Löna sig enligt:Vad är det som lönar sig? Frihet att uttrycka sig håller jag högt, även för asylsökande.
"Den som skriker högst får gå före i kön".
Så vill vi ju inte ha det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Löna sig enligt:Vad är det som lönar sig? Frihet att uttrycka sig håller jag högt, även för asylsökande.
Ja det är inga problem att varken köpa virke eller fastigheter bara man har pengar, och har de det så kan de ju redan idag ordna sitt eget komfortabla boende. Problemet är ju med dem som inte har dessa resurser...Virke köper man lätt.
I Kommunen där jag äger en gård så finns det mycket plats att bygga på inne i Byn.
Mark som redan är planerad och lätt går att hyra för att ställa bodar på.
Och så är det nog i många Kommuner.
Jag är seriös och utvecklar gärna.
Vi kan börja med virket.
Det finns virke att köpa, det tar liksom inte slut så att man inte kan bygga.
Och självklart så skall ägarna få betalt för det.
Och så tar vi mark.
Det finns massor av mark som snabbt går att planera för boenden med både kommunalt V/A och el.
Tomter till salu och hela exploateringsområden både i kommunen där jag äger en gård och i de näraliggande kommunerna kan tillfälligt eller permanent tas i anspråk till detta.
Det är centralt läge med närhet och bra kommunikationer till Stockholm.
Arbetskraft kommer att bli nästa trånga resurs.
Det är redan nu svårt att hitta hantverkare när man vill bygga.
Men jag är övertygad om att det bland de asylsökande finns massor av hantverkare med kunskap om att bygga hus.
Så nej jag ser inget problem och nej lösningen är inte som du beskriver.
Men först så kan vi ju se till att utnyttja alla ställen som står tomma i vårt stora land.
Typ Grytan utanför Östersund.
Det finns ett nedlagt regemente i Norrtälje också.
Bl.a. platser.
Ja fast vid hjälp på en olycksplats får man ju lära sig att de är de som skriker minst, är tystat det är de som ska ens uppmärksamhet först..Löna sig enligt:
"Den som skriker högst får gå före i kön".
Så vill vi ju inte ha det.
Då så får vi andra ordna det via skattepengar.Ja det är inga problem att varken köpa virke eller fastigheter bara man har pengar, och har de det så kan de ju redan idag ordna sitt eget komfortabla boende. Problemet är ju med dem som inte har dessa resurser...
Precis så.Ja fast vid hjälp på en olycksplats får man ju lära sig att de är de som skriker minst, är tystat det är de som ska ens uppmärksamhet först..
Skattebetalarna.Tack för förtydligandet!
Vem ska stå för notan?
Vänta här nu, har jag inte pengar till utsäde så kan jag inte utan andra säkerheter än en förväntad skörd låna kapital till sådd, gödning etc.Skattebetalarna.
Vilka kommer att bli flera när flyktingarna kommer till egen försörjning.
Ett större skatteunderlag blir större ekonomiska resurser som kan betala för ett ännu större flyktingmottagande.
En växande ekonomi helt enkelt.
Jag har nog åsikten att det är för litet tacksamhet och för mycket krävande av sin rätt i dagens samhälle.http://davidlenander.blogspot.se/2015/01/lite-javla-tacksamhet.html
Detta är fantastiskt bra skrivet!
Inte minst biten om "tacksamhet" .....
Jajjamensan det säger jag.Vad du säger är att vi ska satsa pengar på ett projekt som med tämligen stor osäkerhet ska betala tillbaka de insatta medlen.
http://davidlenander.blogspot.se/2015/01/lite-javla-tacksamhet.html
Detta är fantastiskt bra skrivet!
Inte minst biten om "tacksamhet" .....
Det här är ju inte de första grundläggande dagarna i skydd, detta gäller de närmaste 9 månaderna. De första dagarna i skydd från kriget har spenderats i ett annat land eller flera som turkiet, libanon eller något annat närliggande land. Nu är de i Sverige för att kunna skapa sig ett liv och rädda sina familjer.Ja definitivt.
Men inte grundläggande de första dagarna i skydd.
Inte alls.
Visst men att kalla det grundläggande blir fel.Nu är de i Sverige för att kunna skapa sig ett liv och rädda sina familjer.
Känner man sig utsatt och desperat tror jag att man agerar utan att fundera på om det är ett etikettsbrott eller ej.Visst men att kalla det grundläggande blir fel.
Det är inte grundläggande utan precis som du skriver nästa steg.
Och alla håller egentligen med om det men när det inte går så går det ju inte.
Det är ju inte så att vi inte fattar att de vill bo i en större stad.
Det vill ju de flesta och det är därför som det är så svårt att ordna.
Om inte de flesta ville bo centralt i stora städer så skulle det ju inte finnas stora städer med centrum, ingen skulle ju bo där.
Så att påstå att de måste ockupera en buss för att få fram den önskan är ju som att påstå att svenskar är så korkade att de inte fattar det.
Och det är oförskämt.
Det är därför som reaktionerna mot det blir så stora.
Det tror jag också.Känner man sig utsatt och desperat tror jag att man agerar utan att fundera på om det är ett etikettsbrott eller ej.
Förhoppningsvis är vi tillräckligt mogna för att se att det någon säger i affekt inte är helt representativt. Jag skulle troligen tycka att det vore "hell" att bo i syriens varma klimat eftersom jag är van vid snö och kyla. Men jag tycker själv att det kan vara helvetet på jorden att frysa. Det kan också vara helvetet att inte ha kontroll över sitt liv, att se de möjligheter man trodde sig ha till att rädda sin familj och skapa ett liv försvinna (åtminstonde skjutas upp i minst 9 månader) medans man själv är fast i förvaring på en isolerad plats med andra i samma situation. Att vara maktlös och känna att man inte blir hörd är ju bland det värsta man kan vara med om.Alltså det är extremt oförskämt att kalla någon annans bostadsort för "This is Hell".
Och det är helt naturligt att reagera på det med ilska när man bjuder på mat och husrum.
Svenskar är också människor med känslor.
Faktiskt.
Jag tror vi svenskar är tillräckligt stabila för att klara av lite oförskämdhet. Vi har det trots allt bra här, vi är högt upp i näringskjedjan. Vi lever på förtryck i andra länder. Så det tycker jag nog vi kan kosta på oss.Det tror jag också.
Men det är fortfarande oförskämt.