Skånska hingstar?

Djurjouren

Trådstartare
Detta året tänkte jag ge gammeltanten en sista chans att bli dräktig. Hon tog sig inte i fjol. Jag vill dock inte som jag brukar åka halva Sverige utan jag tänkte utnyttja min egen landsdel i hingstvalet.
Jag söker en hingst med hög blupp och som har bra dräktighetsprocent och som står i Skåne eller nära Skåne.
Jag har henne ståendes i Kristiantadstrakten.
Hon är efter Gordon frá Stóra-Hofi.
funderar på om man skulle välja en femgångshingst denna gången?
Nån som kan tipsa?
En hingst som jag är störtkär i men inte vet vem den är eller var den står eller vem den är efter är en skimmel som var med i VM i Danmark, tävlade för Island men står i sverige nu.. Den var med i finalerna och hade ett otroligt vackert huvud. Nån som vet?

Sv: Skånska hingstar?

Undrar om du inte menar Falki frá Saudarkróki.
http://www.hejelte.dk/falki.htm På denna sida finns lite fina bilder.
2005 stod han på station i Danmark. Tyvärr hittar jag ingen info om var han ska stå nu. Det är väl Styrmir Snorrason som äger honom och han har tidigare funnits i Rättvik i Dalarna om jag inte minns fel.

Jaaaaa, han var det :d :love:
Hur är han? Har han lämnat bra? Exem?
Nån som vet var han ska stå i sommar? Med min tur så står han säkert i Norraste Norrland...

Kom precis på att jag ju även kan åka till Danmark och betäcka, bor ju nästan precis bredvid bron..Det borde väl funka?

Du kan kolla på Islandshingstar.se. Jag kollade in där, man kan söka länsvis. Många hingstar i Skåne att välja bland. Från Blup 122, 121, 120, 118 osv. En del riktiga läckerbitar. Vet inte om jag får lägga ut namnen här, annars pm.

OA

Senast ändrad av en moderator:

Satt just där och dreglade :d
På skånelistan, de översta där. Är det nått att ha?
Hur viktigt är det att välja en hingst med hög blupp?

Inläggsbombning.:D
Kanslari fra Efri-Raudalek eller hur det nu stavas.....:o
Han ÄR läcker och jag har tidigare lämnat ett sto där på betäckning och var extermt nöjd med hur hingstägaren skötte sina och andras hästar ..Ovanligt med så bra omvårdnad:love:
Hur ser hans avkommor ut?

Som jag tänker är blupen ett stort hjälpmedel, det är ju statistik med sannolikheter och hela köret. Men man ska nog inte stirra sig blind på den. Men jag skulle i varje fall slänga den ett öga. World Fengur tycker jag också är ett hjälpmedel att ta till, där står det ju om avkommor osv.

Har inte sett någon avkomma efter Kanslari, är inte så "med" ännu. Väntar ju vårt första föl i maj. Men jag läser, går avelskurs och försöker lära mig så mycket som möjligt.

OA

om du inte "måste" ha en hingst med hög blup
kan jag ju rekomendra hörgull fra stedja. han kommer till skåne i sommar.

Kolla gärna på våran nya hingst, vi hämtade honom i Torsdags från Danmark, han stå 10 km från Malmö (v klagtorp).
www.anghagagard.se (Atgeir frá Vatnsleysu)
Han finns inte med bland Islandshingstar.se än.

Jag har ett sto efter Kanslari, hon blir två år i maj. Jag är jätte nöjd med henne! Hon är stor smäcker och välrest. Trevligt lynne, uppmärksam och följsam. Mycket man!! Ska se om jag kan leta fram nån bild kanske...

Kom precis på att jag ju även kan åka till Danmark och betäcka, bor ju nästan precis bredvid bron..Det borde väl funka?

Varför inte! Har du nära så! Annars så finns det ju många fina hingstar i Skåne också!
Hur är stoet extriört? Ridegenskaper? För jag antar att det är 1:a klass stoet vi snackar om? Hon hade väl gett bedömda avkommor innan? Vilka blodslinjer ligger bakom dessa?
Vad för typ av avkomma är det du vill ha?
Semin eller fribetäckning/handbetäckning?

Tja du...Exteriört så ser stoet ut att ha fått 35 föl istället för de 14 hon faktiskt fått :D :love: Hon är svankryggig, bred som en ladugårdsdörr och jag tänker direkt på ordet Mupp när jag ser henne :D
Hon har ju uppenbart varit vacker en gång i tiden. Har inte siffrorna här, kan man ta fram dem från nån databas?
Fullständigt namn är Hetja fra Veddum.

De andar avkomorna kan jag inget om, för mig har hon fått tre, en ursnygg en skitdålig och en död .
Gamla ägaren sa att med 4 gångshingstar lämnar hon 4 gånager och med 5 gångare lämnar hon 5 gångare.
Ridegenskaper på stoet kan jämföras med ett vulkanutbrott ungefär:love: Hon beter sig så länge man skrittar men har man begärt annan gångart får man skylla sig själv tycks hon tänka:D
Fort går det :-)
Hon är sjukt svårt att få dräktig så jag vet inte vad som är bäst. Aldrig prövat semin på henne.

Jag tror att jag vill ha en femgångarföl med vukanegenskaper nästa gång.

Den där var läcker :d
Jag kan inte så mkt om stammar. Vad är det som gör hans stam så bra?

Hraunar frá Efri-Raudalaek kanske? Han är en gulsvart femgångare med hög bedömning och BLUP. www.skulason.se

Den skitdåliga avkomman, på vilka sätt är den skitdålig?

Det är viktigare att välja en HINGSTHÅLLARE som fixar ditt sto och att få henne dräktig öht, än en speciell hingst :crazy:

Den där var läcker :d
Jag kan inte så mkt om stammar. Vad är det som gör hans stam så bra?

Han har ju många mycket bra bedömda individer i sin stam, och även avkommarna till dessa är oftast bra bedömda eller har visat sig vara bra tävlingshästar. Så gångarterna verka ju går i arv.

Du ser ju lite av poängen från föräldarna och och nästa generation på hemsidan och de är ju inte dåliga.

Och så har han ju skälv mycket bra gångarter och ett underbar lynne. Men mycket vilja när man sitter på ryggen.

Vet inte var du bo men du få gärna komma och hälsa på Atgeir. Jag tycket det är en fördel att se hinsten man önskar betäcka med live.
De vi har betäckt med har vi alltid titat på först.

Det är viktigare att välja en HINGSTHÅLLARE som fixar ditt sto och att få henne dräktig öht, än en speciell hingst :crazy:

Fast tänk om man kunde få både och? Både bra/passande hingst och bra hingsthållare. Sånna går ju faktiskt att hitta!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka