Skav från allt! Hjälp=(

Sv: Skav från allt! Hjälp=(

Solrosfrön, verkligen...?? Kan man ge det, vad innehåller det som hjälper pälsen? Min ponny har också skav... :(

Kan säga att jag har haft liknande problem, att hålla rätt hull och få till en foderstat som fungerar. Trodde att jag löst det nu och det ser bättre ut än förut men så är det detta med att han så lätt får skav. Jag ger som du krafft fast groov. Kan inte låta bli att undra över fodret :confused: Det har ju diskuterats en hel del om just krafft. Hoppas att det löser sig och man får väl göra som någon tidigare sa; stå ut och vänta på att det växer ut igen

min fick fibergi och lite andra hippo-produkter när hon fick megaskavet... tror inte det har med krafft att göra...

möjligtvis grovfodret isf (vi hade asdåligt i stallet)...

sen kanske det kan ha med att göra hur de dricker?

TS: dricker han ordentligt?

Låt hästen gå utan täcken o öka på grovfodret så han inte fryser .
Det som ger snabbt resultat på pälsen är att ge solrosfrön.
Dom köper man ju överallt .
Man ser skillnad redan efter nån vecka med fröna .
Det är bara att ge några dl per dag .

Hästen är väldigt frusen av sig, och det är som sagt inte främst av täcket han får skav.. Grovfodret kan jag inte öka på eftersom dom har fri tillgång;) Solrosfrön är alltid värt att prova! Dom kan inte bli lösa i magen av det?

Mjo... han har faktiskt vart lite dåligt med drickandet nu, har ju alltid vatten i hagen och dricker där men inte så mycket inne.. men tror det beror mkt på att silaget är så blött nu!:)

kolla om du kan få honom att dricka mer!

Ska försöka! Han får uppblött foder nu med överdrivet mycket vatten så där får han ju i sig vatten också!:)
Men tror faktiskt att det är främst pga att silaget har så många %vatten i sig och att dom är ute och äter/dricker fritt från 06-30 till ca22:30, eftersom ingen av hästarna dricker speciellt mycket inne nu;)

kallt ute = kanske inte så motiverande att dricka!!!

men lycka till!!! hoppas skavet ger med sig, det är VÄRDELÖST med skav! :mad:

Min häst har kass kvalitet på vinterpälsen, men sedan han har fått linfröpellets (ca 3 dl per dag) så har den blivit mycket blankare och bättre kvalitet (=mindre skav). B-vitamin (Shyfeeder) körde jag innan, men det verkade inte hjälpa.

kallt ute = kanske inte så motiverande att dricka!!!

men lycka till!!! hoppas skavet ger med sig, det är VÄRDELÖST med skav! :mad:

Nej det blir ju inte det.. men det varma drickat han får inne är ännu mer motbjudande enligt honom:angel:
Nu idag blev han kortfriserad iaf!:) Då fick jag chans att se regnkållorna-infektionerna på nära håll och kan behandla lättare!
Nu hoppas jag också att han håller sig fri från skav för det var mest vinterpäls som hade skavts bort!:)

Jo linfrö får han som sagt ofta i oljeform. Men tycker hans päls ser ut att ha så bra kvalitet nu (nu är han ju iof helklippt) mycket blank och tät, så tyckte det räckte med vanlig olja+B-vitamin:) Men gillar faktiskt linfrö bättre som pellets än olja! Oljan kan man ju hitta på 1liters flaskor för ca 80kr, hur mycket går en säck pellets på ungefär?

Oj, jag har exakt samma problem!
Får skav överallt, framförallt där du beskriver bakom sadeln som två runda fläckar..och sadlarna ska passa, har blivit kollade nu en gång förra året och nu för några månader sedan. Jag blir lite förtvivlad.. dessutom från skänkelläget, det ser verkligen ut som att man suttit och gnuggat mot sidorna, vilket jag verkligen inte har! Man känner sig typ, hemsk :/ Började då jag red med ridtäckbyxor som var klädda i mocka, kan kanske ha med det att göra.. använder dom inte nu! Har börjat ge linfrö nu och B-vitamin har han fått sedan hösten.. Tycker inte han har samma kvalitet på pälsen som han haft tex förra året..vet inte alls vad det beror på..

Han får fri tillgång på hö i hagen.. däremot dricker han väl inte alltför bra... tycker jag.
Passar på att sätta extra mycket vatten i betforn.

Senast ändrad av en moderator:

Jag köper pellets i 10kg säck för 80:- i min foderaffär, det är nog billigt. Men jag gissar att linfröpellets är billigare än linfröolja oavsett märke? En tjej i stallet bytte från linfröoljan till pellets, då jag berättade hur billigt det var, och hon tycker att hennes häst har blivit blankare av pelletsen än oljan. Om det beror på olika dosering, att det verkligen skiljer mellan dem, eller placebo-effekt vet jag inte :-) Jag har aldrig gett linfröolja då jag tycker pellets är enklare, då olja blir geggigt.

Min häst får oxå skav efter sadeln.. Det får han varje vinter...:cry: Men på sommaren är det bra.. Har provat ut sadlarna och dom sitter bra.. Men skaven kommer ja inte undan med.. Funderar på att testa att bara rida med fårskinns padd under sadeln..

Lycka till med skaven folk! Ja vet att det är hemskt!

Fortsätt ge B-vitamin och skaffa ett får eller renskinn för att lägga under sadeln.
Fårskinnen är billigare men de blir oftast platta och lite snuskiga efter att ha användts ett tag.
Renskinnen är det mycker bättre kvalitet genom att renens hårstrån är ihåliga och har luft i sig, så det blir aldrig platt. Motverkar skav och ger en bra stötdämpning oxå.

Ja men det var ju inte allt för dyrt! Är ju så mycket lättare att handskas med i pelleterad form!;)

Ger vanlig linfrötill min som jag kokar vatten och häller över, sen fårde stå över natten. han har blivit MKT finare i pälsen :)

Liknande trådar

Utrustning Hej alla! Jag har haft ett fullblod i ca ett halvår, aldrig haft fullblod innan. Tänkte att jag kunde lägga upp bilder på honom så...
Svar
0
· Visningar
495
Senast: Karlvic
·
Hästvård Jag förstår inte hur det kan vara möjligt... Min häst får skav av precis allt! Det började bak på ryggen precis där som bossorna ligger...
Svar
11
· Visningar
2 104
Senast: Krizz
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 554
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Jag hoppas jag har lagt detta under rätt annars får den gärna flyttas! Hej! Jag har ett problem - har en medryttare sedan 1 ½ månad...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat