Skänkelns inverkan

annaklara

Trådstartare
Hej!
Jag pratade med en vän till mig häromdagen, hon har precis börjat tränat för en ny tränare (dressyr). Tränaren hade en lite annorlunda (för mig) filosofi angående skänklarnas inverkan. Istället för att verka vid tryck, verkade de när skänkeln lättade.
Jag har aldrig sett (i alla fall inte vad jag vet) någon rida så, så jag tänkte fråga om det är vanligt?

Sv: Skänkelns inverkan

Menar du att hästen ska gå fram mer när de lättar eller att man ständigt driver och tex gör halt genom att lätta?

Det senare har jag stött på. Men inte att den går fram då man lättar om det är det som menas.

Från början kom väl sig sättet av att om man med sporrar gav tryck/impulsion så pickade man till på den muskeln som sätter ned frambenet och steget kortades så bakbenet kom in under mer iom att magen ville upp när man irriterade där under och bäckenet vinklades. Användes väl som metod på romartiden i strid iaf vad jag förstått. Och vår ridning har ju utvecklats ur det.

Senast ändrad:

Skänklarna ska ju aldrig lätta som i släppa helt från sidorna, så jag har svårt att följa med i tankegången?
Det man kommer att tänka på är som tuaphua är inne på - att man då skulle sitta med ett konstant tryck för att sen lätta.
Så vill iaf inte jag rida, skänklarna ska absolut inte ligga emot med tryck utan neutralt omsluta hästen.
Annars kan man ju tänka att en eftergift blir en signal för att trigga hästen till eftergift. Men då i en strategisk övning.

Senast ändrad:

Det första alternativet ja.
Ska be henne vidareutveckla när jag träffar henne senare, inser att det var lite otydligt formulerat av mig.

Min gamla tränares hästar är ridna så sätt att när man ska samla hästen klämmer man åt mer med hela benet, om man släpper på skänklarna ökar hästen på. De är ridna med "vanlig skänkelhjälp" med, men om en häst är extra het tex så samlar den upp sig om man klämmer åt mer med benen..
(ser att detta blev rörigt, men jag hoppas att ni fattar vad jag menar).

Jag samlar med sitsen och lägger in mer energi med benen. Ska hästen fram vinklar jag fram bäckenet mer och släpper fram. Ska den samla sig så vinklar jag bäckenet bak, så som jag vill ha hästens bäcken.

Men jag rider också så att om en häst inte lyssnar på sitsen så klämmer jag om med hela benen och framför allt kniper ihop den mellan låren för att den ska tagga ner. Då släpper man ju på sätt och vis fram den mer då man släpper igen med benen. För det är en tillfällig hjälp att knipa ihop dem. Inget man ska fastna i, utan en korrigering.

Det vet jag tränare som lär ut som ibland håller till i dina trakter. Och elever till dem där som rider så.

Jag samlar med sitsen och lägger in mer energi med benen. Ska hästen fram vinklar jag fram bäckenet mer och släpper fram. Ska den samla sig så vinklar jag bäckenet bak, så som jag vill ha hästens bäcken.

Men jag rider också så att om en häst inte lyssnar på sitsen så klämmer jag om med hela benen och framför allt kniper ihop den mellan låren för att den ska tagga ner. Då släpper man ju på sätt och vis fram den mer då man släpper igen med benen. För det är en tillfällig hjälp att knipa ihop dem. Inget man ska fastna i, utan en korrigering.

Det vet jag tränare som lär ut som ibland håller till i dina trakter. Och elever till dem där som rider så.

Min tanke är också så, att samla med sitsen men kunna få till lite extra tryck med benen. Jag har ridit en del på min tränares hästar då jag jobbade hos henne tidigare och då framförallt en häst som kan bli väldigt stark och lite småhet -då känns det jättekonstigt för mig att klämma på henne ännu mer för att bromsa... Det är klart att man aldrig ska släppa skänklarna och framförallt inte på heta hästar utan man ska ju rama in dem (har själv haft en väldigt het och känslig häst innan unghästen jag har nu), men på en häst som lägger sig på och bara ramlar iväg som ett ånglok vill jag hellre använda sitsen mer och tex göra lite sidvärtes rörelser för att häva det tunga i handen.
Har precis börjat rida för en ny tränare och hon hade ett helt annat sätt. Jag klämde tydligen för mycket med låren på min häst -troligen för att jag vill sitta stilla i hennes stora trav, hästen är 5 år och vi håller på att vänja oss vid att när vi jobbar så sitter jag ner, och då vill jag studsa så lite som möjligt för att hon inte ska bli spänd -så jag klämmer omedvetet åt för att sitta stilla... Men enligt tränaren så störde det hästen och fick fram spänningar, så jag skulle släppa på "överskänklarna" och bara rida med underskänklarna. -Funkade super, förutom att jag höll på att flyga ur sadeln när pållens rätta trav kom fram men det är bara att lära sig ;)

Hej!
Jag pratade med en vän till mig häromdagen, hon har precis börjat tränat för en ny tränare (dressyr). Tränaren hade en lite annorlunda (för mig) filosofi angående skänklarnas inverkan. Istället för att verka vid tryck, verkade de när skänkeln lättade.
Jag har aldrig sett (i alla fall inte vad jag vet) någon rida så, så jag tänkte fråga om det är vanligt?

hejsan
jag brukar tänka så här, allt du gör på hästen som inte är beröm, är en tillsägelse till hästen. Om du använder din skänkel så säger du till hästen att göra något annat, du säger att den gör sätt genom att ta bort din skänkel. tar du ett tygeltag säger du till hästen vad den ska göra, när den gör rätt, slutar du ta tygeltaget. Kyra säger i sin äldre bok, att tänker man så här kommer hästen att lära sig att läsa dina signaler och göra vad du ber innan du ber om det..

hejsan
jag brukar tänka så här, allt du gör på hästen som inte är beröm, är en tillsägelse till hästen. Om du använder din skänkel så säger du till hästen att göra något annat, du säger att den gör sätt genom att ta bort din skänkel. tar du ett tygeltag säger du till hästen vad den ska göra, när den gör rätt, slutar du ta tygeltaget. Kyra säger i sin äldre bok, att tänker man så här kommer hästen att lära sig att läsa dina signaler och göra vad du ber innan du ber om det..

Precis så tänker jag när jag tränar/rider också. Man kan ju säga då att hästen "går mot eftergift" istället för "undan för tryck".

På så vis kan man ju faktiskt också säga att hästen "rör sig" för/mot eftergiften från skänkeln. Gäller förstås även tygeln.

*kl*
Men i mitt sätt att rida/träna finns det inget "tryck" alls från skänkel eller tygel så länge hästen förstår/vill/kan utföra den övning/rörelse jag bett om. Så egentligen blir det ju inte så att den rör sig för att skänkeln lättar (det betyder ju att det måste ha funnits ett tryck där innan) utom möjligen i början när man tränar något nytt eller om man behöver påminna, då lägger jag ju ett tryck eller tar kontakt som ett förtydligande, innan jag "lättar" och ger eftergrift.

När den blivit riktigt drillad behöver man sällan eller aldrig lägga något egentligt tryck, det blir som om hästen "läser tankar", fast den egentligen känner de små små muskelanspänningar och sitsförändringar man gör "inför" en tänkt övning/rörelse.

Med "tryck" menar jag då medvetna förtydliganden med ben- och tygelhjälper. Hästen uppfattar ju även mina muskelanspänningar och sitsförändringar som ett tryck (signal) förstås och följer dem. Eftergift för dem blir det ju inte förrän övningen/rörelsen är klar. Tex om jag sitter i galoppsits, om än avslappnat, så sittter jag ju kvar i den tills vi gallopperat klart. För hästen är ju förstås också detta ett "tryck" men kanske mer på det mentala planet.

Blir man fast i knipet och låser sig i höfter/drar upp knän etc så stör man hästens rörelser. Det stressar en del så de rusar och en del blir sega i försvar.

Man måste låta hästen få röra sig genom kroppen och inte hindra dess rörelser.

Knipa för mycket och för länge ger den effekten.

ja, det var det tränaren menade. Att det hämmade ryggens rörelser.
Det har ju blivit lite av en ond cirkel eftersom jag kniper för att inte studsa och göra henne spänd, men knipandet får ju fram oönskad spänning.
Men, det är ju därför man tränar -för att få hjälp att ändra på sånt man gör fel. Så nu jobbar vi på detta :)

Det är ju en av de första och största reflexer och instinkter vi människor har - gripreflexen. Vi griper och kniper om ngt känns läskigt. Så du är inte ensam om det. Och det är verkligen inget konstigt.

Så gör jag tyvärr själv med på hästar som rör sig mer än min egen, som jag är van vid, om jag inte är försiktig. Och även om jag inte vill ganska ofta. Jag jobbar också på det där. Bålstyrka hjälper mycket. Man orkar sitta och hålla balansen utan att knipa.
Vi får slita vidare. ;)

Jag var på ett horsemanship-läger för något år sen där jag fick lära mig samma sak. Att hästen skulle gasa vid frihetskänslan när skänkeltrycket släpper. Går snabbt för hästen att vänja sig vid dessa hjälper och var faktiskt rätt underhållande och rolig träning. Egentligen tycker jag det låter lite logiskt, att ge hästen frihet och den går, att stanna hästen genom att hämna dess rörerlser genom att knipa ihop benen :)

Tillförde kanske inte så mycket med mitt inlägg haha.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 335
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 703
Senast: Freazer
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka