Skänkelvikning? *bild*

Lorelie

Trådstartare
Red lite dressyr med medryttarpållen igår.

Försökte oss på lite öppna och skänkelvikningar, men vet inte om det gick så bra (Så svårt att känna :crazy: :o )

Blev det Skänkelvikning? av det hela?

Har två andra bilder också, fast här går det nog bara rakt fram. Min blick är HEMSK, jag är medveten om den, men att göra något åt det är svårt när ingen tjatar :crazy: :smirk:
Bild nr 2
Bild nr 3

Sv: Skänkelvikning? *bild*

Jag tycker att skänkelvikningsbilden ser ut som att det går rakt fram utan tramp åt sidan, kass på att förklara i fakcspråk...

Men jag är inte så duktig på att granska, hade kankse varit bättre med en bild framifrån eller bakifrån. :confused:

Det jag saknar är att bakbena ska korsa varandra, så för min del ser det inte ut som skänkelvikning. Ett tips som jag tycker tycker om är att börja ta ur volten, hästen får lättare då. du rider på en volt, och be hästen öka volten och flytta sig för skänkeln.

På bilden ser det ut som att du försöker flytta honom åt höger?
Jag tycker att det är lättare att flytta dom ut mot spåret. Dom vil ju oftast dit :p Bra knep när man lär dom

Ja, jag försöker flytta till höger, flytta några steg på vår väg snett i genom.

Nästa gång får jag trotsa vädret och ta på mig ridstövlar trots slask och hoppa över gummistövlarna... de är värdelösa att rida i :angel:

Börja med att korta tyglarna så du har kontakt med hästen och kan ställa ordentligt om de behövs. otroligt fin häst:)

Det är meningen att det ska vara på långa tyglar. Rider någon blandning av barock och vanligt.

svårt att säga ur dendär vinkeln.
Hur reagerar han om du flyttar bak vänster skänkel och lägger mer tyngd åt höger?

Jag kan flytta min häst i sidled endast med hjälp av vikthjälper, men jag skulle inte kalla det korrekt skänkelvikning för det.

PÅ bild nr tre (om du flyttar åt vänster) ser det iaf ut som om hon/han har vikten inåt. det är ju iaf en bit på väg. Det är ju lättare att se om du lyckas ta en bild precis när hästen korsar benen (om den gör det)

popeye skrev:
Jag kan flytta min häst i sidled endast med hjälp av vikthjälper, men jag skulle inte kalla det korrekt skänkelvikning för det.

Så för att få en korrekt skänkelvikning måste man rida med korta tyglar?

Varför?
Hästen ska ju bara vara ställd från rörelseriktningen, och ställa kan man göra på långa tyglar också

Men..... varför öva på lösgörande och samlande rörelser under samma arbetspass? Snacka om förvirrande för hästen!

Det är lättast att se hur hästen spårar om bilden är tagen rakt framifrån. På dessa bilderna är det svårt att se något alls! Jag tycker att du skall ta nya bilder så kan vi kommentera dem sedan...

Svårt att se ur den vinkeln, som dom andra säger, prova ta nya kort bakifrån eller framifrån.
Ser inte ut som att han kliver över med bakbenen. Har samma problem med min grabb, han har väldigt svårt att göra det eftersom han av någon anledning börjar med att bredda ;)
Otroligt fin pålle :)

Lorelie skrev:
Varför?
Hästen ska ju bara vara ställd från rörelseriktningen, och ställa kan man göra på långa tyglar också

Nej jag vet inte. Frågan var till Popeye som jag uppfattade tyckte det.

Ja det tycker jag att man kan. Jag kan iaf ställa på lång tygel.

Kontakten med munnen gör ju att du del vis kan påverka tvärningen. När jag började med skänkelvinkning för en himla massa år sen fick jag lära mig stoppa upp-tryck åt sidan osv. Då måste du ju ha kontakt med munnen. För att få godkänd på skänkelvikning i ett program tror jag att hästen måste arbeta i form och det är ju svårt om man inte har någon kontakt med munnen. Hästen ska ju gå bakifrån in i handen.

tycker inte att han tvärar så mycket överhuvudtaget, men fortsätt kämpa så går det nog bra till slut. Jag tror jag såg dig förra året när min kompis var och tvälade uppe på Bränntomt. Året innan det också kanske när jag tävlade ponny där uppe och det var tävling för häst på förrmiddagen. Kommer inte ihåg så mycket bara att det nog inte blev några höjdar poäng men du verkade nöjd ändå

Jag säger "Korrekt skänkelvikning" menar en skänkelvikning som den är på tävling, och jag tror tyvärr inte att du skulle få så höga poäng om du rider en sådan på tävling.

Citat från Oidipus "När jag började med skänkelvinkning för en himla massa år sen fick jag lära mig stoppa upp-tryck åt sidan osv. Då måste du ju ha kontakt med munnen."
Precis så har jag lärt mig.

Senast ändrad av en moderator:

Oidi_pus skrev:
Jag tror jag såg dig förra året när min kompis var och tvälade uppe på Bränntomt. Året innan det också kanske när jag tävlade ponny där uppe och det var tävling för häst på förrmiddagen. Kommer inte ihåg så mycket bara att det nog inte blev några höjdar poäng men du verkade nöjd ändå

Det var hans allra första tävling. Vi fick 44,29%, men det kändes som 35 ungefär... Han var superspänd och lyssnade inte på mig. Det var dessutom första gången jag red LC:2 (på tävling, har ju tränat hemma såklart) Nöjd med hästen ändå, han gick ungefär dit jag ville iaf ;)

Det var som sagt vår första tävling, så du kan inte ha sett oss innan ;)

Vi var med på KM i dressyr lite senare samma år, fick 45% för samma domare, men det gick bra mycket bättre den gången! Han fattade till och med galopp två gånger :D (ingen alls första gången)
Från KM: http://www.aramennoc.se/film/PC130030.MOV (man måste ha QT för att se)

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 978
Senast: Sel
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 913
Senast: Raderad medlem 149639
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 992
Senast: Puffindog
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama