skällande hundar !!!

L

Linda L

Har en granne som jag MÅSTE rida förbi för att komma ut i skogen, dom har 5 hundar som direkt man rider förbi skäller som f---n o biter i staketet o springer efter innanför staket bakom hästen fortfarande skällande. Det är jättejobbigt... Hade en spekulant här på en häst för ett tag sen som sa : "Har du inte lust att skära av stämbanden på hundjävlarna?" Så illa är det. Hästarna blir jätterädda o den ena kastar sig så han håller på att gå omkull, det är jätteisigt på vägen där nu också....Hjälper inte med 4 brodd när dom kastar sig, bockar osv..
En av mina andra hästar vill jag inte ens rida förbi där med, han är heltokig hela ridturen av den upplevelsen. Jag åker till ridhus med honom i stället. Trist för jag vill ju kunna rida även honom i terrängen minst 3 dagar/vecka.

Har god lust att säga åt grannarna men är rädd att dom skulle klaga på att jag har hästar då. Man har ju läst om flera fall där dom fått ta bort hästarna från gårdar då grannar klagat. Nu har dom ju aldrig sagt nåt om hästarna men ändå...

Vad skulle ni gjort??

Sv: skällande hundar !!!

ska förresten också säga att hundarna rymmer titt som tätt o är på vär gård då. Jag har småbarn o tycker det är obehagligt.

Säg till givetvis! som hundägare har man ansvar för sin hund/ar precis som man har för alla djur dina hästar hade väl inte varit välkomna i deras trädgård och att hundarna skäller när du rider förbi är ett oskick:devil: De har ansvar för att deras hundar inte orsakar en olycka, Säg till, de kanske inte fattar att deras hundar är en olägenhet.

Jag hade försökt prata med grannarna, man kan ju säga det på ett bra sätt:angel: . Eller är grannarna ´omöjliga´ att ha att göra med:confused: ?Tänkte eftersom du är rädd att de ska klaga på dina hästar? Låter ju otäckt när hundarna sticker bort till dig och din fam. Lycka till!

Vi har också 5 hundar som (tyvärr) skäller när det går förbi nån, men vi försöker ta in dem när de gör det.
Som ryttare vet jag även hur jobbigt det är att rida förbi ett sådant ställe.
Mitt råd är att du pratar med dem som äger hundarna, kanske kan du be dem att ta in hundarna de dagarna du vill rida förbi?

Dressyr_flicka skrev:
Vi har också 5 hundar som (tyvärr) skäller när det går förbi nån, men vi försöker ta in dem när de gör det.
Mitt råd är att du pratar med dem som äger hundarna, kanske kan du be dem att ta in hundarna de dagarna du vill rida förbi?

Jag har 4 hästar och vill ju kunna rida förbi med minst 3 varje dag, det är inte bara ibland...

Idag när jag red förbi så var grannarna ute o sa inte ens åt hundarna när jag red förbi fast dom såg att hästen blev så rädd att den stegrade sig o höll på, jag fick hoppa av o leda förbi.

Hästen jag red efter den blev "bara" skärrad o liksom "kröp" förbi. Då sa jag snabbt till grannen att " det är ju tur att denna inte bryr sig värre, inte kul att ramla av o slå ihjäl sig " Dom svarade inte ens.

dominic skrev:
Jag hade försökt prata med grannarna, man kan ju säga det på ett bra sätt:angel: . Eller är grannarna ´omöjliga´ att ha att göra med:confused: ?Tänkte eftersom du är rädd att de ska klaga på dina hästar? Låter ju otäckt när hundarna sticker bort till dig och din fam. Lycka till!

Jag borde ju inte tycka att det är pinsamt att säga till men jag gör det ! Tycker det är asjobbigt. Hur ska man säga??
Dom är väl inte direkt knepiga men.... Jag fick låna deras ena åker o ha som bete i somras så...

Jag vill ju inte att dom ska bli less för att jag säger till. Ska jag bara säga att jag vill att dom har bättre koll på hundarna för att det kan hända en olycka om det fortsätter så här?? Det är inga problem att hundarna är ute, det är just skällandet och morrandet, det är inte lite heller. Vill inte ens tänka på vad som skulle hända om dom rymde då jag rider förbi. Kan ju bara hoppas att man inte slår ihjäl sig i så fall.

Kan tillägga att mina hästar inte är speciellt stirriga annars, bryr sig inte om glassbilen, snöplogen, skotrar, hundar vi möter som är kopplade o tysta m,m

Dressyr_flicka skrev:

Du som har hundar, går det inte att få dom att sluta skälla???

Hmm att de rymmer bort till er är ju ett oskick och det måste du ju kunna säga till om!!

Däremot så kanske de tycker det är bra att hundarna varnar i trädgården och inte alls ser det som en olägenhet, däremot kan du ju fråga snällt när du inte har häst med dig och det är helt ostressigt om de kan tänka sig att kalla in hundarna så de inte springer efter hästen (utmed staketet) och helst att de är tysta förståss, men om de sitter vid sina ägare en bit bort och skäller lite så kanske det ändå är på en sådan nivå att du kan vänja dina hästar vid det??

Linda L skrev:
Har en granne som jag MÅSTE rida förbi för att komma ut i skogen, dom har 5 hundar som direkt man rider förbi skäller som f---n o biter i staketet o springer efter innanför staket bakom hästen fortfarande skällande. Det är jättejobbigt... Hade en spekulant här på en häst för ett tag sen som sa : "Har du inte lust att skära av stämbanden på hundjävlarna?" Så illa är det. Hästarna blir jätterädda o den ena kastar sig så han håller på att gå omkull, det är jätteisigt på vägen där nu också....Hjälper inte med 4 brodd när dom kastar sig, bockar osv..
En av mina andra hästar vill jag inte ens rida förbi där med, han är heltokig hela ridturen av den upplevelsen. Jag åker till ridhus med honom i stället. Trist för jag vill ju kunna rida även honom i terrängen minst 3 dagar/vecka.

Har god lust att säga åt grannarna men är rädd att dom skulle klaga på att jag har hästar då. Man har ju läst om flera fall där dom fått ta bort hästarna från gårdar då grannar klagat. Nu har dom ju aldrig sagt nåt om hästarna men ändå...

Vad skulle ni gjort??

Att det är jobbigt förstår jag men mest för att höra det hela tiden.
När det gäller hästarna vill jag nog gärna att de ska kunna klara att gå förbi sånt och värre saker så ajg skulle tycka det var rätt bra med träningen. Om man är inställd på att de ska klara sånt brukar de göra det. Blir du irriterad och spänd för du vet att det blir jobbigt eller för att du är arg på hundägarna? Då påverkar du hästarna. Koppla av. Se det positivt, hästarna får träning iatt klara såna situationer. En dag möter du brukshundsklubbens nybörjarkurs med tolv skällande hundar sex på varje sida av vägen när du går förbi (har hänt mej ofta) och då rycker inte hsätarna på öronen om de är vana.
Några grannar en bir bort här skjuter lerduva ibland, samma sak där, bra träning.

Men säg till om hundarna kommer hem till dej. Det är ju inte ok.

Senast ändrad av en moderator:

dominic skrev:

Att hundarna skäller kan man kanske inte göra så mkt åt,tyvärr... mer än att försöka vänja hästen:crazy:
Har oxå en granne som har hund som skäller, men dem är så snälla så jag bry mig inte så mkt om det längre....:smirk:
men
att hundarna sticker och springer bort både till er och andra är ju helt galet...så får det ju inte vara.......kan ju hända vilken olycka som helst med både dig, hästen och alla andra som vistas i närheten.....:devil:

De får de vara så vänliga att göra någonting åt...tycker jag...;)

Vet du vad jag gör på vår/sommaren!

Då bruka jag stanna och prata med dem, sen får hästen beta lite medans..på så sätt har mina hästar blivit mindre rädda, när vi rider förbi.....:smirk:

Jag har 4 hästar och vill ju kunna rida förbi med minst 3 varje dag

Kan inte hjälpa det utan tycker att det är upp till dig att lära dina hästar att tåla att hundarna skäller och far runt där inne när du rider förbi och att helt enkelt ha såpass kontroll att du kan ta dig förbi på ett säkert sätt.

Men att hundarna rymmer är ett ofog och det hade jag pratat med grannarna om för deras hundar har inte i min trädgård att göra.

Mvh
Camilla

Liknande situation här.
Finns en jättefin ridväg in i skogen men då måste man förbi några hus och i ett av dom bor 2 hundar som alltid är ute på tomten (även vid dåligt väder, snöstorm, regn, blåst, kväll, morgon, spelar ingen roll.) När man är 500 m ifrån huset börjar dom skälla.
Ju närmare man kommer desto mer exalterade blir dom.
Dom springer och springer på tomten, skäller som galningar, blottar tänderna, hoppar fram och biter i staketet.. :crazy:
Vet inte hur många ggr hundjävlarna har skrämt valacken ut på åkrarna i full galopp.
Visst han kan gå förbi där men han gillar det inte.
Stoet litar på mig på ett annat sätt, hon vet att det är ok om jag säger det och blir inte rädd, men hon spänner sig alltid och trippar på tå förbi hundarna.
Dom har även varit lösa ute på vägen flera ggr och jagat stoet och det var rena turen att hon inte sparkade för dom var beredda att bita henne i benen.
Jag skrek åt dom flera ggr när jag äntligen fått ner stoet till skritt, till sist stannade dom, men konstant skällandes och blottade tänderna, rest ragg. :crazy:
När jag kommit ca 300 m från dom kom det ut nån man och ropade fy till hundarna. :smirk:
Ägaren säger bla att det är vi som rider där som stressar hundarna, (eller hur, på en väg 500 m från huset) att det är barnen som släpper ut hundarna på vägen (men håll koll på ungarna dårå), och när man ber dom hålla koll på hundarna låter det "men varför tror du dom skulle lyssna på mig om jag säger åt dom att vara tysta?"
Detta sa han efter att ha bevittnat mig och valacken på väg i full karriär ut på åkrarna pga hans förbannade idiothundar.
Ok att han är så jävla dålig ägare att hans hundar inte lyssnar på honom, men att säga "Tyst" bara för att visa att han försöker göra nåt för att lugna dom något är inte så jävla svårt.

Det är synd om hundarna egentligen, det är 2 border collies som behöver aktivering och träning, inte att springa runt på en tomt vareviga dag. :(

Numera undviker jag att rida där och rider jag där gör jag halt utanför om det går och står där ett tag eftersom hundarna då inte vågar komma fram till staketet.

Lazio skrev:
Liknande situation här.
Finns en jättefin ridväg in i skogen men då måste man förbi några hus och i ett av dom bor 2 hundar som alltid är ute på tomten (även vid dåligt väder, snöstorm, regn, blåst, kväll, morgon, spelar ingen roll.) När man är 500 m ifrån huset börjar dom skälla.
Dom springer och springer på tomten, skäller som galningar, blottar tänderna, hoppar fram och biter i staketet.. :crazy:
Vet inte hur många ggr hundjävlarna har skrämt valacken ut på åkrarna i full galopp.
Stoet litar på mig på ett annat sätt, hon vet att det är ok om jag säger det och blir inte rädd, men hon spänner sig alltid och trippar på tå förbi hundarna.
Dom har även varit lösa ute på vägen flera ggr och jagat stoet och det var rena turen att hon inte sparkade för dom var beredda att bita henne i benen.
Jag skrek åt dom flera ggr när jag äntligen fått ner stoet till skritt, till sist stannade dom, men konstant skällandes och blottade tänderna, rest ragg. :crazy:
När jag kommit ca 300 m från dom kom det ut nån man och ropade fy till hundarna. :smirk:
Ägaren säger bla att det är vi som rider där som stressar hundarna, (eller hur, på en väg 500 m från huset) att det är barnen som släpper ut hundarna på vägen (men håll koll på ungarna dårå), och när man ber dom hålla koll på hundarna låter det "men varför tror du dom skulle lyssna på mig om jag säger åt dom att vara tysta?"
Detta sa han efter att ha bevittnat mig och valacken på väg i full karriär ut på åkrarna pga hans förbannade idiothundar.
Ok att han är så jävla dålig ägare att hans hundar inte lyssnar på honom, men att säga "Tyst" bara för att visa att han försöker göra nåt för att lugna dom något är inte så jävla svårt.

Det är synd om hundarna egentligen, det är 2 border collies som behöver aktivering och träning, inte att springa runt på en tomt vareviga dag. :(

Numera undviker jag att rida där och rider jag där gör jag halt utanför om det går och står där ett tag eftersom hundarna då inte vågar komma fram till staketet.

Att de springer ut är en sak, då får man skälla ut ägaren. Men att hästar ska klara sånt det håller jag fast vid. Att bli jagad av hundar är en annan sak.
Man kan inte tillrättalägga hela världen för att man rider, går man ut med en häst måste den klara det mesta och det får man träna den på, det är ägarens ansvar. Även om hundarna slutar skälla så kan du möta folk med skällande hundar, du kan möta en massa annat läskigt, för att inte tala om älgar mm. Du kan inte göra om världen.
Det finns dåliga hundägare, det finns motorcykelåkare som nite fattar (eller tycker det är kul) att hästar blir rädda, det finns bilar utan avgasrör, det finns helikoptrar och skördetröskor och vägplogar.
Det ingår i en hästägares ansvar att se till att ha koll på sin häst och lära den stå ut med saker, det gör man inte genom att undvika. Sen ska man självklart anm'la om de regelbundet springer ut (hundarna) och tom försöker bita. Då får väl hästen sparka.

Jag skällde ut en gubbe med schäfer som lät hunden hoppa upp och hugga efter min häst på en smal skogsväg. Han skrek att han fick göra vad han ville med sin hund och då vände hästen upp rumpan, vilket jag lät henne göra. han slängde sej undan, men sparkade gjorde hon inte och det visste jag ju, då hade jag inte låtit henne vända rumpan mot den stackars ouppfostrade hunden.
Det finns folk med ett gäng lösa hundar som aldrig lyder, där jag rider i skogen. Två av de jagade vi en gång. Matte blev tacksam för hundarna tystnade direkt och sprang till henne.

Men mer än säga till kan man egentligen inte göra. Sen måste man veta att hästen klarar sånt om man ger sig ut.

ch791022 skrev:
Kan inte hjälpa det utan tycker att det är upp till dig att lära dina hästar att tåla att hundarna skäller och far runt där inne när du rider förbi och att helt enkelt ha såpass kontroll att du kan ta dig förbi på ett säkert sätt.

Men att hundarna rymmer är ett ofog och det hade jag pratat med grannarna om för deras hundar har inte i min trädgård att göra.

Mvh
Camilla

Håller med! :bow:

ch791022 skrev:

Mvh
Camilla

Jag har inga problem att rida förbi "vanliga" hundar. Dom här skäller inte bara, det kan jag ta. Dom morrar o skäller som faan o biter i staketet. Dom ser ut att vilja ge sig på hästen närsom helst. Jag förstår att hästarna är rädda. Har en annan granne som har 2 skällande hundar, där går det bra att rida förbi för dom skäller bara normalt.
Svårt att förklara hur dom beter sig....

Lazio skrev:
Liknande situation här.

Låter precis som dom hundarna här, fast det är 5 stycken. Håller med dig om att man måste aktivera hundar, inte bara ha dom rännande. Dom här hundarna är såna dom inte fick sålt som valpar, satte för högt pris o då blev dom alla kvar. Tror inte dom sålde en enda. Innan hade dom bara en (mamman) o då var det lugnt. Den skäller som sagt bara.

Nej, jag är riktigt less, dessutom bor dom grannar med oss och hundjävlarna skäller JÄMT, man håller på att bli tokig !! Man har ju hört hundar som attackerar barn o nästa gång dom är på vår tomt ska jag skicka min man bort till dom o säga att nästa gång det händer skjuter vi dom, det kanske hjälper...

Det är nästan så man funderar på att flytta pga detta. Det är alltså inte bara när man rider förbi där utan JÄMT !!!

Nu menar jag ju inte att man ska skjuta på riktigt:smirk:

Man kanske kan skjuta på dom med paintballgevär el annat dom inte dör av utan bara blir rädda.

Är det lagligt??

Att hundarna rymmer och kommer ut är ju inte bra men så länge de är bakom staket så är det ju ett utmärkt tillfälle att träna hästen i lite allmänt vett.

Nu har jag just flyttat till ett nytt stall men förra stallägaren hade jakthundar som skällde ganska mycket. Vissa fick vara ute på tomten och sprang då och skällde som du beskriver. Ingen häst rörde en min! Alla vi som hade häst där kunde möta vilken hund som helst utan att hästen blev rädd, mycket bra!

Liknande trådar

Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
3 010
Senast: Migo
·
Hundträning Hej på er! Jag önskar få tips från er angående larmande/ skällande i lägenhet. Har testat Allt känns det som men jag ju ha missat något...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
14 746
Övr. Hund Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 627
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Jag har själv ingen hund men har hästar och bor på landet. Här finns en klunga hus och många har hästar. I ett av husen bor ett par med...
2
Svar
22
· Visningar
3 174
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?