Skallig hund

tott

Trådstartare
Har en beardis som har tappat all underull och också lite vanlig päls på ett område på ryggen. Trodde först att jag borstat bort underullen :o men inser nu att det är nåt annat på gång. Det verkar inte klia och huden ser inte irriterad ut. Hunden är 12 år.
Finns det någonting man kan göra/ge för att stimulera pälsväxten. Tycker annars också att hon börjar se ut lite "som en gammal hund" i pälsen.

Tips? :bow:
 
Sv: Skallig hund

Inte konstigt att pälsen blir tunnare och fulare när den är 12 år. Min ena tik blev 12,5 och hade ingen underull kvar så man såg huden för pälsen var så tunn uppepå ryggen. Hennes dotter som nu i mars uppnår 13 år (ensam kvar av sju valpar) har heller ingen underull kvar. Jag har aldrig sett en gammal beardis som har kanonpäls så detta är helt normalt. Din hund är ju faktiskt 12 år så låt naturen ha sin gång. Genomsnittsåldern är runt 11-13 år. Tycker bara det är charmigt att en gammal beardis ser gammal ut men fortfarande visar sin pigghet och alerthet.

Carina (Kennel Småhöga)
 
Sv: Skallig hund

Tack för ditt svar! :bow:

Spinner ändå vidare...någon orsak borde det väl finnas till att underuppen lossnar. Kan det vara brist på något ämne? Finns det kan hända något vitamintillskott eller nåt som kan hjälpa?
Jo, annars låter jag naturen ha sin gång. Hunden är som sagt pigg och glad :love:
 
Sv: Skallig hund

Har en beardis som har tappat all underull och också lite vanlig päls på ett område på ryggen. Trodde först att jag borstat bort underullen :o men inser nu att det är nåt annat på gång. Det verkar inte klia och huden ser inte irriterad ut. Hunden är 12 år.
Finns det någonting man kan göra/ge för att stimulera pälsväxten. Tycker annars också att hon börjar se ut lite "som en gammal hund" i pälsen.

Tips? :bow:

En bekant till mig fick ta bort sin gamla bearded hanne för några år sen, hans päls såg förjävlig ut helt enkelt. Dreadlocks, tovade sig lätt och var allmänt gles. Har ännu en bekant med bearded collie som börjar bli gammal och hon har inte fått lika kass päls men den är allmänt tunnare än vad den brukade vara. Det finns nog inte så mycket att göra åt saken. Klipp ner den en bit kanske så att det tovar sig mindre och balsamera/bada ofta?
 
Sv: Skallig hund

Ett annat hett tips kom jag på nu är ju pälsglans till hästar! Funkar super och gör dessutom pälsen "glatt", iom detta fastnarinte smuts lika bra. Köp ngt bra märke om du ska ha det. Ex "Foxfire" eller Canter mane and tail. (vit flaska med rosa eller turkos sticker på)
 
Sv: Skallig hund

Tack. Det verkar alltså vara vanligt att beardisar blir fula i pälsen på gamla dagar. Nu är ju inte problemet med min beardis att pälsen tovar sig (mera än normalt iaf) - den försvinner :eek:
 
Sv: Skallig hund

Dricker hon mer än vanligt?
Det kan ju vara bra att göra en hälsokoll hos veterinären
för att uteluta sjukdom. Annars så finns det foder med
extra fettsyror som är bra för huden, t.ex. Hills d/d och Eicosa.
man kan även köpa fettsyror och tillsätta det vanliga fodret.
 
Sv: Skallig hund

Nej, hon dricker inte mera än vanligt och är annars pigg och glad. Inga symptom på sjukdom.
 
Sv: Skallig hund

Låter precis som när min skotte fick sköldkörtelrubbningar.Det började med tunnare päls på ryggen,underullen försvann helt på detta stället.Han kliade inte och såg inte irriterad ut i huden.Men det visade sig på blodprov att det var sköldkörtelrubbningar,han får nu Levaxin och mår prima igen.
 
Sv: Skallig hund

Låter precis som när min skotte fick sköldkörtelrubbningar.Det började med tunnare päls på ryggen,underullen försvann helt på detta stället.Han kliade inte och såg inte irriterad ut i huden.Men det visade sig på blodprov att det var sköldkörtelrubbningar,han får nu Levaxin och mår prima igen.

Tack!
Har läst lite på nätet om sköldkörtelproblem hos hund och det finns flera symptom som tyder på det - t.ex. har aptiten blivit bättre de senaste åren. En veterinär tittade som hastigast på hårlösheten igår och tipsade om att ge fettsyror. Köpte idag en flaska laxolja som lär vara så bra. Får se om det blir någon förbättring, annars blir det provtagning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
941
Senast: Cactus
·
Övr. Katt Ska börja med att säga att jag är inte ute och letar katt att köpa just nu (jag har en redan för den delen, en devon rex). 🙂 Jag har en...
2
Svar
33
· Visningar
2 076
Senast: Asko
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 748
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp