Skällande hund!

D

Dammtuss79

Hej!

Jag har en schäfer tik på 1.5år och behöver akut hjälp! Hon skäller på andra hundar när vi är ute och går. Har fått massor av tips på olika sätta att gå tillväga. Detta är det enda som är jobbigt med henne annars är hon hur go och mysig som helst att arbeta och mysa med. Hjälp mig!!:eek:

Sv: Skällande hund!

Vad har du provat för tillvägagånssätt hittills för att få henne att sluta?

Jag skulle nog lära hunden att skälla på kommando först och sedan lära henne att tystna på kommando.

Det brukar sällan funka så bra att tillrättavisa hunden för att den skäller, när den inte vet riktigt vad som krävs av den.(i detta fallet att bli tyst)

Kan den tyst på ett inlärt kommando hemma, så kan den det även ute bland andra hundar.

Edit pga stavfel :o

Senast ändrad:

Det där tror jag också på, att lära in kommandot man vill kunna använda hemma först, och sedan ta med det ut...:)

Detta kan vara en ide! Har inte fått detta tips tidigare. De tips jag fått är att sätta hunden ner och ge långt koppel och dra uppmärksamheten mot godis eller liknande. eller att säga till på skarpen. eller bara att ignorera hunden hon skäller på osv.

Detta funkar inte :crazy:
sätta hunden ner och ge långt koppel och dra uppmärksamheten mot godis eller liknande. eller att säga till på skarpen. eller bara att ignorera hunden hon skäller på.
Lär in "skall" och när hon kan det ordentligt, så lär in "tyst", sedan när det sitter till 100% och hon skäller på andra hundar, ska du kunna säga tyst och hon ska då tystna. Mycket beröm i träningen och lycka till :)

Ett fel man ofta gör oavsett vilket tips man än fått är att ge upp för tidigt. Man testar det senaste rådet och...nehej...det fungerade inte...och så går man vidare till nästa.

Hur länge har du arbetat med tidigare metoder?

Jag har arbetat med dessa metoder nu i ett halv år. Min schäfer är oerhört smart i alla andra lägen och vill jobba samt lyssnar men inte när det kommer till skällandet på andra hundar.

Min schäferhane var likadan i den åldern, jag avledde med godis, krävde lite lydnad -tex fot, vändningar, sitt m m. Han var sådan även mot folk vi mötte:o men med att bara ta honom fot, avleda med godis så gav han med sig. Idag är det nästan så att han kommer fot själv när vi möter en hund:)
Att rycka och skrika åt hunden ger bara en mer uppstressad hund som får det förstärkt att det verkligen ÄR nåt farlig man möter (nu menar jag inte att du gör så utan skriver det bara rent allmänt då många har lätt för att ta till sådana metoder)

Försök tänka vad du vill göra. Du vill sänka motivationen för andra hundar. Vad kan du göra för att hon ska tycka att andra hundar är mindre intressanta? Vad får hon för respons från andra hundar och hur ofta? Kan du "trubba av" henne mot andra hundar? Att hon ser mycket hundar utan respons.

Tack för bra tips! Jag har försökt att avleda med godis´men att göra saker samtidigt som fot och vändningar är något jag ska prova. Detta kan nog avleda till en del. Skönt att höra era åsikter:)

När du har långt koppel o den skäller o du ger den godis vad är det du belönar , tänk efter jo förmodligen att hunden skäller.

Du lär inte få den o tappa uppmärksamheten till hunden så testa Gnist Idé det kommer o funka sen belöna bara när hunden inte skäller med en gobit i såna fall.

Jag hade samma problem med min schäfer tik vad vi gjorde var att uppsöka närmsta ex brukshundsklubb och anmälde oss till en lydnadskurs. När vi var å tränade så tränade vi passage genom att passera hundar som inte brydde sig om min gapande brud så när hon inte fick nån respons så lade hon ner efter ett tag och så där höll vi på före och efter träningarna...
Kontinuteten med andra hundar fick henne att lugna ned sig...
Nu har vi inte varit aktiva på ett tag så hon har inte träffat så många hundar då kan hon mycket väl säga ett eller annat ord vid möte av annan hund...Finns säkert fler sätt men detta funkade för oss:bump:

Man kan juh träna utan kurs oxå...kursen gick vi bara för skojs skull, hon kunde momenten innan...

Tack för all hjälp ang. min skällande schäfer!

Hon skäller inte mer :)

Jag gjorde så här! Satte mig ner och funderade på varför hunden skällde....hum.....:confused: Kom fram till osäkerhet.... mitt ledarskap kanske inte är tydligt nog i detta sammanhang att hon känner att hon måste ta över.

Då jag bor i Malmö där det finns parker och i parkerna vimmlar det av andra hundar som mest mellan 8-9 på morgonen. Så jag tog ut min hund prick kl 8 och började gå. Istället för att stanna när jag träffade en hund fortsatte jag gå och ställde kravet på henne att hon skulle gå fot. Det lyckades jag berömde och såg hur hunden växte :)
Jag fortsatte med detta hela rundan och sammanlagt så skällde hon på en hund av kanske 15. Och varför hon skällde på den ena var för att den skällde först, men det skojiga kom att när min hund började skälla så kunde jag bryta hennes betende och få henne lugn och samlad igen!!
Nu är promenad = tystnad :banana:

Så tack för uppstöttning jag behövde en spark där bak!:D

Här kommer jag med samma problem! Fast ett till...! Jag kan inte få min hund att lära sig skall..... hur ska jag då lära honom att vara tyst på kommando? Har provat en hel del grejer för att få honom att skälla men han bara tittar på mig som om jag är dum i huvet... Hjälp mig!! :bow:

Så du har problem med att få tyst på hunden :crazy: vet hur det är :angel

Jag antar att du läste ovanstående om att få hunden att skälla först och sedan ge komando. Jag skippade den teorin. Fundera på varför din hund skäller.

Om du vill få din hund att skälla så kolla reagerar den på tex dammsugaren så kan du ta hjälp av den. Har du något i hemmet som triggar igång hunden? Använd dig av dessa små knep och när hunden skäller så ger du kommandot och berömer.

Hör av dig måste få veta hur det går!!:)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 744
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 734
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 450
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 007
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30