Skänkeldöv!

Sv: Skänkeldöv!

Eller är det så enkelt att han bara är stel??
Idag var han så pigg och glad och arbetsvillig, men skänkelvikning åt vänster gick inte! DÅ önskade jag att jag hade sporrar eller spö på mig, för benmusklerna räckte inte... ;)

Bumpa med skänkeln! :)

Se till att rida igenom din häst ordentligt, är han stel så har du ju hittat ett problem som måste lösas.

Är han bara nonchig mot skänklarna så ahr du ett annat problem. Nu är jag visserligen allergisk mot både sporrar och spö, det går i generna är jag rädd, så dom tycker jag du ska lämna hemma. Om din häst är skänkeldöv så ligger det i ditt sätt att rida, vilket innebär att en "brutal" korrigering av hästen är att angripa fel problem. Det kan vara så att du gärna sitter och "gnider" konstant med vänster skänkeln och det resulterat i "äh, matte vet ändå inte vad hon vill så jag lyssnar inte". Bumpa, bumpa mer, och bumpa ännu mer. Försök få till rytmen så att du bumpar, och gärna lirkar med tygeln samtidigt som hans innre ben ska flytta sig åt sidan. En hov som är i luften är en hov du kan påverka, en hov som är i backen är en förlorad förflyttning :)

Lycka till.

Rid inte med skänkeln helt enkelt! Det gör inte jag (iallfall inte medvetet :p ) Drivningen sitter i mellandelen/sätet. Vikten samt placering av ex. höft med rörelseriktningen används tex. vid sidförande. De få gånger skänkeln används ska den fungera som yttersta förstärkningen av en hjälp om inget annat gått fram.
Så anser jag..

Min häst skulle inte förstå om man satte sig och "gnetade" med hälarna/vaderna på honom. Då tappar han all bjudning och känner mest obehag.

Nirak

Om både jag och hästen är stela i samma sida, ja då får vi problem med ena skänkelvikningen. Kolla hur du har dina höfter.
Tror inte på muskelkraft. Ser ofta små tunna flickor lyckas med de mest besynnerliga ting med hästarna...

Om du är högerhänt är det troligt att du även är starkare i hö. ben o t o m hela sidan.
Kontrollera att du sitter rätt, har ställning o en rak häst.

Den ska självklart påbörja sidoflyttning för vä. sk., men sen är det höger som håller den rak o bibehåller att den tar för sig.

Jag hade stadigt tygeltag i vänstertygel, samtidigt som jag drog vänster axel något bakåt.
Höger skänkel var drivande framåt medans vänster skänkel bankade han längre bakåt.
Det gick!
Men bara en gång...

Inte vidare kul när man rider i trafik och hästen ska hålla sig på höger sida. Men han faller utåt/mot vänster körbana!

Jag är skitnoga med min sits, vikt, mina hjälper och allt det där. Ändå blir det så allt som oftast!

På volten är han görfin!
Det är på raka spår som han lägger av att jobba...

Det låter som om din häst skuter ut sin vänstra bog, och därigenom arbetar snett.. Är han hårdade i munnen på någon sida?
Om han är det så låter det precis som om han skuter ut bogen. Arbeta mycket med att få honom att "släppa" vänster tyglen när du arbetar på volt och rid med stöd på yttertygel. Tänk på att han skall gå böjd och fin...

Det kan också vara så att du gör fel vikthjälper när du rider skänkelvikningen och att din häst helt enkelt inte förstår.

Ta och fundera igenom vad du kan göra för fel och kommer du inte på det så ta hjälp av en tränare/någon annan duktig, som kan komma och hjälpa dig.

Såklart är det ju viktigt som många andra skriver att man först och främst är säker på sin egen sits/vikthjälper osv. men det har du ju säkert redan tänkt på :)

Annars är ett litet knep som jag har ofta ganska bra...
när man skrittar fram gör man lite då och då halt, och försöker så mkt som möjligt att göra den utan händer ( på långa tyglar). när hästen står helt stilla kan man pausa där ngra sekunder o hästen FÅR inte gå framåt förrän du ger den hjälpen med framförallt skänkel/vikt. man upperepar detta ett par ggr, och kan gärna kombinera med att ( om man rider på bana/i ridhus) rida runt lite "konstiga" vägar mha endast blick,skänklar/vikt. Detta brukar leda till att man får en mkt mer uppmärksam häst, som "känner efter" för hjälperna. :)

lycka till

Jag begrep inte att det var i skritt o bland trafik.:crazy:
För säkerheten skulle jag då ha ett spö i vä. hand.
Försök att få in vä. bog innan du flyttar o träna- på annan plats att först o främst flytta bogarna. Ngt motställd på en 10-m volt sidförande sk. långt fram -ytter driver lite framåt vb.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
14 15 16
Svar
315
· Visningar
21 681
Senast: MattiZ
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Vad gör vi? Del CCVII