en väg är att göra som Schweiz. Asylprocessen ska bara ta 6 veckor.
och sedan, ska anser jag de som inte erhållit asyl per omgående utvisas, fysiskt.
Mängden kapital som spenderas på dem som erhållit uppehållstillstånd ska inte/får inte överstiga det en svensk medborgare kan få via ex. SOC.
Det kan från början fastställas från vilka länder asylprocessen överhuvudtaget inte ska öppnas så att man per automatik returnerar människor från dessa länder.
Den som nekats asyl ska inte få ta resurser från dem som erhållit asyl, alltså bör man se över stat, landstings o kommuners agerande gentemot papperslösa.
Det offentliga ska kunna avgöra till vem o på vem man vill lägga resurser. Enligt de avtal vi har idag.
De ska även öppnas upp för privatpersoner, företag eller organisationen att ta över försörjningsbörda för enskild individ som inte erhållit uppehållstillstånd.
På så vis kan behjärtansvärda fall ändå få stanna.
Det kan verka rått o hjärtlöst visavi de dem som gått under jorden. men systemet förutsätter ju att de har fått en rättvis bedömning inför sitt beslut.
Jag ser på sikt ingen annan lösning såvida inte migrationsverket blir det verket med störst omsättning av resurser.
Och då jag anser att ytterligare kraftiga skattehöjningar på sikt skadar landet (där tror jag Sjöberg håller med)och jag har svårt att se hur man kan prioritera fram de summor som behövs.