skänkelvikning

F

funderade_anonym

1.när man gör skänkelvikning gör man såhär då : Tar ett ledande tygeltag , driiver med innersänkeln , knackar med ytterskänkeln lite längre bak och håller kvar ena handen som vanligt ? ( det har jag lärt mej men vill veta om det stämmer )
2. Hur tar man ett ledande tygel tag precis? :confused:
3. Hur känner man när ens häst trampar under sig riktigt ?:rofl:

Sv: skänkelvikning

1. Det där lät väldigt rörigt. Antag att du rider i vänster varv, och skall göra en skänkelvikning på diagonalen för höger skänkel. Då rider du först in på diagonalen som om du skulle vända snett igenom på vanligt sätt, gör sedan en halvhalt, ställer om hästen åt höger, "sitter till" lite mer med höger sittben och vid behov lägger till höger skänkel. Så fort du ställt om till höger, så är det högersidan som räknas som innersida och vänster som ytter. Yttersidans skänkel och hand hålls i "normal" position, och kan användas för att reglera hur mycket hästen tvärar, och givetvis för att reglera tempo och samlingsgrad.

2. Vad menar du?

3. Ofta, när hästen samlar sig väl, känner man att ryggpartiet höjs lite. Hästen skall också bli "lätt" framtill och kännas lite som om den går i uppförsbacke, då bakdelen sänks något om hästen vinklar sina bakben väl.

2. Om du ska ta ett ledande tygeltag åt höger håller du handen om tygeln som vanligt, och flyttar handen utåt. Inte bakåt eller framåt utan rakt åt sidan. Då ska hästen gå ditåt, i det här fallet höger. Sedan flyttar du tillbaka tygeln till ursprungsläget.
Mvh Angelica

1.när man gör skänkelvikning gör man såhär då : Tar ett ledande tygeltag , driiver med innersänkeln , knackar med ytterskänkeln lite längre bak och håller kvar ena handen som vanligt ? ( det har jag lärt mej men vill veta om det stämmer )
2. Hur tar man ett ledande tygel tag precis? :confused:
3. Hur känner man när ens häst trampar under sig riktigt ?:rofl:

1. En skänkelvikning är ett samspel mellan alla hjälper. Drivningen ska inte bara ske med innerskänkeln, utan med båda skänklarna. Så: Ställ hästen i nacken (ej ledande tygeltag, utan bara genom en liten kramning ev lite ledande bara), titta dit du ska, vrid höften lite (innerhöft bakåt), flytta bak innerskänkeln något och flytta hästen undan denna, tryck pulserande i steget (obs, inner är alltid dit hästen är ställd). Reglera drivning med båda skänklarna och ställning, tvärning &tempo med yttertygeln.
2. Ta ut handen rakt åt sidan. "visa vägen".
3. Inte så mycket i handen, naturlig framåtbjudning.

Fy vad rörig beskrivning av en skänkelvikning. På en välskolad häst behöver man inte göra så mkt. Min häst är inte så högt skolaf, men på honom räcker det att se vägen och sitta till en aning på ytter sittben. Det är ALLT jag gör. Säg att jag kommer på spåret, vänder snett igenom så lägger jag bara över lite mer vikt på höger sittben och flyter iväg.

Men jag fattar hur ni har beskrivit, men brukar inte hästen flytta "bort" från skänkeln:crazy: och inte mot :angel: ?

1. Det där lät väldigt rörigt. Antag att du rider i vänster varv, och skall göra en skänkelvikning på diagonalen för höger skänkel. Då rider du först in på diagonalen som om du skulle vända snett igenom på vanligt sätt, gör sedan en halvhalt, ställer om hästen åt höger, "sitter till" lite mer med höger sittben och vid behov lägger till höger skänkel. Så fort du ställt om till höger, så är det högersidan som räknas som innersida och vänster som ytter. Yttersidans skänkel och hand hålls i "normal" position, och kan användas för att reglera hur mycket hästen tvärar, och givetvis för att reglera tempo och samlingsgrad.

Detta har jag funderat massor på. Ibland har jag läst att hästen ska vara ställd IFRÅN rörelseriktningen och ibland tvärtom att den ska vara ställd EMOT rörelseriktningen. Med exakt vilken hand tar man det ledande tygeltaget och hur blir det med ställningen då?
Hur ska det egentligen vara?

Ibland har jag läst att hästen ska vara ställd IFRÅN rörelseriktningen och ibland tvärtom att den ska vara ställd EMOT rörelseriktningen.

Det är ju samma sak (hade det däremot sagts att hästen ska vara ställd I rörelseriktningen är det ju motsatsförhållande).

I skänkelvikning är hästen ställd åt motsatt rikting i förhållande till rörelseriktningen.

Skänkelvikning för HÖGER skänkel (rörelseriktning vänster) går hästen undan för HÖGER skänkel och är ställd åt HÖGER (men rak i kroppen, alltså inte böjd).

Hur mycket man behöver använda höger handen i ovanstående exempel beror på hur väl man tränat hästen. Behövs ett ledande tygeltag för att få hästen ställd, kanske det är bättre att öva ställning med hjälp av mindre tygeltag innan man börjar på skänkelvikning (bara en fundering).

I skänkelvikning är hästen ställd åt motsatt rikting i förhållande till rörelseriktningen.

Skänkelvikning för HÖGER skänkel (rörelseriktning vänster) går hästen undan för HÖGER skänkel och är ställd åt HÖGER (men rak i kroppen, alltså inte böjd).

Här har du verkligen givit mig en suverän förklaring, som jag förstår. Men i exemplet ovan ang HÖGER skänkel... ska man inte ta det ledande tygeltaget då med vänster hand. Jag hade liksom trott att just det där tygeltaget skulle visa pållen åt "vilket håll" den ska trampa. Precis så som du beskrivit ovan har jag försökt få till det med pållen hemma. Det har funkat bra, speciellt när jag använt vikthjälper mycket tydligt.
Men just det där ledande tygeltaget...?

Det ledande tygeltager är ju en korrigering, en grövre hjälp - ett förtydligande - om det inte blir bra från början.

Vissa tar ledande tygeltag och visar hästen vart den ska, vissa inte.
Jag tycker det blir lite rörigt för den om man dels ställer den inåt (från rörelseriktningen) och dels leder åt andra hållet... Lite mycket dragandes i tyglarna åt alla håll och kanter... :smirk:
Om hästen inte förstår vart den ska så tänk mer framåt och sen en liten tvärning åt sidan bara. Annars är det lätt att hästen bara korsar benen och tappar framåtbjudningen.

Ja, men det blir ju bort från skänkeln. Tänk vhöger varv, vänd snett igenom, släpp ner HÖGER sittben och hästen flyter iväg åt vänster.

Ja, men det blir ju bort från skänkeln. Tänk vhöger varv, vänd snett igenom, släpp ner HÖGER sittben och hästen flyter iväg åt vänster.

Ett problem jag har är att jag fortfarande har jättevårt för höger/vänster. När man sedan sitter på en häst och ska gå i höger/vänster varv dessutom, samt som man vänder varv och ska hålla reda på ytter och inner... Ja, kanske är det bara jag, men detta är nästan lika knepigt som att komma upp på en hög häst utan pall.:cool::o

Menar du att sittbenet ska förstärka skänkeln? Sittben förresten menar du "rumpknölen". Tror det är bäst att vara tydlig för rent textmässigt är jag nog ganska rörig av mig.:(
Kan i alla fall säga att på en duktig välutbildad pålle är ju detta, a piece of cake.

Jag vill bara veta att jag fattat rätt vad DU menar.
En liten tvärning, med MIN överkropp, menar du väl?

nej alltså en liten tvärning hos hästen. Det jag menar är att om du fokuserar mest på att hästen ska korsa sina ben så tappar man ofta farten framåt, då ska man tänka mest framåt och bara lite "benkorsning" ;).

2. Om du ska ta ett ledande tygeltag åt höger håller du handen om tygeln som vanligt, och flyttar handen utåt. Inte bakåt eller framåt utan rakt åt sidan. Då ska hästen gå ditåt, i det här fallet höger. Sedan flyttar du tillbaka tygeln till ursprungsläget.
Mvh Angelica

Detta får du lära dig av de som utbildas idag till ridlärare, men rider du för dem som utbildade sig för kanske 20-30 år sedan tar du små fina tag mot din höft, (ej magen) men detta är ju helt omöjligt att lära sig genom massvis med olika råd från bukefalister, krävs att man rider för en duktig tränare för att göra rätt;)

Sittben och rumpknöl är nog samma. Nu rider jag i så mjuka sadlar att jag sällan/aldrig känner av mina sittben, använd höft om du hellre vill.
Jag förstärker inte skänkeln, jag använder inte skänkel eller tygel alls i skänkelvikning. Går in på den tänka linjen, t ex diagonalen, släpper ner ytter sittben, höft. Kanske trampar ner en aaaaaaning, (mer tanke än att göra) i ytter stigbygel för att förstärka och ser min tänka linje. Måste jag lägga på skänkel har jag inte grundat ordentligt med k'nslighet och lyhördhet för skänkeln.

För att slippa bestyret med att ställa om o fixa o dona-vänd in på medellinjen o kom ut i samma varv igen.
Den rids för samsidiga hjälper - inner tygel o innersk. o ytterhjälperna får hästen att förbli rak o behåller framåtbjudning.

Försök att bara börja flytta den o sen sitt stilla- sparkstötting o driv sen igen OM det behövs.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 811
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 003
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 739
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 229
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9