Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De flesta hästar får lättare skav när de har vinterpäls. Även hästar som normalt inte är skavkänsliga alls. Att klippa var kanske inte någon bra ide på just den hästen. Tror du inte det blir bra om du låter det läka ut helt och sen låter hästen ha pälsen kvar där?
Min häst får aldrig skav annars, men när hon är vinterpälsad får hon alltid ett par fläckar där jag har skänkeln. Värst på den sidan där hon är brun. Där hon är vit är pälsen inte lika känslig. lustigt, men så är det.
Tror precis som andra att läderridstövlar är det bästa att rida i för att det ska bli så lite friktion som möjligt.
Jag är fullt medveten om att det är min skänkel som har orsakat det men det är inte det enda skav hon har som jag skrev är hon extremt känslig och har skav av allt tex träns tyglar benskydd osv osv där har jag ju dock kunnat använda fårskinn så det har inte blivit så farligt så att säga att hon inte får några skav förutom skänkeln är inte korrekt.
I dressyren rider jag för två duktiga tränare och jag försöker hela tiden utveckla min ridning och sits kommer givetvis vara extra noga med skänkeln efter detta.
Jag vill jätte gärna köpa en dressyrsadel till henne men vi har ingen som helst sadelutprovare här tyvärr och inget utbud av sadlar. Hoppsadeln fick jag hitta genom att köpa-sälja-köpa-sälja i en evighet för att hitta en som hon kunde ha och jag har ingen koll på dressyrsadlar (hopptönt) så jag vet inte hur jag ska hitta en dressyrsadel som passar tyvärr
Jag har redan ångest över detta men försöker fokusera på hur hon ska bli bra istället för att få mer ångest.
För övrigt: har tagit hem några täcken för att sy på sidentyg på insidan där skaver sitter. Hiss eller diss?
Vet kommer imorgon för provtagning, ev antibiotika och höjning av smärtlindring.