Skall hämta min 2,5 i morgon

Rotterö

Trådstartare
Hur skall jag göra.
När han kommer hem. Skall han hälsa på mitt sto inne i stallet. Eller skall han vara inne och hon ute.

Han skall kastreras måndag 3 okt

I fall det är dåligt väder så måste de kunna stå inne i stallet. UTAN BRÅK.
Det är ju hennes tidigare son. Nu har ju hon en son 4 mån.
Skall fixa i ordning en hage bredvid stot. så han kan gå jämte dom.

Han bör nog få vara inne en stund nu. Skall avmaska och bada efter långt bete.

Sv: Skall hämta min 2,5 i morgon

Eftersom han snart skall kastreras så skulle jag unvika alla sorter av extra hormonstimulans fram tills dess om han inte är van att gå bland stodofter.

Han skiter ju blanka i att det är mamma, för honom är det ett sto som sätter igång hormonerna, och risken är att det blir jobbigare efter kastreringen om han får igång extra hormonskjuts innan kastration.

Själv eftersträvar jag en lugn och icke hormonsprutande drake vid en kastration.

Skall jag ha honom inne då ??
lörd ,sönd , mon kastrering.

Vi dåligt väder som det skall bli VAD GÖRA?
Skall sto och föl gå ute då ??

Dom gick i hop innan betet. Så han är van vid sto.

Hagarna ligger ju så de kan se varandra ändå
Mitt huvud fylls av massa funderingar.

Över en sommar så kan mycket hända vad det gäller hormoner, visst kan det gå bra och han håller sig i balans men det kan ju lika gärna bli fullt ös i huvuet.

Tycker personligen att det är dumt att flytta en "hormonstinn tonåring" och ta kulorna på en och samma gång, risken är att han fortsätter att vara lika jobbig efteråt utan kulor om de är för uppåt i huvudet vid kastreringen.

Men å andra sidan så behöver det inte bli några problem, håller han sig lugn så ta kulorna, får han hormonsläpp så vänta en längre tid så att det värsta lägger sig innan kulorna tas. Du kan ju inte låsa in honom i flera dagar.

Jag kan ju inte ha kvar honom på bete en ö hela vintern. Måste ju ta hem honom.
Kastrera måste jag göra. Han skall gå med sto och föl. Jag äger bara dessa 3.
kan inte ha honom som hingst då.
Så det får bli som det blir.
De brukar vara ganska loja när de kommer från tufft hingst bete med 26 hingstar.

Jag tyckte det var bättre att kastrera efter betet. Annars hade han fått gå här hemma med stot och haft tråkigt.
Kastrering beställt till mondag.

Om han har gått på bete så här länge är han ju van vid att gå ute. Så blir vädret dåligt och du vill ta in sto+föl, låt hingsten gå kvar ute (om han fixar att gå själv?). Det handlar ju bara om två dygn innan kastrering vad jag förstår? Det är nog bra att hålla hormonerna i styr innan kastering.

Allt har blivit upp skjutet på grund av blåst dåligt väder.

Hämtning nu tisdag kväll. Skall ringa och boka om kastreringen. Hoppas då på onsdag.
Han är INTE van att gå ensam. Sto och föl har också gått ute hela tiden. 1 natt inne i natt.
Det löser sig säkert

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 154
Senast: exotic
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 159
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama