Har tagit bort tre hästar med pass. Ett från stc, kallblodstravare. Mailade och frågade. Fick till svar att de ändrade hästen till avlivad. Passet kunde jag behålla eller kasera.
De andra två. Papper som jag skikade in till avelsförbunden. Passen behålla eller kasera. Svensk ridponny och varmblod, ej travare.
Så maila avelsförbundet och fråga. Ridponny stod redan på pappret, hur det skulle göras.
Är det bara jag som tycker att det är konstigt att man får behålla passet hur som helst?
Till mig sa dem "klipp sönder det lite"..men om jag inte gör det och ger bort mitt pass i syfte att svartslakta eller använda mitt rena pass på en häst som inte är ämnad att gå i livsmedelsproduktion?
Detta sker ju..och är det på detta sättet, ja då är jag inte förvånad.
Så svårt är det inte att hitta en liknande, inte chipmärkt, brun travhäst.
Inte för att jag skulle göra detta..men det känns ganska lätt med i fel händer och fel syfte
Tycker sekretess och användning går emot varandra lite i den värdehandling som man annars anser är så viktig..ska alltid finnas på plats osv.
Nä, jag tycker att det skulle vara ett måste att skicka in det tillsammans med ett intyg om att hästen faktiskt är död, fr den som avlivat hästen. Passet kan omöjligt vara viktigt enbart när hästen är vid liv. Själva tanken är väl väldigt mycket att kunna visa upp vaccinationer etc så att om det är olämpligt ska den ej gå till livsmedel..och så vitt jag vet, sker detta när hästen är död.
Och jbv säger ju en sak medans aveslorganisationerna kan säga annat? Lustigt