Skav av skänkel

Sv: Skav av skänkel

Vad smidigt det såg ut! Inte så billigt dock ;)
Ja har man rätt material ser det inte ut att vara ngt problem :)

Rider nu en skavkänslig häst och vi trär på stickade tjocksockar utanpå stövlarna. Fungerar rätt bra tycker jag. Även nylonstrumpor går att använda.

KL
När jag hade en häst som fick skav av skänkeln smorde jag på tjockt med vaselin innan jag red. Stövlarna blev kladdiga, förstås, men det fungerade. Hon fick och skav på kanske två dagar som var på gränsen till att blöda, och de blev bättre väldigt fort på det här sättet. :-)

Hur hade det sett ut om man klippte hästen men sparade lite päls vid skänkeln? :rofl:

En tjej i stallet där jag jobbar lämnade 2 rutor på magen där skänkeln låg an för att undvika detta problem. Det tycker jag är den enklaste lösningen om man har det problemet.

Knapplån!
Mitt fullblod får skav av termobyxorna på vintern. Och hon är inte klippt där, men tidigare vintrar har jag klippt vid skänkeln och då tycker jag skaven blivit mindre. Jag brukar smörja in med babyolja innan ridning.

Spara vid skänkeln görs faktiskt ofta, dock är det kanske inte så snyggt om det är en häst med grizzlypäls från början men är de inte allt för långhåriga första gången de klipps så blir det ingen jätteskillnad om man friserar kanterna lite så att de inte blir för tvära. Tittar du noga på en tävling så är det faktiskt inte särskilt ovanligt.
Min ena har tex haft streptotrikos med stora sårytor precis i skänkelläget (blev smittad av ryttarens stövlar därav placeringen) har jättekänslig hud där sen dess och kan aldrig mer klippas i skänkelläget, första året var jag lite piffig och klippte två hjärtan ;) men de syns ju ändå inte så har bara blivit en cirkel kvar efter det.

Till TS det går utmärkt att sätta fårskinnnsludd på hälarna på skorna ta helt enkelt ett ludd öppet sätt dit en rem under foten och en över typ som en sporrrem, jag fick göra så första tiden jag red ovanstående häst efter annars fick han nya sår igen. Funkade perfekt.

Då får jag införskaffa lite mer fårskinn och hoppas det hjälper! :)
Har haft pälsglans på häst och mig, men det hjälper inte så mkt utan det blir mest bara halare och svårare att ha skänkeln still :/ Har även fortsatt smörja med helosan efter. Får hoppas på fårskinnet nu :)

Ha. du har nu uppfunnit en ny fårskinnsstövel;)

Den med luddet på utsidan.

Jo jag tror nog också att det är det bästa- om man kan ta av o göra rent.

Jag är dålig på att förklara, ska göra ett nytt försök :)

Vi hade ett relativt stort chabrak. Sedan hade vi två relativt stora tygbitar i mjukt och bra material, kommer inte ihåg vilket. När vi sadlade satte vi fast tygbiten under chabraket och sadelgjorden. Denna hölls även på plats av skänken. Man kan även sy fast tygbiten, eller kanske fårskinn eller liknade material, på nederkanten av chabraket. Det ser inte snyggt ut, men var mycket effektivt.

Smartast är kanske att sy fast tygbiten på båda sidor av sadelgjorden i chabraket så att det går som en tunnel för sadelgjirden. Storlek är bara att mäta.

Vi hade denna konstruktin både till dressyr- och hoppsadeln, men om jag inte minns fel var det lite svårare att få till under dressyrsadeln, men omöjligt var det inte. Efter ett tag lärde man sig. Viktigt är dock att vara observant när man spänner sadelgjorden så att tygbiten inte åker iväg. När sadelgjorden sedan är spänd satte den som berget.

Hoppas du förstår bättre av min flummiga formulering :)

Jomen jag fattar vad du menar! Låter som en bra lösning på problemet :D

delvis kl

Jag köpte en luddtunnel till sadelgjorden och klippte lite i den. Sydde på ett gummiband (som jag trär runt foten) och lite kardborreband som jag fäster runt benet och det har hittills funkat bra! Har haft det två ggr nu och skinnet ser inte alls ansträngt ut efter ridning :D Det är inte så snyggt, men det verkar vara effektivt!

Hade problem med det tidigare, skav efter skänklar, tyglar, kanten på schabraket.... Men efter att jag noga analyserat och räknat ut mineralbehov och kvoter (inkl spårmineraler!!) och lagt till enskilda mineraler så att alla är i perfekt balans istället för att bara ge ett vanligt mineraltillskott så har hästen inte en antydning till skav någonstans!

Han helklipptes senast december och pälsen har inte växt ut öht, så det är med andra ord "gammal päls". Ändå är den jättefin och helt utan skav.

Så gör en spårmineralanalys på höet. Oftast har hästar med dålig pälskvalite brist på zink och koppar. :)

Men ursäkta dig!

Vad är det där för en jävla kommentar. Har du någonsin suttit på en skavkänslig häst? Min ponny fick skav av tyglarna
och inte satt jag och sågade som fasiken. Vissa hästar - när de är klippta t.ex. väldigt lätt för att få skav.

Ja, jag har haft skavkänsliga hästar, defenitivt. Men då får man se över fodret lite grann så att det undviks. Och givetvis sin egen ridning. Man behöver inte använda skänklarna så att det blir skav, drivningen kommer inte därifrån.

Okej, tack för tipset! Ska kika på det :)

Djurjouren:
Varför ens göra ett sånt uttalande när du aldrig sett mig rida? På hästryggen vet jag vad jag pysslar med så där ligger inte problemet.

Jag har en häst som klipptes i oktober men som inte har satt någon direkt päls. Hon har inga skav av skänkel, tyglar eller täcken men den förbaskade schabrakskanten tycks vara ett återkommande bekymmer varje år. Jag som förespråkar M*aS schrabrak och alltid använder dessa har blivit tvungen att ha ett sånt där fult otympligt tjockt nu under en period. Då schabrakskanten inte är lika hård och markant som på M*aS. Trimmar även barbacka ibland nu, för att sätta på en vojlock det vägrar jag.. :D

Lilleman som är oklippt har inga skav men har lite kortare och mörkare hår vid skänkelläget, så visst kan det bli 'skav' då det blir friktion även om man inte nöter med skänkeln och hästen är oklippt.

Gissar att det är bakom bakvalvet schabraket skaver? Är samma på min ponny och jag rider därför med fårskinn närmast hästen. Inget skav, även om det förstås gör att man kommer längre från hästen.

Djurjouren: Det där uttalandet kan nog komma med i "tio-i-topplistan av dumma saker jag läst på buke". TS tränar hoppning på 1.30-nivå, ska hon börja hoppa dom banorna utan skänkel mot hästen?

Som sagt, se över era hästars foderstat istället.

Min häst har fått skavd päls av schabrakkanten varje vinter så länge jag haft honom, även om han varit oklippt. Supermjuka schabrak utan kantband har hjälpt lite men inte tillräckligt. Efter att jag gjorde spårmineralanalys av höet och såg till att alla mineraler var i perfekt balans finns inte minsta antydan till skav! Har klippt hela ryggen, pälsen har inte växt ut öht sen början på december och ändå är det inga skav.

Pälskvalite kommer inifrån.

Det året som jag gick ifrån ch.... o bytte till ett annat mineralfoder fick båda mina skav av allt= dålig päls, så jag bytte tillbaka. Så visst spelar det stor roll.

Spårklippning kanske är ett alternativ till nästa vinter? Då slipper hästen svettas alternativt torkar på nolltid och slipper ändå täcken. Då kan du också klippa spåret så att det finns päls kvar vid skänkeln.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 252
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
904
Senast: Fiorano
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 718
Senast: Josofinito
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 256
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Whamageddon 2024
  • Secret Santa 2024