Skam på torra land...

Förhoppningsvis är vi tillräckligt mogna för att se att det någon säger i affekt inte är helt representativt.
Absolut men samtidigt så måste man förstå att de som känner sig förorättade också reagerar.

Nu så har de lämnat tillbaka bussen och befinner sig där de är välkomna förhoppningsvis så lugnar de ner sig då.
Men devisen att bita i den hand som föder dig kan ändå vara något att tänka på.

Jag är tacksam för oerhört mycket i mitt liv, bland annat att över att jag föddes in i den svenska medelklassen, att mitt liv har flytit på utan större katastrofer, att jag äntligen har hittat ett jobb som jag trivs helt ok med och ett boende jag har råd med. Det är inget fult med att vara tacksam, det är en känsla som är lätt och skön att bära i kontrast till missnöje. I mitt liv så har jag fått lära mig att gnäll/protester inte hjälper ett dugg, utan om jag vill uppnå förändringar så måste jag ta reda på vad jag själv kan göra för att åstadkomma förändringen (och sen göra det - alternativt att acceptera läget som det är).

Men oavsett:

Visst förstår jag att det är skitjobbigt för flyktingarna att bli placerade i små orters militärförläggningar, där det är ont om kollektivtrafik och grannar. Det finns gott om plats för flyktingar där jag bor (tomma hus), men det är garanterat inte kul att bo här utan en hyfsad inkomst, körkort, bil och internetuppkoppling. Men faktum är ju att det inte finns något annat vettigt alternativ. På grund av vårt klimat och den bostads-standarden "vi" som samhälle kräver som minimum (vatten, avlopp, el, värme, sophantering etc) så går det inte att smäcka upp tältläger i storstädernas parker. Det skulle leda till fysisk misär för de som bor i tälten och negativt påverka städerna dom ligger i. Den här situationen är väl något som flyktingarna antingen inte har fått information om, eller inte kan förstå även om de har fått informationen på grund av att deras hemländer har så annorlunda klimat och bostadsstandard.

Det kanske vore en bra sak om Sverige (Sveriges ambassader? Hjälporganisationer?) började skicka ut information om hur det ser ut i verkligheten för de flyktingar som kommer hit. Vad de kan förvänta sig vad gäller bostäder, klimat, befolkningstäthet etc. För det verkar ju som att det förekommer desinformation, som kanske sprids av de som vill tjäna pengar på att hjälpa folk att komma till Sverige.

Den stora besvikelsen och det irrationella beteendet hos bussresenärerna kan väl inte ha orsakats av något annat än att de hade förväntningar som inte alls stämde mot verkligheten, och de kunde inte hantera det på ett bra sätt.

Och trots att jag förstår allt detta så är jag ändå upprörd över att bussresenärerna protesterar eftersom det beteendet skiljer sig mot mina värdegrunder. Så beter man sig helt enkelt inte (tycker jag).

Därför så kunde du ju göra det för den goda sakens skull gratis.
Eller hur?

Men nej då din bekvämlighet och personliga njutning går först.
Egoist.
Ja då är frågan vad som är värst pengakåthet eller egoismen av att njuta på sin egen gård?
Jag avstår från höga inkomster, de inkomster jag skulle kunna ha om jag på heltid valde att ligga "ute på jobb" Jag väljer att vara hemma och trivs med det. Väljer att inte hyra ut de arbetarbostäder som flyglar kåken jag bor i.
Det är mitt egoistiska val, du väljer istället pengarna, det är ditt val.

Senast ändrad:
Jajjamensan det säger jag.
Man måste satsa för att vinna.
Ett större underlag ger bättre förutsättningar.

Sverige kommer dessutom att kollapsa om vi inte tar in människor utifrån.
Så den hårda sanningen är att vi måste för att kunna behålla den standard som vi nu har.
Suck, återigen detta att den som vill ha en ekonomisk redovisning o kontroll av asylhanteringen skulle vara emot invandring.
För femtioelfte gången, jag ser gärna en helt fri behovsinvandring.
Folk som kommer hit för att jobba, studera, skapa företag, som har med sig egna resurser.
Där ligger inte problemet.
Problemet ligger, rent cynisk sett, hos exempelvis den av krig svårt traumatiserade 40 åringen som aldrig kommer att komma ut i produktionen, som alltid kommer att behöva samhällets stöd för boende uppehälle och vård.

Och det är därför jag vill se att man budgeterar och redovisar vad det kostar så vi vet vad vi måste prioritera bort för att klara det. För ett högre skattetryck skulle vara katastrofalt för Sverige i dagens situation,

Jag har nog åsikten att det är för litet tacksamhet och för mycket krävande av sin rätt i dagens samhälle.
Rent generellt.
Om alla sätter sig ner och kräver så kommer det inte att finnas något att kräva efter ett tag.
De som producerar det som andra inte skall behöva vara tacksamma över att få kommer annars att ledsna på det och sluta upp med att producera.

Och den dagen som det händer så har man stora problem.
Mycket stora.

Ja, jag tycker också att man/jag ska vara tacksam och glad över oändligt mycket, även sånt som jag idag ser som självklara rättigheter. Jag är tacksam över att de ÄR "självklara" rättigheter där jag bor idag. Jag känner mig otroligt lyckligt lottad och privilegierad.

Skillnaden ligger kanske i, om man ser "tacksamhet" som att ödmjukt böja sitt huvud och tacka någon för något som är självklart för den andre. Eller hur man nu ska uttrycka det. Ingen man ska säga till mig att jag minsann ska vara tacksam över att männen gett mig rösträtt. Till exempel. Även om jag ÄR "tacksam" och lättad över att jag bor i ett land där jag har den rättigheten.

Ja, jag tycker också att man/jag ska vara tacksam och glad över oändligt mycket, även sånt som jag idag ser som självklara rättigheter. Jag är tacksam över att de ÄR "självklara" rättigheter där jag bor idag. Jag känner mig otroligt lyckligt lottad och privilegierad.

Skillnaden ligger kanske i, om man ser "tacksamhet" som att ödmjukt böja sitt huvud och tacka någon för något som är självklart för den andre. Eller hur man nu ska uttrycka det. Ingen man ska säga till mig att jag minsann ska vara tacksam över att männen gett mig rösträtt. Till exempel. Även om jag ÄR "tacksam" och lättad över att jag bor i ett land där jag har den rättigheten.
Håller med. Jag tycker inte att man kräva tacksamhet. Lika lite som man kan kräva respekt.

Men oavsett:

Visst förstår jag att det är skitjobbigt för flyktingarna att bli placerade i små orters militärförläggningar, där det är ont om kollektivtrafik och grannar.
Den stora besvikelsen och det irrationella beteendet hos bussresenärerna kan väl inte ha orsakats av något annat än att de hade förväntningar som inte alls stämde mot verkligheten, och de kunde inte hantera det på ett bra sätt.

Och trots att jag förstår allt detta så är jag ändå upprörd över att bussresenärerna protesterar eftersom det beteendet skiljer sig mot mina värdegrunder. Så beter man sig helt enkelt inte (tycker jag).

Nu har ju just inte det här stället dålig kollektivtrafik, vilket de var medvetna om. Det går 5 turer dagligen från förläggningen. Går de 2.5 km till en större busshållsplats går det bussar hela dagen fram till typ 23 på kvällen. De var medvetna eftersom de klagat på "bara" 5 bussar om dagen och missar den en måste de gå till nästa hållplats. De där 5 bussarna går med ca 1 timmes mellanrum. Det går också skolskjuts i området.

De sa även att de ville köras till en bättre plats och då ville de ha namnet på staden först så de kunde kolla google maps. Det handlar ju inte om bönder ute i ingenstans. Det verkar vara bildade, kompetenta män. Nog borde de ha vetat att Sverige har vinter och kollat upp lite innan de valde just Sverige. Att de som sålde resan hit har lovat guld och gröna (vinterfria) skogar stämmer säkert, men det är fortfarande inte människor utan tillgångar till information och kunskap det handlar om.

Jag tycker deras beteende var förkastligt. Att säga att de hamnat i helvetet, hellre dör än stannar där.. ja det är förjävligt helt enkelt. Jag tycker också deras historier verkar ha ändrat sig så drastiskt så jag undrar om inte någon informerat dom om att det låter finare att vilja integreras, få jobb och bo med svenskar, än att gnälla på vargar, björnar och is. Den förläggningen har dessutom ett jättefint projekt för de boende där.

Alltså det går att bygga massor av bostäder om man vill.
Och jag är helt övertygad om att många av de flyktingar som kommer kan bygga hus om de måste det för att ha en bostad.
Sverige är fullt av träd till virke och mark att ställa hus på så jag kan inte förstå problemet.
Inte alls faktiskt.

Det har ju inte hänt av sig självt än i alla fall. Varken svenskar eller flyktingar bygger bort bostadsbristen. Jag gissar att politiska beslut faktiskt behövs.

Flyktingar tvingas bo i dåliga hus som det ser ut i dag och du ser inte det som ett problem?

Det finns många som tjänar mycket på att hyra ut dåliga hus till Migrationsverket just för att det saknas bra bostäder. Men det kanske löser sig för att flyktingarna börjar snart bygga sina egna hus?

Det har ju inte hänt av sig självt än i alla fall. Varken svenskar eller flyktingar bygger bort bostadsbristen. Jag gissar att politiska beslut faktiskt behövs.

Flyktingar tvingas bo i dåliga hus som det ser ut i dag och du ser inte det som ett problem?

Det finns många som tjänar mycket på att hyra ut dåliga hus till Migrationsverket just för att det saknas bra bostäder. Men det kanske löser sig för att flyktingarna börjar snart bygga sina egna hus?

En flykting utan PUT lär inte satsa på husbygge...

Ja då är frågan vad som är värst pengakåthet eller egoismen av att njuta på sin egen gård?
Skillnaden blir att det i ditt fall inte frigörs några bostäder åt andra.
Om det nu är så att det faktiskt är ont om plats, vilket jag tvivlar på.
Platsen finns bara inte just där alla vill bo.
Men det är ju smällar som man får ta.

Folk som kommer hit för att jobba, studera, skapa företag, som har med sig egna resurser.
Där ligger inte problemet.
Men man kan inte bara plocka russinen ur kakan.
Man måste ta alltihop i paket.
Det som du vill ha är bara att dränera fattiga länder på deras värdefullaste invånare och det är fult att göra så.

Nu skall vi se om jag kan reda ut min ståndpunkt så att de går fram.

Det har ju inte hänt av sig självt än i alla fall.
Nej det kommer inte att hända av sig självt utan det måste till politiska beslut och sedan göras via samhällsinsatser.
Men det går inte att skylla på brist på mark, material eller arbetskraft för att komma undan.

Jo det gör jag verkligen..
Och det är en del av vad jag vill visa med min lägenhetsuträkning.
Att ett bra boende i stan faktiskt inte alls kostar samhället mera utan mindre.

Inte egna hus.
Så menade jag inte, du missuppfattade där.

Jag menar att det man behöver för att bygga hus är material - check det finns i skogen.
Plats - check det finns faktiskt planlagd mark med kommunalt V/A som kan användas.
Arbetskraft - check flyktingar är också arbetskraft så det finns säkert de som kan bygga bland de som kommer.

Frågor på det?

Nej varken respekt eller tacksamhet ska avkrävas däremot vanligt hyfs och att man följer reglerna. Att stjäla och förstöra ger knappast respekt!
"Vanligt hyfs" och "följa reglerna" - det finns ingen världsomspännande gemensam förklaring till det, såvitt jag vet. Stjäla och förstöra, hur tänker du då?
Hur kopplar du ihop mitt inlägg med sjöbergas (om PUT)?

Och det är därför jag vill se att man budgeterar och redovisar vad det kostar så vi vet vad vi måste prioritera bort för att klara det.
Det kommer inte att kosta något i längden.
Bara initialt.
Expansion kräver en insättning av kapital i början.
Så även när man skall expandera en befolkning.

Vem är girig nu?
Nej visst ja, du är ju bara snål.
Jag för min del föredrar att göra lönsamma affärer så att det blir pengar till alla.
Något som är bra med att vara ekonomiskt medveten är att man då kan räkna så att man inte påstår fel saker.

Det blir inga kostnader.
Investeringar räknas inte så.

Men man kan inte bara plocka russinen ur kakan.
Man måste ta alltihop i paket.
Det som du vill ha är bara att dränera fattiga länder på deras värdefullaste invånare och det är fult att göra så.

Vi ska hjälpa med utbildning och erfarenhet, för att de ska kunna återvända och bygga upp sina hemländer. De duktigaste ska återvända och gör det i ganska hög utsträckning. Behovsinvandring med utgångspunkt i våra behov är bläego behoven är starkare på andra sidan.

Det kommer inte att kosta något i längden.
Bara initialt.
Expansion kräver en insättning av kapital i början.
Så även när man skall expandera en befolkning.

Vem är girig nu?
Nej visst ja, du är ju bara snål.
Jag för min del föredrar att göra lönsamma affärer så att det blir pengar till alla.
Något som är bra med att vara ekonomiskt medveten är att man då kan räkna så att man inte påstår fel saker.

Det blir inga kostnader.
Investeringar räknas inte så.
Inga kostnader?
Så då behöver du inget kapital för att klara av det hela då men för höge Farao, sätt igång medsamma då, vad väntar du på, inga kostnader hindrar dig ju eller är det verkligheten som sätter stopp för drömmandet?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka