Skav av skänkel

Sv: Skav av skänkel

Som sagt, se över era hästars foderstat istället.

Min häst har fått skavd päls av schabrakkanten varje vinter så länge jag haft honom, även om han varit oklippt. Supermjuka schabrak utan kantband har hjälpt lite men inte tillräckligt. Efter att jag gjorde spårmineralanalys av höet och såg till att alla mineraler var i perfekt balans finns inte minsta antydan till skav! Har klippt hela ryggen, pälsen har inte växt ut öht sen början på december och ändå är det inga skav.

Pälskvalite kommer inifrån.
fast pälsens kvalitet kan variera på samma häst också. min är ju skäck och när hon har vinterpäls skavs pälsen lätt på den sida där hon är brun, medan den sida där hon är vit vid skänkeln inte alls slits så. Det är stor skillnad. Jag får vara noga med vilka ridbyxor jag använder på vintern för är de för sträva skaver det bort mycket brun päls. Denna vintern har jag mes ridit i overall och den är mycket slätare än ridbyxorna så det har knappt skavt alls.

Nja inte uppe på ryggen utan lite längre ned på sidorna, ja det är ju ett alternativ att ha pad under men det brukar bara vara under en kortare period precis vid pälsbytet och då fungerar det fint att rida lite barbacka och ha tjockis-schabraken. :laugh:

Centaur; Tror säkert du har en poäng och det är säkert värt att prova för de som har mer bekymmer än jag. Jag lämnar ingen ruta på ryggen på min häst då det inte är där utan längre ned på sidorna hon får lite skav, och det är som sagt kortvarigt precis när pälsbytet sker, att börja experimentera med foderstaten för detta känns inte riktigt befogat.

Det är jag också intresserad av! :)
*KL*
Min häst har blivit skavkänslig de senaste två veckorna. :S Antingen för att hon har börjat fälla riktigt ordentligt eller för att det kanske fattas något i fodret? Jag har satt ett fårskinn under schabraket för att minska friktionen och det har underlättat såklart, men idag använde jag ett par gamla chaps i tyg och mocka som gjorde att det blev nött på pälsen efter mina skänklar! Inga sår eller nåt, men pälsen har tunnats ur ordentligt. =( Tänker självklart inte använda dem igen...
Har även bytt mineral sedan en månad till samma mineral som hästen åt förra vintern och då var hon inte känslig för skänklar och schabrak, men jag hade å andra sidan en period då jag red bara barbacka vid fällningen då, för att sadeln inte passade så hon kunde lika gärna ha varit känslig då också.

Är det vanligt att hästar blir skavkänsliga vid pälsbyte?? Eller är det större sannolikhet att det har med fodret att göra?

Delvis KL*

Jag skulle ge hästen Kiselgur och Bvitamin, eventuellt också bakjäst för att få pälsen lite starkare...Upplever att många skavkänsliga hästars päls är spröd och går sönder... Att hästarna blir mer skavkänsliga vid pälsbyte är egentligen inte konstigt, då de går åt en del vitaminer mineraler och protein att producera den nya pälsen =)

Om hästen redan fått skav, kan två sämskskinn på varje sida, fäst under sadelgjorden och med en säkerhetsnål på schabraket för att minimera mer skav...

KL
Jag har aldrig haft skav på mina hästar förutom när jag bytte till ett örtmineralfoder. Tror även att det var den vintern de fick ringorm. Förvisso smitta men...

Linfrökaka ger finare päls, lyster o även finare hoofs;)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 252
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
904
Senast: Fiorano
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 718
Senast: Josofinito
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 256
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Whamageddon 2024
  • Secret Santa 2024