpaddar", alltid bra att ha extra :)

Också se till att alltid rida men chaps eller stövlar, det kanske hjälper att spraya pälsglans vid skänklen innan du rider med?

Och ge B-vitamin samt linfröolja, det ger bättre päls. Börja ge i tid nästa år så du kan förebygga lite.

inget bra tips, du kör ju redan glansspray...

men en tröst.. min såg inte klok ut förra året, precis som du beskriver, skav hela bakkanten av schabraket, av min ena skänkel, bogarna osv...

men i år har hon nästan inget alls, inte ens på bogen!!!

så... håll ut... :crazy:

tips är ju även ett schabrak som är väldigt "böjt" (dvs inte typ sjöhagen, det var det min blev flådd av)...

globus, horsesaver osv funkar på min...

sen kanske lamull, eller renskinn...

hoppas det löser sig :)

för det första, rid alltid med stövlar! hästen ser klippt ut, så nästa år vet du att du måste lämna kvar all päls under sadeln.

det finns schabrak som är extra mjuka under. jag har ett från hkm som har undersidan i fleece, supermjukt! alcaschabraken från three horses är också jättemjuka. se till att schabraket inte har nåt kantband som skaver längst bak.

går även att lägga under ren eller fårskinn men då blir ju sadeln smalare så det är ju inte säkert det funkar.

en annan sak som ofta skaver är tyglarna, sett hästar som är helt kala mitt på halsen.. så byt till släta lädertyglar om du inte redan har det. skaven brukar bli allt värre ju äldre vinterpälsen blir..

Skaffa täcke med "blank" insida typ täckjacka så slipper det slita på pälsen när han inte jobbar. Jag ger våra killar B-vitamin året runt. Det är bara nyttigt för dom och kan nog hjälpa till med både päls och hovar inbillar jag mig. Jag kan inte svara på detta när jag inte sett hästen, men nog tycker jag att "ovalerna" längst bak låter som något fel på sadeln, alternativt padden. Låt nåt proffs på sadlar titta på det hela. Lycka till!

Alla hans täcken är "blanka" vid bogen och han får B-vitamin året runt.
Jo det är ju vad jag är rädd för.. ska låta sadeln kollas upp om den tappat luft på senaste tiden eller liknande.. annars kan man förhoppningsvis stoppa upp den så den ligger an mindre bak (bates momentum med fickor "i" putorna för ilägg)
Imorgon ska hästen klippas så då blir det ännu mer förbrukning av pälsglans:angel:

Urk vad tråkigt det är med dessa skav. Håller med dig om att man känner sig skyldig när hästen börjar se maläten ut. Jag har inte mängden tips till dig men tänkte väcka en tanke utifrån vad jag fick höra förra veckan av min equiterapeut. Hon menade att min häst förmodligen inte klarade av att bryta ner kraftfodret på det sätt som krävs för att han skall tillgodogöra sig alla näringsämnen. Utifrån detta så rekommenderade hon mig att byta foder till Baileys musli oat balancer. Detta foder skulle vara mer "lätt" bearbetat för hästen. Jag har ingen erfarenhet alls av detta foder, har aldrig ens hört talas om det, så jag har lagt ut en tråd under fode för att samla info. Kanske kan det vara något.

ja det är riktigt tråkigt..
Har äntligen hittat en balanserad foderstat för honom (är väldigt svår att hålla rätt hull på) så det vill jag nog inte byta.. eventuellt att man ska ge mineral/vitamin tillskott men det tycker jag inte man borde behöva med fri tillgång på kraftigt silage samt Krafft sport och Grund + B-vitamin och olja /dag?

Det behöver inte vara sadlen som ligger fel, de kan få skav där bak ändå, prova att lägga en fårskinnspadd eller ett renskinn under sadlen.
Renskinn är rätt dyrt i södra Sverige men om du letar lite på internet brukar det gå att beställa hela renskinn riktigt billigt från typ Lappland :p Så kan du klippa till så det passar under sadlen, ett helt skinn räcker till ett par, tre fyrkantiga "sadelpaddar", alltid bra att ha extra :)

Också se till att alltid rida men chaps eller stövlar, det kanske hjälper att spraya pälsglans vid skänklen innan du rider med?

Och ge B-vitamin samt linfröolja, det ger bättre päls. Börja ge i tid nästa år så du kan förebygga lite.

Linfröolja har han fått hela hösten men gick över till vanlig olja nu på vintern när han får lite mer (blir så dyrt med linfrö oljan då..:() annars får han både linfrö och b-vitamin nästan året runt:)

Jo jag prövade med min fårskinnspad igår, men tyvärr är den ca 1cm för kort:devil: för min sadel med kilbossor..synd nog.. men kompisens mammas sambo (:D) har två renskinn som jag kanske kan få låna!

Något som funkar superbra är att sätta pälsglans på det utsatta området så att täcken/gjordar m.m glider och inte skaver lika lätt :)

för det första, rid alltid med stövlar! hästen ser klippt ut, så nästa år vet du att du måste lämna kvar all päls under sadeln.

det finns schabrak som är extra mjuka under. jag har ett från hkm som har undersidan i fleece, supermjukt! alcaschabraken från three horses är också jättemjuka. se till att schabraket inte har nåt kantband som skaver längst bak.

går även att lägga under ren eller fårskinn men då blir ju sadeln smalare så det är ju inte säkert det funkar.

en annan sak som ofta skaver är tyglarna, sett hästar som är helt kala mitt på halsen.. så byt till släta lädertyglar om du inte redan har det. skaven brukar bli allt värre ju äldre vinterpälsen blir..

Nej i år blev han faktiskt inte klippt något!;) Har en jädra teddypäls och ska bli klippt imorgon (sent jag vet.. men måste pga infekterade regnskållor på sidan av kroppen) och då ska jag ta bort allt förutom sadelläget, så får glansa in honom ordentligt efter det och hoppas han klarar sig:bow:
Rider ju nu som sagt med ridstövlar eller shortchapsen hela tiden, shortchapsen glansar jag in medans ridstövlarna.. ja man kan ju säga att jag inte vill spruta glansspray på dom iaf:angel:

Tyglarna fick han ytterst lite skav från i början av vintern, bytte då till släta lädertyglar som du skrev och det försvann, nu har jag bytt tillbaka till mina gummi-ribb tyglar igen och det har inte kommit tillbaka!
Ang schabraken så får han friktions skav av dom med fleece:angel: Men använder bara dom jag har från HorseSaver nu, mycket plats för både manke och rygg!:)

Messy- Ja, jag ska klippa honom tidigare nästa år och köpa på mig ett lager glansspray + cowboy magic(:love:) så får man hoppas på det bästa! Har som sagt Horse Saver på honom nu, älskar deras schabrak, det ända som verkligen gör plats för hans manke också;)

Senast ändrad av en moderator:

vad gäller B-vitamin så har jag lärt mig att man bara ska ge det som en "kur" vid pälssättning/fällning, annars rubbar man hästens egna produktion...

Mjo.. hört det av vissa. Men även vissa som ger det året runt, hästen kissar väl ut överflödet om jag inte minns fel?
På sommaren får han dock endast linfröolja.

Mjo.. hört det av vissa. Men även vissa som ger det året runt, hästen kissar väl ut överflödet om jag inte minns fel?
På sommaren får han dock endast linfröolja.

nu vet jag inte hur B hjälper eller stör andra upptag.. men det e ju lite sådant oxå... tex så kan järnbrist egentligen vara kopparbrist (om jag minns rätt)... för att kroppen behöver koppar för att kunna ta upp järnet...

Kan säga att jag har haft liknande problem, att hålla rätt hull och få till en foderstat som fungerar. Trodde att jag löst det nu och det ser bättre ut än förut men så är det detta med att han så lätt får skav. Jag ger som du krafft fast groov. Kan inte låta bli att undra över fodret :confused: Det har ju diskuterats en hel del om just krafft. Hoppas att det löser sig och man får väl göra som någon tidigare sa; stå ut och vänta på att det växer ut igen

Låt hästen gå utan täcken o öka på grovfodret så han inte fryser .
Det som ger snabbt resultat på pälsen är att ge solrosfrön.
Dom köper man ju överallt .
Man ser skillnad redan efter nån vecka med fröna .
Det är bara att ge några dl per dag .

Liknande trådar

Utrustning Hej alla! Jag har haft ett fullblod i ca ett halvår, aldrig haft fullblod innan. Tänkte att jag kunde lägga upp bilder på honom så...
Svar
0
· Visningar
495
Senast: Karlvic
·
Hästvård Jag förstår inte hur det kan vara möjligt... Min häst får skav av precis allt! Det började bak på ryggen precis där som bossorna ligger...
Svar
11
· Visningar
2 104
Senast: Krizz
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 554
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Jag hoppas jag har lagt detta under rätt annars får den gärna flyttas! Hej! Jag har ett problem - har en medryttare sedan 1 ½ månad...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat