Skatteåterbäring....

Jag får tillbaka runt 1000 kr. Var en trevlig överraskning då jag fått höra att företaget jag jobbat på drar för lite i skatt. Skönt att slippa betala tillbaka. :)

Därför att det är helt oväntat att jag skulle få tillbaka så mycket. Har bara haft en arbetsgivare, en dag med vab och noll sjukdagar. Har lämnat in vilken skattetabell jag har.
Fattar inte alls vad som gått snett :(

Din arbetsgivare får inte dra mindre än enligt tabell om det inte finns jämkningbeslut på det. Så om du har avdrag så kan inte arbetsgivaren ta hänsyn till det i sitt skattedragande utan jämkningsbeslut.

Nu är jag bara nyfiken för jag är okunnig, men det är inte bra att få tillbaka Så mycket?
:o

Det är ju inte pengar som du får extra som många verkar tro utan det är ju faktiskt pengar du betalt in för mycket i skatt. Dvs dina pengar som du har lånat ut gratis (!!!) Till staten. Tänk till exempel hur mycket de pengarna kunde generera i aktier, fonder, konto med okej ränta eller annat.

Det är liksom ingen julklapp utan pengar du kunde ha använt till annat under hela året. Därför är det bäst att gå i noll :)

Jag får tillbaka 12 000 och förstår inte riktigt varför. Jag trodde tvärtom att jag riskerade restskatt. Men mycket välkommet så klart, och särskilt att pengarna kommer till påsk - vi blir husägare i påskveckan :)
Grattis, var någonstans blir det? :)

Det värsta tycker jag dock är att man inte får ut summor under 100 kr, men de ska minsann själva ha tillbaka minsta lilla slant - tror jag fick betala in 32 kr ett år :meh:

Ja, det var något liknande förra året, skulle få tillbaka någon liten summa runt 50 kr.

Din arbetsgivare får inte dra mindre än enligt tabell om det inte finns jämkningbeslut på det. Så om du har avdrag så kan inte arbetsgivaren ta hänsyn till det i sitt skattedragande utan jämkningsbeslut.

Givetvis inte. Jag har lite avdrag för räntor och kapitalinnehav men inte så att det motsvarar drygt 18 000 kronor.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
30 029
Senast: Unafraid
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
679
Kropp & Själ Jag får oftare och oftare "vita fingrar". Det gör inte ont, bara obehagligt när jag tappar känseln. Förr fick jag ont, riktigt ont. Men...
Svar
18
· Visningar
827
Senast: Kakis
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår

Hästrelaterat