Skänkelvikning...

Finns det någon svensk översättning för half-pass? Jag lade ut lite sammanfattning på barocksidan om skänkelvikning och hur hästen kan få problem med half-pass om man tränar för mycket skänkelvikning. I half-pass är hästen böjd i rörelseriktningen och går sidvärts.

kort filmsnutt

Så kan man säga, använder samma tecknade bilder som någon annan gjort.

Half-pass
halfpass.gif

Skänkelvikning
legyld1.gif

Tror endel begrepp och bilder blandats ihop här..

Iaf, dina två första bilder: Den första tycker jag ser ut som en sluta, hästen är böjd i kroppen och ställd i rörelseriktningen. Hur mkr hästen trampar förbi har väl inget med rörelsen att göra? En häst som är mer genomriden klarar av att böja sig mer och trampa förbi mer i en sluta, för skänklevikningen så klarar hästen av att trampa förbi mera.

Äntligen börjar det likna en skänkelvikning! Hästen är (nästan...) rak i bål och hals, ställd i nacken från rörelseriktningen och framdelen leder något.

Ska man vara petig så syns hela underkäken på hästen, vid en korrekt ställning ser man bara ögonbågen och nosvingen. Lägg på någor med en rak kant så syns det tydligt att den här hästen är inte rak i halsen, flera av de översta halskotorna är böjda :angel:

Men jag har fått för mig att i sluta ska det yttre bakbenet trampa diagonalt i inner frambens spår..om du förstår vad jag menar ska kunna dra en linje mellan ytter bak och inner fram så att säga sett framifrån inte heller trampa förbi inner bak...Och i skänkelvikning ska väl benen träda framför och förbi?Men jag kan mycket väl ha svammlat till det :o
Sluta ska väl vara på tre spår?

Första intrycket jag fick av bilden var att det var en diagonal sluta.

Men sen har jag suttit och kollat på den en stund och vill nog ha det till att det är sidvärts. Tycker att det är lite för lite ställning genom hela koppen (ffa bålen) och benen träder fram o förbi, för att vara en sluta. I sluta vill jag inte att ytterbak träder förbi tyngdpunkten utan in i den.

Nu vet jag ju inte om vinkeln som kortet är taget från som lurar mig, men det är min åsikt.

Sluta ska väl vara på tre spår

Det här har jag diskuterat någon gång här på Buke men blev totalt nerröstad, så jag la ner det :). Men jag anser och har lärt mig att sluta ska utföras på tre spår. Görs den på fyra så blir det en slags sidvärtsrörelse som inte har en samlande effekt utan endast lösgörande.

Om slutan görs på tre eller fyra spår beror på vad man rider. Inom AR så rider man både och beroende på hur långt man kommit. Och vad man vill uppnä givetvis.

Då kan ju jag vara lite ful och säga att det här är inte AR forumet..Inget illa ment :)
Men för att begreppen inte bli luddiga.och i den engelska ridningen rids sluta på 3 spår och skänkelvikning på fyra spår :cool:

Jo jag vet...det var mer bara en utläggning eftersom hon sa att hon hört olika av olika = ett försök till att förstå vilka som sagt det (vilken disciplin). ;)

Sv: Skänkelvikning...

Den här tråden är nästan två år gammal :p

Sv: Skänkelvikning...

Så här ser jag på det hela:
Shoulder in, är Öppna.
Halv-pass =Sluta

I början rider man med lite böjning= liten tvärning.

I skolorna kommer tvärningen sig av böjningen.

I Öppna ska bakdelen gå rakt fram o tvärningen med fram.

Precis tvärtom i Slutan.

Sluta som färdig "produkt" ska ske på 4 spår=högre klass
Där är det mkt större tvärning(saxen)

Sv: Re: Skänkelvikning...

Den vita hästen går i skänkelvikning men är förböjd eller för lite böjning för att vara en korrekt diagonalsluta. Bogen är riktad mot oss och den ska egentligen vara i rörelseriktningen.

Senast ändrad:
Sv: Re: Skänkelvikning...

Zora skrev:
Finns det någon svensk översättning för half-pass? Jag lade ut lite sammanfattning på barocksidan om skänkelvikning och hur hästen kan få problem med half-pass om man tränar för mycket skänkelvikning. I half-pass är hästen böjd i rörelseriktningen och går sidvärts.

kort filmsnutt

Ska inte hästen hålla huvudet i 45 grader åt motsatt håll som den "skänkelvikar" åt :confused: :confused:

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 775
Senast: Nevermind
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 970
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och...
2
Svar
26
· Visningar
1 061
Senast: NilHe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka