Skakelhållare

Vimsan

Trådstartare
Vad tror ni om den här "nyheten"?

Skakelhallare-oppningsbar.jpg

En öppningsbar skakelögla, liknande snabbfäste.

Sv: Skakelhållare

jag får väll ursäkta mej att jag inte hänger med men är det en nyhet?:confused: har för mej att de har funits rätt så länge

japp har sj nästan likadan och dom är jätte bra tar ca 3sec att få skaklen på plats och 1sec att få bort den igen.

Det stod nyhet där jag hittade den så jag tog för givet att den var ny.

Vet ni vart man kan få ta i en sådan?

Jag har bara kört med sådana på "riktiga" körselar;):D
(orkar inte formulera om men har alltså bara kört med såna, förutom på skitselar, travselar.)

den som är på bilden skiljer sig lite i modelen jämfört med min men principen är samma. http://selar.se/ där har dom iallafall bild på såna som jag har, som sagt va dom skiljer sej lite i modelen... det kanske va en ny model:idea: nu känner jag mej lite dum....

och jag har inte kört speciellt mycket över huvudet taget....

På min sele sitter dessa skakelhållare och det är så bökiga :mad:
2705623680059748183S600x600Q85.jpg

Vill byta men alla snabbfästen jag har hittat har varit mycket grövre plus att jag måste byta gjord då.
Såg denna lösning och blev nyfiken.

Ja, det verkar som själva modellen är ny fast med samma funktion som snabbfäste.

kl
Har en kompis som kör med såna på sin loksele. De fungerar utmärkt och hon är helnöjd.

Men de vare ju ganska dyra...

Vad tror ni om den här "nyheten"?

Skakelhallare-oppningsbar.jpg

En öppningsbar skakelögla, liknande snabbfäste.

Toppen lösningen på mitt problem med skakelfästen på nyinköpta lokselen... Bara att börja skära och sy då...

Vi satte höga skakelfästen på en loksele genom att använda två vanliga rejäla skakelremmar som vi borrade två hål i och gjorde två motsvarande hål på uppehållsremmen strax under däckeln. Sen var det bara att skruva fast skakelremmarna (med spännet riktat nedåt) så hade man en öppningsbar ögla. Kostnad: 100-200:- beroende på skakelremmarnas pris.Flata skruvskallar och låga muttrareller försänkta snickerimuttrar gör det hela bättre än vanlig bult och skruv som sticker ut.

Finns det någon som har en bild på den in action? Alltså någon häst förspänd med en loksele med dessa skakelhållare??

Har n likadan sele som du, men jag plockade bort skackelhållaren å satt den på utsidan. Fick borra hål i remmen (tror jag , det var ett tag sen) å så fäste jag den med skruv låsmutter å bricka.

Såna skakelhållare har jag!
Jag beställde från Tärnsjö för nåt år sedan och har haft dom på min loksele för att jag ville vinkla rockarden högre upp(anpassad till häst med 170 i mankhöjd och min är bara 145) och köra den med draglinor.
den har funkat super!

MEN! Det var ändock en nödlösning för egentligen hade jag velat haft 2 selar, en loksele och en finsele(/bröstsele med liknande snabbfästen) eftersom det blir en del extra bök när man ska ta bort metallsöljorna(de där grejorna som man har på lokselen för att fästa på det "vanliga" viset, alltså i dragringen) . De åker på och av beroende på vad jag ska dra efter hästen. Det enklaste hade ju alltså varit att ha två selar. Men jag kan i alla fall rekommendera tärnsjös skakelhållare, de är enkla att använda.

Den har funnits ett bra tag, tom prissänkt nu;)
Den är ju bra men man kan lätt göra liknande själv med en skakelrem:)
(Inte snabbkoppling utan det blir ett spänne ist):)
6130.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 657
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Detta gör mig så himla glad att läsa! Det går framåt, även om många på sociala medier inom berörda raser inte jublar, tror detta kan bli...
30 31 32
Svar
620
· Visningar
29 503
Senast: SiZo
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
618
Senast: Mli
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
499
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka