Sv: Skänkelvikning?
Almeloue skrev:
Hej!
Är det nån som kanske kan
försöka förklara hur man gör en skänkelvikning?
Om ja säger att ja ska göra en vändsnettigenom i vänster varv. Hur ska jag föra skänklarna då?
Skulle bli tacksam även det är en liten förklaring.
Det finns massor med sätt beroende på hur man vill rida. Själv brukar jag försöka använda nästan uteslutet känsla (fast om hästen inte lärt sej det än kan man behöva korrigera massor förstås). Använder man känsla blir det rent konkret - FOKUS och vikt, men inte överdrivet med vikten det kommer automatiskt.
Om hästen är eftergiven och avslappnad och inte felinlärd så att säga tycker jag det räcker med att göra tydliga halvhalter (och gärna ganska sakta hjälper till en början så man hinner korrigera om det behövs, blir det pannkaka och hästen rinner iväg för mycket är det bättre att göra om och kräva mer fokus nästa gång) och sedan fixera innerhanden, flytta fokus och vikt lite snett utåt och trycka med innerlåret. Med ytterhanden gör jag inget (eftersom jag inte DRAR i innerhanden ska jag inte behöva hålla emot, men däremot så släpper jag absolut inte kontakten med yttertygeln utan håller tygeln sträckt.
Just fixeringen av innertygeln (från att ha haft den mjuk och följsam innan) gör att hästen drar sej utåt med bogen, innerlåret och vikten gör att även bakdelen följer med. Har man hästen böjd kan man göra ungefär samma sak fast det blir öppna. Man kan lära hästen att även om du släpper fixeringen av innertygeln och trycket från låret ska den gå kvar, då sitter du bara kvar med vikthjälpe och korrigerar om den fuskar, lättast geom att göra en halvhalt och ge hjälperna igen och sen släppa efter när den går rätt. På så vis får man en väldigt lätt och självgående häst.
Sen så finns det de klassiska (ta i den tygeln, håll emot med den, driv med den skänkeln, flytta med den osv) men det behöver inte vara så krångligt. Se till att försöka få hästen avslappnad och eftergiven först bara så har man en bra grund att stå på. Och träna att rida med lätta hjälper och aldrig hålla kvar en hjälp så får du en allmänt mer självgående häst
(lyder inte hästen handen, ta ett tydligare, snabbt tag och förstärk med sitsen, upprepade gånger om det behövs men INTE dra, lyssnar hästen inte på skänkel, lägg till spöt på en gång och släpp skänklarna, saktar hästen av utan att du bett om det - spö, accellererar hästen utan att du bett om det - tydliga snabba tygeltag (eller bara kramningar om det behövs))
Ber om ursäkt om det blev lite långt, har väl mer eller mindre gått igenom en hel filosofi
poängen är väl att har man en lätt och bra grundridning och lydnad kommer såna övningar vara busenkla och man behöver knappt träna det