Jag är tacksam för oerhört mycket i mitt liv, bland annat att över att jag föddes in i den svenska medelklassen, att mitt liv har flytit på utan större katastrofer, att jag äntligen har hittat ett jobb som jag trivs helt ok med och ett boende jag har råd med. Det är inget fult med att vara tacksam, det är en känsla som är lätt och skön att bära i kontrast till missnöje. I mitt liv så har jag fått lära mig att gnäll/protester inte hjälper ett dugg, utan om jag vill uppnå förändringar så måste jag ta reda på vad jag själv kan göra för att åstadkomma förändringen (och sen göra det - alternativt att acceptera läget som det är).
Men oavsett:
Visst förstår jag att det är skitjobbigt för flyktingarna att bli placerade i små orters militärförläggningar, där det är ont om kollektivtrafik och grannar. Det finns gott om plats för flyktingar där jag bor (tomma hus), men det är garanterat inte kul att bo här utan en hyfsad inkomst, körkort, bil och internetuppkoppling. Men faktum är ju att det inte finns något annat vettigt alternativ. På grund av vårt klimat och den bostads-standarden "vi" som samhälle kräver som minimum (vatten, avlopp, el, värme, sophantering etc) så går det inte att smäcka upp tältläger i storstädernas parker. Det skulle leda till fysisk misär för de som bor i tälten och negativt påverka städerna dom ligger i. Den här situationen är väl något som flyktingarna antingen inte har fått information om, eller inte kan förstå även om de har fått informationen på grund av att deras hemländer har så annorlunda klimat och bostadsstandard.
Det kanske vore en bra sak om Sverige (Sveriges ambassader? Hjälporganisationer?) började skicka ut information om hur det ser ut i verkligheten för de flyktingar som kommer hit. Vad de kan förvänta sig vad gäller bostäder, klimat, befolkningstäthet etc. För det verkar ju som att det förekommer desinformation, som kanske sprids av de som vill tjäna pengar på att hjälpa folk att komma till Sverige.
Den stora besvikelsen och det irrationella beteendet hos bussresenärerna kan väl inte ha orsakats av något annat än att de hade förväntningar som inte alls stämde mot verkligheten, och de kunde inte hantera det på ett bra sätt.
Och trots att jag förstår allt detta så är jag ändå upprörd över att bussresenärerna protesterar eftersom det beteendet skiljer sig mot mina värdegrunder. Så beter man sig helt enkelt inte (tycker jag).