Skämma bort mig själv en helg

Habina

Trådstartare
Jag hade en utlandsresa på gång, men pga avsaknad av hästvakt blir den inte av. Hade sett fram emot den jättemycket, så nu behöver jag något annat att se fram emot.

Dels var det värmen jag längtade till, men framförallt lyxen i att åka bort och äta massor med god mat, tänk buffé. Så nu funderar jag lite på vart man skulle kunna åka en helg (typ 1-2 nätter) och bli lite bortskämd. Kanske även med lite spa och/eller massage.

Det är i december jag åker iväg, så värmen känns ganska frånvarande, men kanske någonstans där jag kan promenera lite dagtid och sedan värma mig i bubbelbad?

Tips önskas! :)

Jag hade en utlandsresa på gång, men pga avsaknad av hästvakt blir den inte av. Hade sett fram emot den jättemycket, så nu behöver jag något annat att se fram emot.

Dels var det värmen jag längtade till, men framförallt lyxen i att åka bort och äta massor med god mat, tänk buffé. Så nu funderar jag lite på vart man skulle kunna åka en helg (typ 1-2 nätter) och bli lite bortskämd. Kanske även med lite spa och/eller massage.

Det är i december jag åker iväg, så värmen känns ganska frånvarande, men kanske någonstans där jag kan promenera lite dagtid och sedan värma mig i bubbelbad?

Budapest!!!
Massor av härliga termalbad, med spa. Trevlig schopping, bra mat!
Hur mkt som helst att se, lugnt och tryggt, 2,5h flyg till bra priser.

Budapest!!!
Massor av härliga termalbad, med spa. Trevlig schopping, bra mat!
Hur mkt som helst att se, lugnt och tryggt, 2,5h flyg till bra priser.

Men hinner man med det på en helg? :confused:

Shoppa har jag aldrig förstått vitsen med. :p Sedan tänkte jag nog att det är lika bra att hålla sig i Sverige, så vet jag lite bättre vad jag får. Typ fransk mat eller kanske italiensk.

Men hinner man med det på en helg? :confused:

Shoppa har jag aldrig förstått vitsen med. :p Sedan tänkte jag nog att det är lika bra att hålla sig i Sverige, så vet jag lite bättre vad jag får. Typ fransk mat eller kanske italiensk.
Ja, flyger man ner fredag kväll o hem söndag så hinner man :) Många bad, flera hotel har egna annars är de offentliga riktigt fina. Mat finns även mer internationell, och klassisk ungersk e ganska lik svensk, men mer paprika ;)

Ja, flyger man ner fredag kväll o hem söndag så hinner man :) Många bad, flera hotel har egna annars är de offentliga riktigt fina. Mat finns även mer internationell, och klassisk ungersk e ganska lik svensk, men mer paprika ;)

Enda minuset är väl att jag måste vaccinera mig. ;)

Jag har varit i Budapest som barn (och andra delar av Ungern). Vi var där typ 3v och ingen i min familj var vaccinerad på den tiden. Tror dessutom det är säkrare nu än för 20 år sedan.

Nu vet jag inte var i landet du befinner dig, men jag åkte nyligen till Västerås och nyöppnade steam hotel. Visserligen inte buffé på kvällen, men de har spa som var fint och varmt och finns paket man kan köpa där mat ingår. De har ett äventyrsbad vägg i vägg också. Perfekt för 1-2 nätter.

Hep A ligger på mycket låg och Hep B på låg risk i Ungern (det är högre risk för Hep B i Italien och Spanien t.ex).

Så det är nog ingen panik med vaccineringarna (men personligen rekommenderar jag dem rent generellt, då är det liksom fixat om du åker någonstans med högre risk i framtiden - dem är väl inte så snordyra av vad jag kommer ihåg och håller länge. Jag är nog hellre skyddad än löper risken att bli sjuk om jag har råd med vaccinationerna).

https://www.vaccinportalen.se/sjukdomar/hepatit/

Jag har varit i Budapest som barn (och andra delar av Ungern). Vi var där typ 3v och ingen i min familj var vaccinerad på den tiden. Tror dessutom det är säkrare nu än för 20 år sedan.

Nu vet jag inte var i landet du befinner dig, men jag åkte nyligen till Västerås och nyöppnade steam hotel. Visserligen inte buffé på kvällen, men de har spa som var fint och varmt och finns paket man kan köpa där mat ingår. De har ett äventyrsbad vägg i vägg också. Perfekt för 1-2 nätter.

Det låter intressant! :) Jag bor strax utanför Uppsala, så till Västerås kan jag tom åka buss.

Det låter intressant! :) Jag bor strax utanför Uppsala, så till Västerås kan jag tom åka buss.

Om det är ett mysigt ställe med spa i närheten av Uppsala som är intressant så kan jag tipsa om Sätra Brunn utanför Sala. Fantastisk miljö och god mat. :)

Loka Brunn är jättemysigt, med fantastiskt god mat! Har dock bara varit där på konferens så har dålig koll på SPA-delen

dalecarlia i Tällberg är också mysigt med god mat och SPA, plus att det ligger väldigt fint

En kryssning med Birka Stockholm, kanske?

Håller med om Budapest (är risken för hepatit större där än i Sverige? Jag jobbar på ett internationelt företag med internationell reseservice, ni anar inte vilka råd jag får om jag bokar en biljett till Göteborg eller Köpenhamn ...)
I Sverige så skulle jag rekommendera Tylösand. Vet inte om de har buffé, men god mat brukar de kunna laga. Det finns ett spa där de har en varm pool på en balkong mot havet. Det är ganska mysigt att ligga där nedsänkt i värmen med utsikt över havet när det regnar småspik. Finns sköna pooler inmhus också. Är vädret fint kan man vandra längs havet. En fin konstsamling hänger på hotellets väggar, om du är intresserad av det.

Edit: Man står sig läänge på frukostbuffén.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 642
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 700
Senast: Nominous
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 401
Senast: Karminnie
·
Relationer Mitt hjärta brister, det känns som att jag ska gå i tusen bitar. Smärtan är fullkomligt olidlig! I fredags kom min älskade, älskade...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
17 716
Senast: TygerTyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar