skällande hund

Ja än sen ?
Är väl betydligt bättre att hunden skäller i bilen än att få honom vräkt?

Visserligen, men om hunden lämnas längre än den klarar av i bilen upprepade gånger finns det ju snart absolut ingenstans att lämna den ens korta stunder. Stress bygger stress.
Bättre då att göra småturer med bilen i nödfall och omedelbums försöka hitta någon som kan sitta hundvakt, inte att göra bilen till en lösning.

Visserligen, men om hunden lämnas längre än den klarar av i bilen upprepade gånger finns det ju snart absolut ingenstans att lämna den ens korta stunder. Stress bygger stress.
Bättre då att göra småturer med bilen i nödfall och omedelbums försöka hitta någon som kan sitta hundvakt, inte att göra bilen till en lösning.
Ja det är ju upp till hundägaren, jag hade inte lämnat en sån hund nånstans utan sällskap. Men tycker ändå det är bättre att ta med den i bilen nu när ts redan har klagomål borde den inte lämnas en minut till hemma.

Var rädd om ditt kontrakt.
Börja om från början med ensamträningen men inte hemma. Du verkar ju ha möjlighet att vara ute på dagarna.

Ta kontakt med brukshundsklubben och se om du kan låna en bod av dom och lämna hunden där? Bryt mönstret alltså. Bilen och hemmet funkar inte.

Men kanske efter att ha Jobbat på planen alternativt gått långpromenad.

Samt be någon köra iväg din bil när du har roligt med hunden då hunden har lärt sig bilen försvinner husse borta.

Lycka till

Ja det är ju upp till hundägaren, jag hade inte lämnat en sån hund nånstans utan sällskap. Men tycker ändå det är bättre att ta med den i bilen nu när ts redan har klagomål borde den inte lämnas en minut till hemma.

Inte jag heller, men har man inte ett kontaktnät och måste ut och handla mat finns det inte mycket till val.
Jag tyckte bara att du lät lite väl blasé när du tipsade om att täcka och lämna den i bilen två timmar i stöten trots stressen och skällandet. Då pajar man ju den enda kanske någorlunda säkra plats jycken har, tänker jag. Förstärker ångesten ytterligare.

Inte jag heller, men har man inte ett kontaktnät och måste ut och handla mat finns det inte mycket till val.
Jag tyckte bara att du lät lite väl blasé när du tipsade om att täcka och lämna den i bilen två timmar i stöten trots stressen och skällandet. Då pajar man ju den enda kanske någorlunda säkra plats jycken har, tänker jag. Förstärker ångesten ytterligare.
Men ska han lämna den i lägenheten två timmar och bli vräkt då????

Men ska han lämna den i lägenheten två timmar och bli vräkt då????

Jag tolkade frågeställningen som "hur ska jag göra för att få hunden trygg och tyst hemma?".
Och: "kan jag bli vräkt?"

Utifrån dessa två frågor tycker jag att det finns två alternativ utifrån hundens bästa: Fixa hundvakt. Går inte det så omplacera.

En hund ska inte behöva sitta i en bil och skälla av ångest för att man inte vill reta hyresvärden eller grannarna.

Clomicalm plus ensamhetsträning kan vara värt att testa. Det är ju främst tänkt för separationsångest, vad jag förstått.

Du har fått mycket bra idéer både på kort och lång sikt.

Man kan också minska behovet av att ha hunden ensam/anlita hundvakt:
*Kan inköp av t.ex. mat göras på nätet?
*Finns möjlighet att ta med hunden på ärenden? (fast jag är ju bortskämd med varuhuset NK - överallt utom i matavdelningen och på vissa serveringar är Pyssling med. De har t.ex. apotek)

Hundvakt kan man hitta på nätet (det finns tom företag som Uber, t.ex. Dogbuddy) eller med lappar i trappuppgång/lokal matvarubutik etc. En annan idé är att börja prata med andra hundägare ute (jag har dåligt kontaktnät - om jag behövde hundvakt någon kort tid ibland, skulle jag börja fråga en pensionär i grannhuset vars hund Pysslingen gärna leker med)

Min hund var likadan. Han kunde inte lämnas ensam hemma, men var med mig på jobbet varje dag. Jag körde budbil och hunden sov hur lugnt som helst. Men om jag lämnade honom i bilen privat så började han att yla (:confused:). Löste det med hundvakt, han fick vara hos sin bästa kompis de få gångerna han inte kunde vara med mig. Bara till att gilla läget. :)

• Gilla
Reactions: Sel
@tromoxon
Absolut ta kontakt med brukshundsklubben, även om de inte kan hjälpa dig på plats är det mycket troligt att de vet någon duktig på just detta.

Medans ni tränar på ensamheten skulle jag försöka lämna hos en hundvakt, beroende på var du bor kan det vara väldigt lätt att hitta vettiga folk.

Du kan testa att göra hunden riktigt slut, ta en lång promenad, eller hjärngympa.

Om du inte redan gjort det skulle jag nog skriva en lapp till grannarna att du verkligen försöker jobba med det här, då brukar folk ha mycket överseende.
Det finns tyvärr alltförmånga hundägare som inte bryr sig:(

Har en sån hund själv men det verkar vara riktigt svårt att få denna tillrätta. Men såklart jobbar vi på det!

Varje gång han sitter och ylar/skäller efter dig blir det som motsatt ensamhetsträning. Han blir inte bättre på att vara ensam, och även om han en dag skulle ge upp skällandet så finns ångesten kvar.

Prova att lämna honom en kvart med ett gott tuggben efter en rejäl(!) promenad och lämna en telefon hemma som du ringer upp och svarar på innan du går så du hör om han skäller. Funkar det så är det ju bara att göra om det varje dag men lägga på en minut om dan.Dra bort fem minuter om han skäller. Lämna honom att stå och yla efter dig i en halvtimme och du har sabbat hela träningen och måste börja om..
Men om han skäller får du vänta tills han tar en paus i skällandet innan du öppnar ytterdörren...

Men man kan inte bli vräkt för att hunden skäller dagtid om det inte är extremt, vilket ett par timmar i veckan inte är.

Olidligt plågsamt att höra en hund yla i ångest hos grannen dock...¨

Sätt upp lappar i området och se om du kan få tag på nån som bor lägligt nära som du kan lämna in honom hos. En pensionär du aldrig pratat med kanske kan visa sig vara jättebra hundvakt?

Men man kan inte bli vräkt för att hunden skäller dagtid om det inte är extremt, vilket ett par timmar i veckan inte är.
Jo det kan man.
K12.png
25 § När hyresgästen använder lägenheten skall han se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet). Hyresgästen skall vid sin användning av lägenheten också i övrigt iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten. Hyresgästen skall hålla noggrann tillsyn över att detta också iakttas av dem för vilka han svarar enligt 24 § första stycket.

S2.png
Om det förekommer störningar i boendet, skall hyresvärden ge hyresgästen tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör samt, om denne är en bostadshyresgäst, underrätta social- nämnden i den kommun där lägenheten är belägen om störningarna.
samt:
Det får göras en avvägning av vad som ska anses vara en störning i boendet och mindre störningar eller sådana som är tillfälligt övergående (t.ex. om en granne rustar sin lägenhet) måste hyresgästen tåla. Hänsyn ska inte tas till om en person är ”känsligare än normalt” (prop. 1992/93:115 s. 30). Däremot kan det sägas att på natten ska de boende kunna sova ostört, medan man på dagen får räkna med en del liv och rörelse i fastigheten.

Om hyresgästen bryter mot detta och inte bättrar sig efter att han fått en tillsägelse kan hyresrätten förverkas enligt 42 § 1 st. 6 p.

Att en hund ylar och skäller "ett par timmar i veckan" (i sträck) kan anses vara en tillräckligt stor störning. Det bedöms ju från fall till fall. Jag säger alltså inte att alla som hamnar i en sådan situation blir vräkta men det är inte sant att man inte kan blir vräkt för detta.

Det räckte för att grannarna här skulle vräkas efter att de inte tog varningen på allvar och fortsatte lämna hunden ensam ungefär två timmar i sträck någon gång i veckan.

Jo det kan man.

samt:

Att en hund ylar och skäller "ett par timmar i veckan" (i sträck) kan anses vara en tillräckligt stor störning. Det bedöms ju från fall till fall. Jag säger alltså inte att alla som hamnar i en sådan situation blir vräkta men det är inte sant att man inte kan blir vräkt för detta.

Det räckte för att grannarna här skulle vräkas efter att de inte tog varningen på allvar och fortsatte lämna hunden ensam ungefär två timmar i sträck någon gång i veckan.

Jag gillar att vi går till botten med detta!

Jag vet flera exempel på grannar som haft högljudda bråk dagligen utan att bli vräkta. Men det förutsätter ju att man inte flyttar vid första vräkningsbrevet utan stannar och tar fighten i hyresnämnden.. Det är väldigt svårt att vräka någon som har besittningsskydd.

Men jag är ingen expert och för säkerhets skull skulle jag rekommendera dig att lyssna på Elementary, TS!

Och lycka till!!

Skälla en timma eller mer är helt oacceptebelt, för både hund och grannar. Jag hade blivit fullständigt vansinnig som granne.

Vi har en granne, som jobbar sena skift. Varje natt släpper hen ut sin hund i trädgården - och när den vill in skäller den. Ibland några skall, ibland under flera minuter. Typ 20 meter från vårt sovrumsfönster. Även om den ibland bara skäller 4 - 5 gånger (med en stunds mellanrum) vaknar vi. Varje natt. Flera gånger. Strax efter midnatt och nån gång till under natten. Trots att det bara (oftast) är korta perioder av skall, väcks vi och nattsömnen är förstörd. Samma hund kunde förut stå ute och skälla under nån timma eller mer, medan ägaren sov. Vi höll på att bli galna. Tills min man travade över och sa några väl valda ord..... Inte det smartaste men det blev tyst i alla fall. Tills nu - om nätterna.....

Det är många år sen jag hade hund senast, och jag hade inga problem att låta honom vara ensam en stund. Så tyvärr har jag inga råd runt ensamträning att ge dig. Mitt råd e att knacka på hos grannarna som klagat, va ärlig om problemet och berätta hur mycket du försökt jobba bort detta och kolla sen ifall dom kan tänka sig att hjälpa dig att passa hunden vid dessa enstaka tillfällen. För uppenbart mår inte hunden bra av att vara själv, och tydligen är ju grannarna hemma eftersom dom kan störa sig på detta. Två flugor i en smäll!
/b

Fast TS har ju redan svarat att det även i bilen bara fungerar Korta stunder.

Fast om det funkar fint korta stunder i bilen, så kan TS väl testa göra det mer ofta och utöka tiden där kanske? Jag upplever att det kan vara annorlunda för en hund att vara hemma ensam och att vara i bilen ensam. Kanske kunde det vara en hyffsad lösning på problemet?

Fast om det funkar fint korta stunder i bilen, så kan TS väl testa göra det mer ofta och utöka tiden där kanske? Jag upplever att det kan vara annorlunda för en hund att vara hemma ensam och att vara i bilen ensam. Kanske kunde det vara en hyffsad lösning på problemet?

Finns ju dock en del restrektioner om förvaring i bil i djurskyddslagen så det är ingen vidare lösning i vardagen. Det får nog mer gå som nödlösning vid enstaka tillfällen.

Är det verkligen schysst att ha som lösning att sätta ut en hund i en bil ett par timmar några gånger i veckan? Behöver man inte hitta en mer hållbar lösning?
Hur gör man tex på vår/ sommar om det blir varmt? Det varnas ju varje år om hundar i varma bilar som tar skada av det.
Som hundägare hade jag inte heller mått bra av att göra det regelbundet dvs inte någon enstaka gång.

Är det verkligen schysst att ha som lösning att sätta ut en hund i en bil ett par timmar några gånger i veckan? Behöver man inte hitta en mer hållbar lösning?
Hur gör man tex på vår/ sommar om det blir varmt? Det varnas ju varje år om hundar i varma bilar som tar skada av det.
Som hundägare hade jag inte heller mått bra av att göra det regelbundet dvs inte någon enstaka gång.
De ligger ju utan problem i bil när man tränar på sommaren och med typ silver shade duk blir det inte så varmt.
Trivs hunden i bil så hade jag haft noll problem med upplägget.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 004
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 099
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 412
Senast: lilstar
·
Hundträning Min mammas hund säger ofta till andra hundar om dom kommer för nära. Hunden har hälsat på grannhunden vid flertalet tillfällen. Mammas...
Svar
3
· Visningar
1 051

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras