Skänkelvikning

I

Invincible

Hästen min har stora problem med skänkelvikning undan vänster skänkel :crazy: . Höger går utmärkt det är hans starkaste sida. Något tips på hur jag kan förbereda honom bättre på en skänkelvinking undan vänster. Antingen så snurrar han (dvs gör en framdelsvändning). Eller så går han mot trycket, och gör en skänkelvikning åt höger. Han är rätt Högerbyggd, Tips på att träna bort de?? Bör kanske säga att han är en islandshäst (vet ej om de har betydelse.) Mycket tacksam för alla små tips :bow:

Sv: Skänkelvikning

Skulle tippa på att även du är högerhänt o - bent.

Du måste ha koll på var du har dina skänklar.
Hästen gör bara som den blir tillsagd- du måste rannsaka din egen ridning.
Kan tänka mig att du för tillbaka vä. sk. för mkt. o ställer för mkt.

Tänk istället att du ska flytta bogen.
Ytter sk. bibehåller temot o hindrar hästen från att "ramla" åt sidan.

Tvära inte så mkt i början- att den kan bibehålla takten är viktigast.

Invincible skrev:
Hästen min har stora problem med skänkelvikning undan vänster skänkel :crazy: . Höger går utmärkt det är hans starkaste sida. Något tips på hur jag kan förbereda honom bättre på en skänkelvinking undan vänster. Antingen så snurrar han (dvs gör en framdelsvändning). Eller så går han mot trycket, och gör en skänkelvikning åt höger. Han är rätt Högerbyggd, Tips på att träna bort de?? Bör kanske säga att han är en islandshäst (vet ej om de har betydelse.) Mycket tacksam för alla små tips :bow:

Har du kollat honom hos vetrinär eller kiropraktor?
Känner igen problemet, och på dessa hästar har dem antingen varit halta, eller suttit fast i länd, bakknä, eller nake.
Tog dem till vetrinär och kiroprakter för att kolla, och då visade sig felen.
Idag är dessa hästar helt anorlunda;
Arbetsvilliga, glada, possitiva.

Känns alltid tryggt att veta att hästen är OK!
Ett tips är att besöka vetrinären först, innan kiroprakter.
Detta för att om man först besöker kiroprakter och problemet är medecinskt/vetrinärmessigt, är risken för att kiroprakterns arbete bara ställer till ännu mer problem!:crazy:

Lycka Till!

Försök få mer kontroll på hästens yttersida före skänkelvikningen. Tänk också på att flytta tillbaka sidförande skänkeln bara en liten, liten bit. Det är ett vanligt fel att man drar tillbaka den för mycket.

När du börjar med skänkelvikningen så kräv inte för många steg. Rid 1-2 steg, sedan rakt fram, 1-2 steg igen och rakt fram osv.
Lycka till!

Jo, jag är ju högerhänt så de stämmer nog.

Okejj.. De är bara i skänkelvikningarna undan vänster de inte funkar, På volter arbetar han bra i båda varven, likaså tex. framdelsvändingar osv. Är de värkligen någon idé att ta ut en veterinär för de? Problemet sitter inte hoss mig eller att jag ska förbereda honom på något sätt?

Okejj.. skänkelvikning undan höger kräver jag rätt mycket, Undan vänster så försöker jag bara få pållen att ta ett steg ut på 4kanten, om du förstår vad jag menar. Men jag är iof lite svagare i vänster ben pga. gamla skador. Men tycker inte att de ska påverka.

Invincible skrev:
Okejj.. skänkelvikning undan höger kräver jag rätt mycket, Undan vänster så försöker jag bara få pållen att ta ett steg ut på 4kanten, om du förstår vad jag menar. Men jag är iof lite svagare i vänster ben pga. gamla skador. Men tycker inte att de ska påverka.
Tyvärr så är det nog så.
Tror oxå att du kompenserar det genom att bli starkare i den sidans arm.
Vet ej om du kan träna upp styrkan med sjukgymnastik alt. gym.
Om inte, så kan du ha sporre på den foten eller hjälpa till med spöt vid skänkeln.

Det ar ju ett klokt svar i o f s. Men sen har både vi och hästen en stark och en svag sida. Och i alla fall jag har svårare åt höger med koordinationen mm.
Det märks ju när jag påverkar hästen förstås. Vilket gör deet svårare åt ett håll. Felet kan alltså lika gärna var hos ryttaren.

Invincible skrev:

Jag har (haft) samma problem vilket beror mycket på mej, och att hästarna har haft problem åt just det håll som jag haft svårare.:crazy:
När jag red en häst som för ovanlighetens skull hade svårare åt vänster istället blev jag :confused: :confused: . Det var mycket nyttigt när jag en period red en som hade svårt åt ena och en åt andra hållet.

Jag tycker det har fungerat bra att rida med i rörelsen med sätet och fokusera mindre på skänkeln. När jag anstränger mej att komma åt med den åt det håll jag har svårt för så blir jag lätt sned och hästen gör motstånd och blir sur och vrider sej.

Jag rider istället med sätet med i sidrörelsen och fångar upp bogen med höger tygel och den skänkeln i viss mån. Hästen trivs bättre så och tvärar med mycket mindre motstånd och renare. Alltså har jag dragit slutsatsen att det inte är hästen det är fel på utan mer mej och min snedhet. Jag hjälper då också till med sätet att bibehålla takten:idea:

I nödfall peta med spöt men b åde det och sporren ger i regel mer motstånd än om jag lämnar tanken på bakbenet och rider aktivt med i rörelsen för då kommer bakbenet med.

Rider alltid med sporrar. Just pga min skada och för att han ska fatta va det är jag menar. Men kan iof testa med att använda spöet i den handen som extra hjälp

okejj.. jo felet ligger nog hoss mig, tyvärr. Får börja tänka på de där med att inverka i sitsen och inte tänka förmycket på bakdelen. Får se hur de går

Finns det någon annnan häst i närheten som du kan prova på? En häst som KAN skänkelvikning åt båda hållen?mvh/T_B

Om du har haft samma problem som jag har haft, fast åt motsatt håll, så är det rätt troligt att du viker dig i midjan kommer efter i rörelsen så vikthjälpen blri fel och allt blir pannkaka.

I mitt fall var det den bristande utsidan som felade, men i ditt fall så verkar den fungera eftersom det blir framdelsvändning.
Kan det vara så att ytterbogen inte får plats att gå i sidled, dvs för mycket yttersida.

Tänk också på att många sitter med höger axel längre farm av naturen.
Hästen skall ju gå framför och förbi med med vänster ben det blir svårt om vänster bogen är för långt bak.
Prova att se till att din bröstkorg är med i rörelseriktningen.

Har du ngn spegel eller kompis som kan kolla vad som händer.
Annars får du öva på skänkelvikninngar till fots och där hitta känslan.

Mitt problem satt muskulärt i höfterna - jag gick alltid i en anings vänster skänkelvikning det var mycket svårt för mig att göra tvärtom innan jag stretchat, och fått bort låsningar i länden och blivit mer liksidig.

men varje ryttare är ju unik, du får prova att laborera lite

Jo, Det gör de nog om jag frågar runt lite. Har jag aldrig tänkt på. Så smart du är :bow: :bow: :bow: .

Det som stör mig är just att vi inte har någon spegel. Men en bra kompis skulle nog gå att fixa :) . Ska nog kanske börja tänka lite på hur jag sitter över pållen när jag arbetar. Risken är ganska stor att jag sitter snett. Men nu har jag lite fler idéer som jag ska testa ikväll.

Invincible skrev:

Nu blev jag lite förvirrad… du skriver att du har problem med skänkelvikning för vänster skänkel – detta betyder att du försöker flytta hästen för vänster skänkel åt höger. Så långt allt väl…

Sen skriver du att du har problem med att hästen går emot skänkeln – vilket BORDE innebära att den går åt vänster, inte höger.

Så jag utgår då ifrån att du försöker göra en skänkelvikning för vänster skänkel – och alltså flytta hästen åt höger.
Om det är tvärt emot så får du vända på allt som står nedan. =)

För det första – förstår hästen vad du menar?

Prova att flytta den för handen på marken.
Sitt av hästen, stå på vänster sida, håll tyglarna raka och bromsa upp om det behövs så att inte hästen går framåt med vänster hand och tryck med höger hand strax bakom sadelgjorden (du kan även använda skaftet på ett ridspö att trycka med om du vill ha en tydligare hjälp).

Om hästen lätt går undan för detta tryck så kan du gå vidare till nästa steg. Om du har problem att flytta hästen så fortsätt övningen tills detta sitter (dvs lägg på tryck, och i samma ögonblick som hästen flyttar för trycket så lättat du på tycket o ev berömmer).

Väl på ryggen så måste du försöka parera hästens försök att ”komma undan”.

Om hästen går emot trycket – kontrollera från marken att hästen förstår – om den gör det så använd ett spö eller sporre för att förstärka din skänkel. (Tänk då på att vara mycket noga med att ge eftergift direkt hästen rör sig åt rätt håll – eftergiften behöver bara vara en kort sekund, om du märker att hästen slutar röra sig åt det håll du bett om så lägger du på hjälpen igen)

Om hästen börjar att flytta bakdelen före så parera du detta genom att ta ett ledande tygeltag i den riktning du vill att hästen ska gå (dvs med höger hand – utåt framåt), och visa på så sätt vart framdelen ska ta vägen - var noga med att hästen INTE får böja halsen vid bogen.. en skänkelvikning utförs med rak hals och ställning i nacken.
Du kan även prova att motställa hästen (dvs att ställa hästen lite till höger i stället..)

Edit.

Och som andra skriver - var noga med att inte vika dig i sidan.

Om hästen går undan bra för tryck från marken, och inte när du sitter på kan du även ta hjälp av en kompis som står vid sidan av hästen och hjälper till att flytta den från marken så som jag beskrev ovan...

Ja, de kanske blir flummigare nu. :). Men de är min vänsta skänkel han inte lyssnar på. när jag gör skänkelvikning. Alltså, använder jag vänstra skänkeln så ska han flyttas åt höger. Men antingen snurrar han runt dvs gör en framdelsvändning. Eller så går han emot skänkeln och gör skänkelvikning åt vänste, så som han ska göra när jag använder min högra skänkel.. Men ska testa lite med arbete från marken för att se hur han reagerar. Tycker du då att man ska värma upp som vanligt för att sitta av och göra dessa övningar? För att sedan testa att sitta upp och göra skänkelvikning? Men tack för tipset. Ska nog funka de du skrev.

Det blir mycket tal om skänklar. Har du provat att visa rörelsen med ditt säte, dvs du visar tydligt med främst ditt bäcken rörelsen åt sidan och sedan följer med i rörelsen. Du måste kanske överdriva lite först, och du måste visa vägen med höger tygel. Sen kan du understödja med skänkeln när hästen rör sig i rätt riktning. Då undviker du problem med att den går emot skänkeln.

okej. förstod nog inte riktigt hur jag ska visa vägen med bäckenet. Ska jag Luta mig åt de håll jag vill att han ska röra sig mot?

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Hemmet En spinoff på badrumstråden. Jag ska så småningom renovera mitt pyttelilla badrum och behöver tips på hur man kan göra. Badrummet är...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 212
Senast: tott
·
Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 498
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka