Skänkelläge?!

S

super mario

Hej alla islandsmänniskor!
Jag undrar om detta med skänkelläge! Jag har ridit "vanliga" hästar i många år och för något år sedan provade jag islandshäst. OJ VA MYCKET SKÄLL jag fick för mitt skänkelläge. Man fick absolut inte hålla om hästen med skänkeln utan hålla ut underbenen och bara hålla om med låren. Man fick bara skänkla när det behövdes. Är det så man rider islandshäst? Hur samlar man hästen i så fall om man inte får hålla om den med skänkeln?:confused:
MVH Super mario

Sv: Skänkelläge?!

För det första så ska man inte behöva skänkeln för att samla hästen EGENTLIGEN; detta ska göras med sitsen.

Tycker dock att det är konstigt att du fått så mycket skäll- de flesta jag känner rider "som vanligt", dock tror jag att man klämmer mindre med skänklarna än man gör på storhäst. Iaf så brukar jag ha mina ben "hängande" ner på sidorna, men inte hålla fast om hästen.
De flesta islandshästar jag ridit är såpass känsliga att man itne behöver klämma åt, och därför använder man bara skänkeln precis när det behövs.

Ok, men hur samlar man hästen då?
Jag har lärt mig att man samlar hästen bakifrån dvs att man sitter stadigt, sluter om med skänkeln och samlar upp hästen med tygeln-halvhalt.

Skulle vilja påstå att du träffat någon som inte helt hängt med i utveckingen. Det du beskriver var det "gamla sättet" att rida islandshäst. Sitsen man bör ha kan liknas med dressyrsits. Däremot använder man sällan hälarna som man ofta gör på stor häst, våra är ju inte så stora, så det brukar räcka med vaden om ma inte vill förstöra den lodräta sitsen. Skänkeln bör ligga avslappnat an mot hästen. Självklart är det korrekt att man ska kunna rida sin häst på sätet men det är inte alla hästar och ryttare som är så välskolade! :angel:

Jag har så långa ben så jag kan inte hålla om med underskänkeln.
Så jag samlar med sits och överskänkel.

Jag är tvärtom uppfostrad på islandshäst, "charlie chaplin modell" med undersskänklarna ifrån hästen(dock i lodrät sits, inte bakåt á la gammal islandsgubbe). Inget jag undervisats till utan det har varit nödvändigt annars så tog hästen det som "gas" och order framåt. Det har blivit höga farter och konstiga ryck när "storhästryttare" fått låna min gamle vallack, han tror de gasar hela tiden :D

Jag har dock börjat rida för dressyrtränare på min unghäst, och OJ vad jag får skäll! Där måste jag hålla om med skänkeln, jag skall kunna hålla en papperslapp innanför vaden ett helt ridpass tydligen. Men måste slappna av i knän, lår och höfter. Det känns jättekonstigt och jag inbillar mig att hästen kommer bli skänkeldöv på så sätt... Får väl se hur det utvecklas, vi har ju bara haft två lektioner.

Ok, men hur samlar man hästen då?
Jag har lärt mig att man samlar hästen bakifrån dvs att man sitter stadigt, sluter om med skänkeln och samlar upp hästen med tygeln-halvhalt.

Visst ska man samla hästen bakifrån, men det kan man göra med sätet. genom halvhalter med sätet sätter hästen under sej baken.

ok, tack för alla svar!
Det är jättesvårt att byta ridstil när man är van att lägga an hela skänkeln!:angel:
Jag vet att man kan samla hästen med sätet- det var det jag menade med att sätta sig stadigt i sadeln men man är ju van att också samla med benen eftersom man te x på en pigg häst sluter om med benen ( och sitsen) och samtidigt samlar upp i tygeln, används inte benen så känns det enbart som dragande i tygeln.
MEN JAG FÖRSTÅR VAD NI MENAR! Slut om med överskänkeln, låt underskänkeln hänga ner i lodrät sits, använd inte hälen!

Det kommer säkert gå bra att "ställa om". Men tänk på att det handlar om individen också. En del är mer känsliga och lyhörda än vad andra är. På en del kanske "storhästridningen" funkar!:)

Ett himla bra tips för att sluta hålla om med underskänkeln är att få rida en häst som tar det som "fortare-signal", vill man inte rida så fort så måste man släppa skänkeln :D :idea:

Tack för bra tips!!!:bow:.
Ska börja rida islandshäst igen nu så jag behöver lite tips!:angel:

Har också haft hästar som varit superkänsliga för skänleln. men det är bra att lära om ibland, speciellt om man vill kunna flytta hästen för skänkeln utan att den rusar. Om ridningen ska bli mjuk och följsam så bör väl inte skänkeln komma som en chock? Jag har också "problemet" med långa ben så det blir mest överdelen på vaden som ligger an men man tager vad man haver!;)

Jag har också långa ben.....
Ska man alltså lägga till vaden när man vill flytta hästen för skänkeln?
Annars ska skänkeln hänga rakt ner?:o

Jag skulle nog säga att vaden ligger emot (se till att inte ha så långa stigläder så benen blir helt raka) och när man vill använda skänkeln så trycker man till lite.

Jag brukar kittla min häst på magen med mina tår, då kommer ryggen upp!
Skämt åsido; är det inte bra att ha kontakt med en avslappnad skänkel, oavsett hur långa ben man har?

Klart det är, bara så att en del av mina ben hänger liksom nedanför magen om jag inte har hoppläder.. :crazy:
Har man kortare ben kan man ju slippa just det problemet!

jag har en stor isis och jag har korta ben så det blir nästan som storhästridning, MEN jag får inte sitta och driva med underskänkeln. DEn ligger bara där neutralt, och ska användas vid behov, dvs väldigt sällan. Drivningen kommer från överskänkeln ändå på nåt sätt.

Hästarna ska ju vara självgående (i en perfekt värld;)), tjat gör ju ingen glad! Men skänkeln används ju till så mycket mer än bara drivning. Det viktiga är ju ändå att hästen accepterar att skänkeln ligger mot magen oavsett längd på ben eller storlek på häst..

Hästarna ska ju vara självgående (i en perfekt värld;)), tjat gör ju ingen glad! Men skänkeln används ju till så mycket mer än bara drivning. Det viktiga är ju ändå att hästen accepterar att skänkeln ligger mot magen oavsett längd på ben eller storlek på häst..

Japp , min är självgående och jag kunde inte hålla vaden intill när jag köpte honom, fuuuuuuulll fart framåt betydde det. Nu kan jag hålla den stilla där utan att det händer nåt:)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 084
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat