skänkel åker bak!!

H

happysgogolena

ååå jag tror jag blir galen på mig själv! min skänkel åker bak litet när jag hoppar! nu frågar jag er alla goa människor: vad ska jag göra, för att få en fast skänkel (som inte åker bak)??????????+:confused:

Sv: skänkel åker bak!!

trampa ner hälen! hade samma problem innan, men det e bara o trampa ner hälen överdrivet mkt innan och försöka tänka på det över & efter hindret, lycka till!

Asså. jag är också väldigt bra på dt. Låter skumt... men blir faktiskt bättre om man kortar lädrena massor. Då blir du tvungen å trampa ner hälen.. Annars hamnar knäet framför sadeln å du åker över huvudet på pållen typ :D haha. Låter sjukt men. Har funkat för mej iaf. Dock inget att rekomendera t tävling:rofl: haha.

Skriver som föregående. Ha all din vikt i stigbyglen!
Och trampa ner din häl överdrivet mycket. Tänk på detta även när du inte hoppar :idea:

testa övriga tips, men kolla även över din sadel, jag har bra skänkelläge i vanliga fall, har lånat en annan sadel nu under en vecka med större knästöd än vad jag brukar ha o i den hamnade min skänkel jättelångt bak över hindren. sen fick jag en annan sadel (med småå klossar) o då var problemet borta!

snören i stigbyglarna och sadelgjorden är kanon!!! kan verkligen rekomendera det. gjorde underverk med mitt skänkelläge. da slipper du klamra dig fast hela tiden utan kan bara vara avslappnad och efter en tid är skänkeln bra av sig själv.

vet att en av sveriges bästa ryttare(tycker jag da) genom tiderna använde snören under en lang, lang tid och hade sedan en kanonbra, avslappnad skänkel!

Jag tror absolut att det här är ett bra sätt, men jag tycker det är lite läskigt att vara "fastknuten" i gjorden...:crazy: Fast jag vet också toppryttare som gör så.

(Är kanske bara lite mesig :confused: ).

Håller med dig.. Det är för riskabelt tycker jag, tänk om hästen skulle kasta sig åt sidan och man hamnar ur balans, och så sitter fötterna fast i stigbyglarna.. Vågar inte tänka på vad som kan hända då.. :S

Hahaha, det är ju inte foten som ska sitta fast i sadelgjorden, bara stigbygeln! :rofl: :angel: Stigbygeln kan du tappa lätt och jag lovar, du tappar den över hindrena de första sprången (vis av erfarenheten). :p

Min kompis har köpt sådant hjälpmedel och det är karborrknäppning på de där "remmarna". Det får henne i bra skänkelläge även under dressyren. Måste kolla upp var hon köpt det

trazel skrev:
Hahaha, det är ju inte foten som ska sitta fast i sadelgjorden, bara stigbygeln! :rofl: :angel: Stigbygeln kan du tappa lätt och jag lovar, du tappar den över hindrena de första sprången (vis av erfarenheten). :p

mm det verkar ganska bra men hur ska snörena sitta? löst eller helt fast?

Du ska kunna röra skänkeln lite, men inte alls så mycket. Den ska vara kvar i läget vid sadelgjorden hela tiden. Jag hade sporremmar och satte fast med. Det funkar men balsnören också, men det är lättare att de går upp. Efter ett par språng lovar jag att ni tänker på trampet i stigbyglarna! :D

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 635
Senast: Claraclara
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Nota
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 006
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar