Skam på torra land...

Jag tror inte att dessa männen är några flyktingar. Jag tror det är människor som i sitt hemland hört talas om Sverige, hur bra det är, att man får lägenhet och pengar utan att lyfta ett finger osv. Jag tror att de sålt hem och hushåll, flyttat över sina besparingar till sina släktingars konton i Malmö, kastat sina pass och sedan tagit sig hit med hjälp av "flykting kortet" Tyvärr så stämmer ju inte den flotta bilden av Sverige där flyktingar pumpas i hue o röv med pengar, där de får lägenheter precis var de vill, när de vill. BUUHUUU!! Snälla, gör alla i Sverige en tjänst och stick här ifrån och lämna platserna till människor som uppskattar Sveriges hjälp :banghead::wtf::yuck: Jävla pack!
Ja med tanke på att en av dom har en mobil som släpptes på marknaden nu i höst (mannen som filmar/videosamtalar så fort en kamera dyker upp) känns det inte som de kommer direkt från krigszoner. Några har jackor som kostar flera tusen. Så nog hade de råd med resan hit. Spelar man syrienkortet får man fripass in i Sverige. Lämnar man sina kvinnor och barn mitt i kriget?

Alltså det går att bygga massor av bostäder om man vill.
Och jag är helt övertygad om att många av de flyktingar som kommer kan bygga hus om de måste det för att ha en bostad.
Sverige är fullt av träd till virke och mark att ställa hus på så jag kan inte förstå problemet.
Inte alls faktiskt.
Problem nr 1 Resurshållare av skog kommer inte att släppa till virke utan att "lädret" hos köparna plockas fram
2 sågverk o transportörer av virke ska naturligtvis även de ha betalt
3 Marken där husen ska byggas ska först friköpas, planeras o anslutningar måste ordnas vilket även det kostar stora pengar. eller ska alla dessa resurser exproprieras fram ;)

Alltså det går att bygga massor av bostäder om man vill.
Och jag är helt övertygad om att många av de flyktingar som kommer kan bygga hus om de måste det för att ha en bostad.
Sverige är fullt av träd till virke och mark att ställa hus på så jag kan inte förstå problemet.
Inte alls faktiskt.

Du kan inte se problemet för precis som Reinfeldts "Nils Holgerssonsresa" över Sverige ser du virke och mark som en lösning.

Det gör min 8-åring med!
Nu vet jag inte om du faktiskt är seriös eller driver med oss.
Kan du utveckla ditt resonemang lite, ta det ett steg längre.

Alla dom här träden, som bildar en skog, äger någon.
Vem ska ersätta skogsägaren eller är det någonting skogsägare ska bjussa på?
Gäller det alla människor i Sverige som vill bygga?
Gratis virke till alla!
Bara du hugger ner träden själv och bygger korsvirkeshus! ;-)

Vem ska få ihop virket till en bostad?
Stampat jordgolv?
Vatten direkt ifrån bäcken?
Lagad mat över öppen eld?
Naturen som toalett?

Karl-Oscar och Kristina som grannar?

Marken bostäder ska byggas på, vem äger den efter att lantmäteriet har omregistrerat den och kan vi göra en gir förbi bygglov och infrastruktur?
Tänk om inte markägaren vill sälja?
Ska vi tvångsinlösa marken då?

Fönster? Avlopp? Vatten? El?
Vägar?

Din vision låter mer som hämtat ur en cowboyfilm med John Wayne i huvudrollen enligt mig. ;-)

Men du kanske kan få mig att tänka om?

Senast ändrad:
Ja med tanke på att en av dom har en mobil som släpptes på marknaden nu i höst (mannen som filmar/videosamtalar så fort en kamera dyker upp) känns det inte som de kommer direkt från krigszoner.
Men hur tänkte du nu?
Man kan vara rik och ändå drivas från hus och hem av krig.
Då så får man med sig kläder och telefon.
Det skulle du också få med dig eller hur?

Egentligen är det väl väldigt smart att "återanvända" en gammal militärförläggning som flyktingförläggning, eftersom så många av dem har stängts ner? Att den sedan inte råkar ligga på världens roligaste plats, det kan väl inte riktigt hjälpas kanske?

Jag kastas fram och tillbaks i mina tankar, faktiskt, och det är väl därför jag inte har skrivit något ännu. Jag kan absolut förstå att man reagerar på att något blev väldigt annorlunda än man - av någon anledning - hade tänkt sig. Samtidigt har min hjärna fruktansvärt svårt att förstå att om man VERKLIGEN är rädd/förföljd/sjuk/skadad/saknar resurser/osv kan bli arg för att man hamnar på en viss plats i Sverige. Jag får faktiskt inte ihop det. Och jag tror, från tråden att döma, att vi är rätt många som inte riktigt kan förstå.

Ja med tanke på att en av dom har en mobil som släpptes på marknaden nu i höst (mannen som filmar/videosamtalar så fort en kamera dyker upp) känns det inte som de kommer direkt från krigszoner. Några har jackor som kostar flera tusen. Så nog hade de råd med resan hit. Spelar man syrienkortet får man fripass in i Sverige. Lämnar man sina kvinnor och barn mitt i kriget?
Kvinnor och barn kommer sen som anhöriginvandring.

Problem nr 1 Resurshållare av skog kommer inte att släppa till virke utan att "lädret" hos köparna plockas fram
2 sågverk o transportörer av virke ska naturligtvis även de ha betalt
3 Marken där husen ska byggas ska först friköpas, planeras o anslutningar måste ordnas vilket även det kostar stora pengar. eller ska alla dessa resurser exproprieras fram ;)
Virke köper man lätt.
I Kommunen där jag äger en gård så finns det mycket plats att bygga på inne i Byn.
Mark som redan är planerad och lätt går att hyra för att ställa bodar på.
Och så är det nog i många Kommuner.

Kvinnor och barn kommer sen som anhöriginvandring.
Ja när männen har ordnat upp det litet för sig.
Ville ta med dem på flykten så att säga.
Då så betalar ju också männen för deras uppehälle.
Det är därför som de är så angelägna om att komma igång med att arbeta och skaffa bostad.
De vill kunna ta hit sina familjer.

Javisst, nu tänkte jag nog mer på varför man riskerar att lämna sina kvinnor och barn i en krigszon? De flyktingar jag mött i yrket har gjort tvärtom, mannen har varit kvar och kommit som anhörig senare, man har skickat kvinnor och barn först
Det kanske beror på vad som är farligast.
Att stanna där man är eller själva flyktvägen.

Javisst, nu tänkte jag nog mer på varför man riskerar att lämna sina kvinnor och barn i en krigszon? De flyktingar jag mött i yrket har gjort tvärtom, mannen har varit kvar och kommit som anhörig senare, man har skickat kvinnor och barn först
De här som kom nu kanske inte har några kvinnor, fast det vet man ju inte än.

"- Det var bara grundläggande saker vi bad om, vi ville bo med svenskar i en stor stad så att vi kan jobba och lära oss svenska, säger Ahmad"

Min reaktion till detta uttalande är att det är vettigt - på sikt. Jag förstår inte den negativa reaktionen till att man placeras tillfälligt på ett oönskat ställe. Man måste ju landa någonstans. Det innebär ju inte att man "sitter fast" där för all framtid. Det känns lite som om de grundläggande behoven av någonstans att sova, något att äta och skydd från bomber och granater borde komma först. Sedan - i nästa steg - är det väl väldigt vettigt att man börjar fundera på att lära sig språket och att börja försörja sig. Det är ju 100% positivt att ha den motivationen :)!

Nu vet jag inte om du faktiskt är seriös eller driver med oss.
Kan du utveckla ditt resonemang lite, ta det ett steg längre.
Jag är seriös och utvecklar gärna.

Vi kan börja med virket.
Det finns virke att köpa, det tar liksom inte slut så att man inte kan bygga.
Och självklart så skall ägarna få betalt för det.

Och så tar vi mark.
Det finns massor av mark som snabbt går att planera för boenden med både kommunalt V/A och el.
Tomter till salu och hela exploateringsområden både i kommunen där jag äger en gård och i de näraliggande kommunerna kan tillfälligt eller permanent tas i anspråk till detta.
Det är centralt läge med närhet och bra kommunikationer till Stockholm.

Arbetskraft kommer att bli nästa trånga resurs.
Det är redan nu svårt att hitta hantverkare när man vill bygga.
Men jag är övertygad om att det bland de asylsökande finns massor av hantverkare med kunskap om att bygga hus.

Så nej jag ser inget problem och nej lösningen är inte som du beskriver.

Men först så kan vi ju se till att utnyttja alla ställen som står tomma i vårt stora land.
Typ Grytan utanför Östersund.
Det finns ett nedlagt regemente i Norrtälje också.
Bl.a. platser.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka