skänka bort?

Vili

Trådstartare
Mina föräldrar håller nu på att sälja sin hästgård för att flytta in till stan, och de är nu lite fundersamma över vad som är bäst för deras hund. Hunden är en helt frisk 13 årig blandras hane utan några ålderskrämpor . Han har levt hela sitt liv ute på landet och varit mycket frigående därav vill de inte ta med honom in till stan, jag tror inte heller han hade trivts med det livet.

Nu till frågan, vad tror ni hade varit bäst för hunden? Att somna in eller få bo hos någon annan ute på landet ? Tror ni ens det finns någon som kan tänka sig ta hand om en såpass gammal hund?
Vad hade ni gjort?

Sv: skänka bort?

Jag hade då aldrig avlivat en äldre frisk hund. Låt den vara kvar på landet hos nån hundvän som låter den leva samma liv som den gör nu. Den har säkert några fina år till att leva och ha det bra.

Jag hade nog hellre låtit hunden fått somna in..13 år är endåså en hel del,och att omplacera det till en helt ny familj skulle jag inte ha hjärta att göra..

Alternativ om nån ni känner väldigt bra,som hunden trivs med,så skulle jag fundera på det..Men till en helt okänd familj,nej.

Hej
om inte nån som var mkt nära till familjen och hunden van att vara hos, kunde ta hand om den, så skulle jag faktiskt låta hunden få somna in.Den är faktiskt så pass gammal att det är bara en tidsfråga tills ålderskrämpor kommer och på nått sätt så tycker jag det är ärligare mot hunden än att få börja om med någon helt okänd..
prillan

Mina föräldrar håller nu på att sälja sin hästgård för att flytta in till stan, och de är nu lite fundersamma över vad som är bäst för deras hund. Hunden är en helt frisk 13 årig blandras hane utan några ålderskrämpor . Han har levt hela sitt liv ute på landet och varit mycket frigående därav vill de inte ta med honom in till stan, jag tror inte heller han hade trivts med det livet.

Nu till frågan, vad tror ni hade varit bäst för hunden? Att somna in eller få bo hos någon annan ute på landet ? Tror ni ens det finns någon som kan tänka sig ta hand om en såpass gammal hund?
Vad hade ni gjort?

Om man inte har provat hur vet man då att hunden inte trivs med att bo i en stad?

Mina hundar är lyckliga bara de är med mig. Hade jag bott i en lägenhet i en stad så hade jag bara fått anstränga mig mer när det kommer till aktiveringen. Fast det kräver ju skälvklart lite mer "jobb" från ägarens sida än om hunden är lös hela dagarna på gården.

Mvh

Tora

Håller med Tora.
Och om det inte funkar så har man i vart fall provat och då är det avlivning som gäller.
Tror inte man kan hitta någon som vill ta hand om en hund på 13 år.
Förrsten! Dom som köper gården kan inte tänka sig att han ingår i köpet?
Då slipper han i vart fall byta miljö....

Det beror på hur hunden är.

Skulle aldrig ta me den in till stan.

Men om den va väldigt fäst vid husse å matte skulle jag hellre ta bort den än omplacera

Håller med Tora.
Och om det inte funkar så har man i vart fall provat och då är det avlivning som gäller.
Tror inte man kan hitta någon som vill ta hand om en hund på 13 år.
Förrsten! Dom som köper gården kan inte tänka sig att han ingår i köpet?
Då slipper han i vart fall byta miljö....

Låter som en super idé! Kolla med dom,om de verkar vettiga, man kan ju inte bli värre än ett nej.

Jag tycker faktiskt dina föräldrar skall pröva att ta honom med in till stan om de är villiga att vara tvungna att gå ut med hunden i stället för att öppna ytterdörren. En så gammal hund skulle jag aldrig omplacera. Vad är värst för hunden? Förlora matte och husse eller gårdplanen? Funkar det inte i stan så låt honom komma till hundhimlen.

jag skulle pröva att ta med honom in, djur är ofta mer anpassningsbara än man tror. Om det inte skulle fungera skulle han få somna in.

Jag skulle gjort som många redan föreslagit. Prova att ta med hunden till stan. Många hundar är som sagt väldigt anpassningsbara och är han 13 så antar jag att han börjat ta det lite lugnt även om han är helt frisk. Har man inte provat så har man ingen aning.

Skulle också låta honom följa med in till stan, Det kan inte vara roligt för honom att så pass gammal börja om på nytt med en ny familj. Han har ju några år på nacken så det kanske bara är skönt att komma in till stan och ta det lugnt, gå ut då och då, sen kan man ju alltid åka iväg och ha han lös någonstans. och skulle det inte funka, så skulle jag nog låta han somna in, men då har han ju fått vara med sina nära och kära till slutet.

Tack för alla kloka svar

Ja visst är det ett svårt val därför jag undrade lite hur ni hade gjort. Som jag förstår det tycker de flesta av er på ett försök att ta med honom in till stan. Jag vet inte men jag tycker inte det känns rätt för hunden, de långa promenaderna och all aktivering ett liv i stan ofta måste innebära tror jag inte riktigt mina föräldrar kommer kunna ge honom med tanke på jobb ect. Dessutom är han en ganska känslig hund när de gäller kontakt med andra hundar, lätt för att bli uppstressad och ja inte speciellt van vid det helt enkelt.

Men om ni utesluter alternativet ta med till stan, så tycker jag det ser ut på er som de flesta tycker att avlivning är det bästa. Men som någon skrev, att avliva en fullt frisk hund känns tungt. Tycker ni det är helt fel att försöka hitta en ny familj? Eller tror ni det kan vara en jobbig omställning för hunden? Självklart känner ni inte hunden men på det viset tror jag han är rätt anpassningsbar.

Men hade ni velat ta hand om en 13 årig blandras mellan bordercollie/labrador som kanske har 2-3 år kvar att leva? Allt vi vill är att ge honom ett bra avslut vad det sedan är vet vi inte riktigt.

Jag skulle gjort som många redan föreslagit. Prova att ta med hunden till stan. Många hundar är som sagt väldigt anpassningsbara och är han 13 så antar jag att han börjat ta det lite lugnt även om han är helt frisk. Har man inte provat så har man ingen aning.

Men provat har vi faktiskt, när vi varit iväg på semester har hunden varit hos min farmor och farfar som bor i stan. Han har vantrivts, ja självklart har han då inte varit van vid det hela med massor av hundar och okända människor men ändå. Är det verkligen rätt att han ska vantrivas sin sista tid?

Ja som ni förstår är jag lite förvirrad och vill verkligen ha lite råd och tips.

Jag tror visserligen att det skulle bli en stor omställning för hunden att flytta till stan men jag hade faktiskt provat det ändå först och främst.

Jag tror nämligen att en 13 år gammal hund är mer flock-bunden än miljöbunden och jag tror att det skulle vara mycket knäckande att bli av med sin flock. Miljön är så klart också viktig men om man måste välja mellan pest eller kolera så hade jag valt att ta med den.

Avlivning hade jag inte ens funderat på i första taget.

Men provat har vi faktiskt, när vi varit iväg på semester har hunden varit hos min farmor och farfar som bor i stan. Han har vantrivts, ja självklart har han då inte varit van vid det hela med massor av hundar och okända människor men ändå. Är det verkligen rätt att han ska vantrivas sin sista tid?

Ja som ni förstår är jag lite förvirrad och vill verkligen ha lite råd och tips.

Ja, det kan ju vara en omtumlande upplevelse för en lantis-hund att komma till stan om den inte är van. Men jag hade gett det lite tid.

Alternativet att flytta den till en ny flock och ett nytt ställe verkar så brutalt på något sätt.

Jag förstår verkligen ert dilemma! :crazy: Verkligen jättesvårt problem.

*kl*

vi gjorde precis så som dina föräldrar ska göra. vi bodde på landet med hästar, kor, hundar, grisar, katter m.m.
vi sålde av allt som inte kunde åka med till stan. hästen fick stå inackorderad-där hade jag problem ibland eftersom jag hade haft eget stall i 9 år...men jag kom in i det till slut.
men vi tog med oss 5 katter och en stor new foundlandshund in till stan. vi bodde i en fyrarummare. det funkade jättebra! hunden var van att gå lös som han ville men anpassade sig bra till att bara vara ute och gå på promenader i koppel. katterna likaså, så länge dom fick komma ut på balkongen :D

så jag hade tagit med in till stan, trivs inte hunden så är det bättre att avliva efter att man gjort ett försök.
jag tror hunden hade uppskattat att få bo kvar hos sin familj å inte komma till en ny.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 156
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 599
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 671
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare