Skänkelläge?!

Sv: Skänkelläge?!

Det finns ju många filosofier om hur det ska gå till. Enligt min erfarenhet blir ridningen som mest nyanserad om du alltid har kontakt mellan skänkeln och hästen, då kan hästen svara för de mest osynliga, knappt märkbara impulser från din vad, vrist eller fot, jag tror inte du kan uppnå detsamma utan skänkelkontakt, men alla har säkert inte det som mål. Jämför med ett par som dansar, är det elegant så kan du knappt se vem som för, så vill jag att ridningen skall se ut. Jag tycker att hästen ska vara lydig för skänkeln, så slipper man ta till en massa hand, och sätet skall enligt min mening användas med försiktighet, det stör lätt annars. En het häst är extra viktig att skola för skänkeln, annars har du ju bara handen att ta till, och hur trevligt är det. Känner till massa heta islänningar som bara kan ridas på stång med ryttarens skänklar rakt ut i luften..

Så här fungerar korrekt och trevlig ridning på stor häst och jag kan rida islandshäst på detta viset trots att jag är 177 lång. Vet även att det finns islandsinstruktörer som undervisar enligt dessa principer, såväl som motsatsen.

Hur man samlar hästen? Man rider samlande övningar såklart :rofl:

Som grundsits tycker jag man bör sträva efter en avslappnad lodrät sits där underskänklarna "hänger rakt ner" utan att varken sluta om hästen eller hållas ut från hästen. I mitt fall (långa ben, men också rätt stor häst) brukar det resultera i att övre delen av vaden ligger an lätt mot hästen, men utan tryck. Från det läget är det lätt att med ett försiktigt tryck ge en framåtdrivande eller sidförande hjälp. Men glöm inte att hela överskänkeln också ligger an mot hästen, och kan användas!!!

Samlar hästen gör jag huvudsakligen med sitsen och vikten. En vinkling av mitt bäcken samtidigt med en liten förskjutning av vikten bakåt talar om för hästen att jag vill att den skall vinkla sitt bäcken och trampa under sig mer. Lägger jag samtidigt an underskänkeln lätt och sitter kvar med vikten aningen bakåt, vill jag ha en tempoökning, är jag neutral med skänkeln och återgår till "neutralläge" med vikten vill jag inte ha någon tempoförändring, och flyttar jag vikten aningen framåt vill jag minska tempot / stanna. Dvs underskänkeln använder jag i stort sett endast vid tempoökning, samt vid ryggning (då i ett läge något längre bak tillsammans med en viktförskjutning aningen framåt) och som sidförande hjälp (tillsammans med vikt och överskänkel).

Jag tycker att det är viktigt att hästen accepterar att skänkeln hänger rakt ner, eftersom det tenderar att bli väldigt "ryckigt" om man måste hålla ut skänkeln från hästen och bara lägga an den när den skall användas. Men jag vill heller inte ha en häst som är så skänkeldöd att jag måste hålla om med ett konstant tryck hela tiden.

Håller med! avslappnat känns mest följsamt och finkänsligt.
Att hålla om eller ifrån skapar ju spänningar som går över i hästen.

Det där håller jag inte alls med om! Jag tycker det är sätet och vikthjälperna som är absolut viktigaste sättet att förmedla signaler till hästen.

Visst är sätet en av dem viktigaste signalerna. Men man måste använda det på rätt sätt. Frida_s skrev att det ska användas med stor försiktighet och det håller jag med om. Det beror ju på vilken häst man sitter på. Har man tex en säteskänslig häst och man sitter fel och använder sätet fel så stör det hästen mycket.

Jo jag är med på ditt tankesätt och har själv resonerat likadant. Dock måste man fråga sig, hur mycket kan man egentligen inverka med sätet? På en välskolad häst som läser av små fina nyanser från ditt säte kan du rida med omärkliga signaler genom att t.ex. vinkla bäckenet eller ändra takt med sittbenen. Men hur många har den hästen? Du kan ju inte direkt förstärka en signal med sätet om du behöver bli mer bestämd, i alla fall inte utan att riskera att hästen spänner ryggen som försvar, vilket aldrig är önskvärt.
Jag har blivit mer skeptisk till att rida för mycket med sätet efter att ha sett ett stort antal ryttare göra det för mycket och felaktigt, istället för att skola sina hästar för hand och skänkel från basic oh sen blanda in sätet som den fina nyanserade hjälp det ska vara när hästen är skolad, stark och lyhörd. Det fina med sätet är att det är alltid där och kan alltid användas mjukt och följsamt med precision även när du skolar hästen för övriga hjälper, och sedan kanske bli den primära hjälpen på en högre nivå, i samspel med en mjuk och följsam hand och en mjuk och följsam skänkel.

om du inte håller med alls om att sätet skall användas med försiktighet, hur tycker du då att det skall användas, oförsiktigt? ;)

om du inte håller med alls om att sätet skall användas med försiktighet, hur tycker du då att det skall användas, oförsiktigt? ;)

Nja, jag tolkade ju ditt inlägg snarast som att man i första hand skall skola hästen för skänkel och tygel, och även i första hand använda dessa, och vara sparsam (försiktig....?) med att använda sätet. Och jag vill helst ha det tvärtom - att sätet/vikten är "huvudhjälpen" och att övriga hjälper används för att förstärka/förtydliga!

Visst är det så att inte alla hästar reagerar på en vinkling av bäckenet eller en förflyttning av vikten, men det går förvånansvärt snabbt att träna upp den känsligheten hos hästen - jag har testat detta på min häst med riktigt bra resultat, och tycker att jag "på köpet" fått en ökad känslighet även för övriga hjälper.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 084
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat