Skarpt bett och sporrar?

Sv: Skarpt bett och sporrar?

Jag använder själv Kandar och rider med ponny sporrar på min dam och anlednignen är att hon blir ganska stark men samtidigt så vill hon inte flytta sig riktigt utan sporrar, eller komma ut i hörnen och hon lägger sig gärna emot min skänkel och då sit'llet för att jag ska behöva slita ihjäl mig och de ska se illa ut så sätter jag på mig et bar sporrar...

Ptja. Jag generaliserar helt enkelt efter min egen erfarenhet.
Det är väldigt få ryttare som jag har sett där ute på banorna som inte har ingått i någon av de punkterna som står ovanför.
Lustigt nog säger alla att de rider med små hjälper.

Jag håller med dig MEN - om man inte kan rida rätt utan sporrar så har man ingenting på tävlingsbanan att göra.
Det är ju grunden till allting.
(Och kan man inte rida utan sporrar så rider man knappast bra med ;) )

Så enligt din mening så ljuger jag? och att sporrar ska sluta tillverkas eftersom ingen någonsin har någon användning av dem?

Jag kan rida rätt utan sporrar jag väljer bara att rida med dem. Sporrar är ett hjälpmedel (inte en bestraffning) för att förfina hjälperna och vad är det som är så fel med det?

Så du menar att bara för att jag inte rider höga klasser så får jag inte använda sporrar för att förfina mina hjälper?

Min häst är precis likadan. Använder själv sporrar utav samma syfte!

Om du läser sista punkten en gång till så hade du inte behövt skriva det där.

Det är skillnad på att rida en 100 klass och att rida 150.

Minimala hjälper kan ju behövas i låga klasser med. Varför inte lära sig rida som om man red en 150banan redan när man börja att tävla. För förhoppningsvis så blir det ju noggrannare ridning, ju högre upp i klasserna man kommer, så varför inte lära sig att rida noggrannt redan i 90-klasser.

Tycker inte en enda av dina övriga punkter stämmer, du drar ju alla över en kam.

Jag använder själv Kandar och rider med ponny sporrar på min dam och anlednignen är att hon blir ganska stark men samtidigt så vill hon inte flytta sig riktigt utan sporrar, eller komma ut i hörnen och hon lägger sig gärna emot min skänkel och då sit'llet för att jag ska behöva slita ihjäl mig och de ska se illa ut så sätter jag på mig et bar sporrar...

Träna, träna, träna ;)

Så enligt din mening så ljuger jag? och att sporrar ska sluta tillverkas eftersom ingen någonsin har någon användning av dem?

Jag kan rida rätt utan sporrar jag väljer bara att rida med dem. Sporrar är ett hjälpmedel (inte en bestraffning) för att förfina hjälperna och vad är det som är så fel med det?

Så du menar att bara för att jag inte rider höga klasser så får jag inte använda sporrar för att förfina mina hjälper?

Det kan ju bara du själv svara på om du är bland denna majoritet, eller om du tillhör dem som faktiskt bara använder sporrarna då&då.

Sporrar är ett hjälpmedel ja - och därför bör man bara använda dem när man är i behov av det.
Och så ska man nog ställa sig frågan varför man behöver detta "hjälpmedel".

Jag har inte sagt något om vad du får och inte får göra.

Minimala hjälper kan ju behövas i låga klasser med. Varför inte lära sig rida som om man red en 150banan redan när man börja att tävla. För förhoppningsvis så blir det ju noggrannare ridning, ju högre upp i klasserna man kommer, så varför inte lära sig att rida noggrannt redan i 90-klasser.

Jag tycker också att man ska lära sig rida bra redan från början.
Därav bör man börja från grunden = utan sporrar.

du drar ju alla över en kam.

Ja det gör jag.
Och i denna frågan kommer jag göra det tills jag får motsatsen bevisad. :p

:p

Att börja från grunden utan sporrar håller jag med om men här säger du dessutom att det är okej att rida med sporrar då man kommit längre. Jag förstår inte riktigt ditt resonemang då du tidigare har sagt att ingen borde ha sporrar.

Jag vet inte vad du defenierar som starka bett.

Men en tidigare häst jag hade red jag i hoppningen med ett pelham bett, eller rättare sagt börjad rida på det och hade även sporrar, men det av att jag alltid haft sporrar speciellt när jag hoppar.

Pelham bett hade jag inte för att han stack eller rusade, för då skulle jag ha ett mjukare bett eller inte bett alls, då risken finns att man sliter sönder hästens mun. Dessutom brukar bettet oftast vara en del till varför hästen rusar och då ger det inget att betsla upp.

Jag hade pelham bett på honom då han helt enkelt gick väldigt bra med det i hoppningen och man kunde göra små hjälper och slippa de kraftiga när man skulle vända eller dyligt. Korta avstånd:angel:

Ja det gör jag.
Och i denna frågan kommer jag göra det tills jag får motsatsen bevisad. :p

Hur vet du att man inte började utan sporrar då?

Vet inte hur jag ska kunna motbevisa dig i skrift, så du får väl fortsätta dra alla över en kam då.

asså skarpt bett vad menar du kandar? som dom har i dom större klasserna i dressyr? och sporrar är ett hjälp medel att få hästen att fatta rätt galopp och andra saker,

Ehum... Att få upp ryggen och få hästen att jobba under sig i avslappning och harmoni med ryttaren får man knappast genom att sitta och hacka den med sporrar i magen. Visst blir hästens bukmuskel mer aktiv och den höjer ryggen och arbetar praktiskt sett, men är den avslappnad och lösgjord? Bär den upp sin ryttare på ett bra sätt? Är den i balans?
Har sett ryttare som sitter och hackar med sporrarna i varje steg samtidigt som de rycker och sliter i tyglarna för att få hästen att kröka på nacken och bära huvudet på rätt höjd...

Men jag trodde, seriöst, inte att de ryttarna gjorde det med flit! Jag trodde faktiskt inte att det var meningen. Att de verkligen trodde att det var så man får hästen att arbeta "i form". :eek: :cool:

Vart är all avslappning, balans, lösgjordhet och harmoni? Vart försvann all kontakt, all lätthet och allt tålamod och träning? Vart tog all glädje, mjukhet och kämparglöd vägen? :confused:

Det är jätteenkelt att få en häst att kröka på nacken. Det kan varenda unge. Varenda nybörjare. Till och med min pappa skulle kunna få Ella (min arab) som lätt tappar koncentrationen och balansen och förlorar , bakbensaktiviteten, bärigheten och suget mot bettet. Det är också jätteenkelt att få hästen att höja ryggen genom att trycka in ett par sporrar i sidorna på den.

Det är i princip samma sak som att picka lite försiktigt med händerna under magen (bakre delen). Då höjer hästen också ryggen...

Men jag har aldrig sett en häst som rids på det sättet vara lugn och tillfreds. Det handlar om frenetiskt tuggande, mekaniska och hackiga rörelser utan flyt, obalans (hästen nästan passar fram och gungar från den ena sidan till den andra, ofta även med huvudet.) Den kör upp huvudet som protest då och då, men ryttaren drar då lite extra i tygeln och huvudet tvingas ner igen... :cool:

Ingen ärlig, snäll eller rolig ridning enligt mig.

Låter jättebra, och du låter duktig, så jag skulle uppskatta om du beskrev lite hur DU gör för att få en häst i form? =)

I terrängen rider jag min häst med både phelam och sporrar trots att hon är jätte känslig och het. Jag använder knapast sporren för att hon ska spring fortare:smirk:, utan för att kunna påverka henne med fina hjälper OM det behövs, vid tex ett stort, svårt hinderkomplex. Phelamet är inte för att kunna stanna henne, det går på alla bett, utan för att kunna ta fina, nyanserade halvhalter innan ett hinder i ett högt tempo.

På tävling i hoppningen har jag tränsbett och sporrar, likaså i dressyren.

På träning rider jag bara ibland med sporrar och nästan uteslutande på tränsbett.

Jag tycker inte att sporrar, rätt använda, är "skarpare" än en vanlig skänkel bara lite mer nyansierad.

Man kan ju ha sporrar på utan att använda dem.
Och bettet är ju inte skarpare än handen som håller i tygeln.

Jag tycker det är olustigt att se sparkande/klämande/missbrukade skänklar och ryckande händer oavsett sporrar och bett.

När man läser vissa inlägg får man känslan av att ni är helt felfria som ryttare och aldrig behöver förstärka en hjälp.

Kom på att jag även har spö både i terrängen och i hoppningen:cool:. och det är inte heller för att det ska gå fortare direkt......

Senast ändrad:

fattar inte ett dugg av vad du försöker sejja. skillnad på 100 och
150 ?

Låter jättebra, och du låter duktig, så jag skulle uppskatta om du beskrev lite hur DU gör för att få en häst i form? =)

Jag låter hästen komma själv. Jag håller en kontakt till hästens mun och gör halvhalter och lägger till skänkeln för att få hästen att trampa rakt in under sig med bakbenen och när bakbenen kommer ger jag efter. (kort beskrivning på hur jag normalt jobbar med min "stjärnkikare")

guuud alla trådar om skarpa bett, sporrar & spön.
jag hoppar min pålle på pelham, för att hon kan bli stark och för att jag vill kunna ta förhållningar istället för att sitta och slita och dra henne i munnen, om jag rider med "vandligt" tränsbett så springer hon bara iväg, men jag tränar på, kmr förhoppnignsvis snart kunna hoppa på ett vandligt tränsbett, däremot ska jag börja sätta på mig sporrar för att få henne lite mer fram för skänkeln, som en förfining av hjälper!
så alltså pelham & sporre är inte två motsattser, båda är en förfining av hjälper.

Men om man har skarpa bett/nosgrimma för att hästen är för het och sporrar/spö för att få hästen att gå framåt? Samtidigt :confused: Hur tänker man då? Jag tycker att det borde vara enklare om man plockade bort allting då och tog sig en funderare om det verkligen behövs
Har mött en person som gjorde så (garanterar att det finns fler som henne i detta avlånga land) därtill proppade hon i hästen extremt mycket foder av olika sorter "för att hon blir så slö annars".

Givetvis har du rätt, det är rätt skumma anledningar till att ha sporrar + skarpt bett.

Samtidigt så själva frågeställningen- varför ska man ha skarpt bett + sporrar - varför inte? Om de används på ett juste sätt, häst och ryttare trivs med det och det fungerar bra? Sen är det ju så att om man inte "kan" rida hästen utan skarpt bett och sporrar, då är det som störst anledning att ifrågasätta om skälet att man använder det verkligen är "rätt", om man kommer få önskvärt resultat i längden.

Senast idag så red jag med skarpt bett (stångbett kombinerat med kapson) och sporrar (som jag ärligt talat inte orkat ta av ridskorna vid det tillfället, har ändå hälarna för långt ner så jag inte kommer åt med sporrarna på den kusen! :p ) och hästen och jag trivdes ändå bra. Förmodligen bättre än om jag tjurat på med tränsbett som han är grymt felinlärd på och som inverkar knasigt i det här fallet. Hästen blir mycket mer tillfreds med stången, vågar slappna av, jag kan ta igenom mina hjälper utan att det blir någon dragkamp, hästen blir mycket känsligare och inte lika "förstörd" i munnen upplever jag som om jag skulle tjura vidare på tränsbett.

Bett och sporrar kan användas väldigt olika i olika händer/fötter. I vissa fall ger de i princip tvärtom det resultat man vill ha och riskerar att "missbrukas", i vissa fall är de just vad de är tänkta som -redskap med ett syfte.

För någon dag sen så red jag en kuse som är ganska känslig för sitsen men väldigt bekväm av sig (lat, men egentligen inte "seg" eller skänkeldöd), lite spänd och stel, och med rätt taskig teknik/kroppskontroll.
För att JAG skulle känna att jag skulle komma åt alla knappar för att hjälpa hästen så hade jag kapson + stångbett, sporrar och dressyrspö. Stången för att "stabilisera" lite, kunna ta små men tydliga och snabba förhållningar för att få lite precision i kommandona utan att hästen skulle triggas att bli framtung (använde alltså bara stången till fina halvhalter), fungerar också lite inramande för den sladdriga kroppen. Kapson för övrig tygelkommunikation - stanna, ställa i nacken.
Sporrarna för att stimulera hästen att slappna av när den spände upp sig, i kombination med liiite tryck i kapsonen för att visa vägen. Pet med sporrarna kan trigga hästen att aktivera magmusklerna och är dessutom lite distraherande när den blir okoncentrerad = fungerade utmärkt! Använde inte sporrarna som drivande utan det räckte med sitsen till det.

Spöet var dels som nödlösning OM hästen skulle ignorera mina sits-/lårhjälper vid drivning, för att det känns mer logiskt än att hacka mer sporrar om den skulle sluta lyssna (behövde aldrig använda det) och dels för att lägga på bogen om jag ville förstärka att hästen inte skulle trycka in bogen om jag t ex ville rida en sluta/öppna.

Som sagt, så länge det fungerar, man känner att man behärskar hjälpmedlen och har ett syfte med dom så ser jag inget fel i det. Problemet är väl att de ofta används av "fel" orsaker och då riskerar att ge helt fel resultat. Som att använda sporrar på en lat häst (ska inte klanka ner på folk som gör det men upplever själv att det är ologiskt) att betsla upp UTAN att parallellt med det jobba med lydnadsträningen så det blir samma sak när hästen vant sig vid det skarpare bettet. Att man börjar rida med för mycket kontakt i ett skarpt bett innan man är stabil nog att kontrollera sina rörelser och då riskerar att få en spänd/stressad häst osv.

Det finns många "såhär ska det vara!" inom hästvärlden. Det känns lite synd. Även om det på sätt och vis är bra, att man inte peppar folk att prova på ditt och datt för att man söker genvägar i träningen när det är något helt annat det sitter i.

Senast ändrad:

Det här med att sitta och picka med sporrarna har jag aldrig hört talas om! finns det folk som faktiskt gör det!? :confused:

:rofl::rofl: Haha det här gjorde min dag!! Eller natt rättare sagt.. :o

Du måste ha stött på en udda skara ryttare i dina dagar! ;) Åtminstone generellt sett.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 473
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Influencern och youtubern Therese Lindgren önskar hjälpa till att ta hand om en häst, men vill att den ska tränas belöningsbaserat utan...
Svar
0
· Visningar
232
Senast: Gunnar
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka