Sv: Skänkelvikning
Invincible skrev:
Hästen min har stora problem med skänkelvikning undan vänster skänkel
. Höger går utmärkt det är hans starkaste sida. Något tips på hur jag kan förbereda honom bättre på en skänkelvinking undan vänster. Antingen så snurrar han (dvs gör en framdelsvändning). Eller så går han mot trycket, och gör en skänkelvikning åt höger. Han är rätt Högerbyggd, Tips på att träna bort de?? Bör kanske säga att han är en islandshäst (vet ej om de har betydelse.) Mycket tacksam för alla små tips
Nu blev jag lite förvirrad… du skriver att du har problem med skänkelvikning för vänster skänkel – detta betyder att du försöker flytta hästen för vänster skänkel åt höger. Så långt allt väl…
Sen skriver du att du har problem med att hästen går emot skänkeln – vilket BORDE innebära att den går åt vänster, inte höger.
Så jag utgår då ifrån att du försöker göra en skänkelvikning för vänster skänkel – och alltså flytta hästen åt höger.
Om det är tvärt emot så får du vända på allt som står nedan. =)
För det första – förstår hästen vad du menar?
Prova att flytta den för handen på marken.
Sitt av hästen, stå på vänster sida, håll tyglarna raka och bromsa upp om det behövs så att inte hästen går framåt med vänster hand och tryck med höger hand strax bakom sadelgjorden (du kan även använda skaftet på ett ridspö att trycka med om du vill ha en tydligare hjälp).
Om hästen lätt går undan för detta tryck så kan du gå vidare till nästa steg. Om du har problem att flytta hästen så fortsätt övningen tills detta sitter (dvs lägg på tryck, och i samma ögonblick som hästen flyttar för trycket så lättat du på tycket o ev berömmer).
Väl på ryggen så måste du försöka parera hästens försök att ”komma undan”.
Om hästen går emot trycket – kontrollera från marken att hästen förstår – om den gör det så använd ett spö eller sporre för att förstärka din skänkel. (Tänk då på att vara mycket noga med att ge eftergift direkt hästen rör sig åt rätt håll – eftergiften behöver bara vara en kort sekund, om du märker att hästen slutar röra sig åt det håll du bett om så lägger du på hjälpen igen)
Om hästen börjar att flytta bakdelen före så parera du detta genom att ta ett ledande tygeltag i den riktning du vill att hästen ska gå (dvs med höger hand – utåt framåt), och visa på så sätt vart framdelen ska ta vägen - var noga med att hästen INTE får böja halsen vid bogen.. en skänkelvikning utförs med rak hals och ställning i nacken.
Du kan även prova att motställa hästen (dvs att ställa hästen lite till höger i stället..)
Edit.
Och som andra skriver - var noga med att inte vika dig i sidan.
Om hästen går undan bra för tryck från marken, och inte när du sitter på kan du även ta hjälp av en kompis som står vid sidan av hästen och hjälper till att flytta den från marken så som jag beskrev ovan...