skällig och ylande unghund

Meibla

Trådstartare
Vi har fått hem en blandras hane på 16 månader som varken lyssnar eller gör som man vill. Han har tidigare blivit misshandlad och tyr sej därför enbart till mej just nu. Jag kan inte lämna honom ensam utan att han ylar, vi kan inte möta andra hundar utan att han ska skälla på dom.. nån som vet något bra tips på hur man får honom att sluta? vi har testat allt på honom nu, och det enda som hittils har hjälpt är att ha honom ihop med våra andra hundar, men han kan ju inte alltid vara tillsammans med dom. :(

Utan att veta något egentligen, så skynda långsamt låt hunden bli trygg först och ta sedan en sak i taget när det gäller uppfostran.
När jycken gör dåliga saker skäll inte utan ignorera den och dra iväg åt ett annat håll, bryt beteendet genom att inte utsätta honom för orosmoment, det funkar dåligt att bli en jyckes trygga punkt och sedan vara den som tillrättavisar.
Låt honom vara med de andra hundarna om det gör honom lugnare deras beteende fostrar honom också till det bättre (under förutsättning att de är bra förebilder).

Jag har hört att om man lär en hund att skälla på kommando så lär den sig automatiskt att vara tyst när man säger till. Har lyckligtvis aldrig behövt pröva detta på de hundar jag haft men det kan ju vara värt ett försök. Det är ju ingen banna.

Det kan ta lång tid och mycket arbete för en omplaceringshund att bli trygg. Ylar han så får du börja med ensamhetsträning som om han var valp. Att han skäller på andra hundar tyder ju på att han är rädd och osäker, och det är bara till att börja träna hundmöten. Långt avstånd, mycket godis och en ängels tålamod..... :D
Det finns många bra böcker just i detta ämne, och ju mer man läser desto roligare är det att försöka klura ut hur man ska fixa problem beteende! :idea:
Det går bara man är envis (och lugn!!!). Själv har jag två omplaceringar som numera är underbara hundar, men det har tagit en del arbete!

Fungerar icke med att lära hunden skälla på komando för att få den att vara tyst... Ialla fall inte på våran ;) Han skäller fortfarande hysteriskt när han blir själv inne... Av någon underlig andledning så går det bra att vara själv i hundgården och man åker bil i från honom... Går man så skäller han inte hysterikst men skäller...
Och för att inte få en massa goda råd om hur jag ska lära honom vara själv så kan jag säga att jag har provat allt och alla metoder som finns förutom elhalsband/citronhalsband...

Ang omplaceringshunden, låt den få komma till ro hos er innan ni börjar ställa krav, läs olika böcker av olika författare och ta det som känns bäst för er. Leta reda på en bra instruktör och gå på kurs tillsamans när hunden är trygg.

jag kanske skulle säga det, att han ylar å skäller bara när han ser oss gå iväg.. av någon konstig anledning. Vi kan lämna honom inomhus själv sålänge vi håller oss på tomten. Men så fort vi går ut från tomten blir han tokig

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 176
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 147
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 546
Senast: alicegard
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 024
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar