skakelfäste

B

Blicken

Någon som har ändrat en loksele så man fäster skaklarna som på en bröstsele (alltså högre upp), går det överhuvudtaget?

Finns en "snabbkoppling" hos börjes är den till för att "bygga om" selar?

Sv: skakelfäste

Hejsan!

Det kan fungera om man lossar på dragringens stropp och sätter dit något slags skakelfäste högt upp på remmen och sedan sätter tillbaka stroppen.

Jag gjorde så att jag skruvade isär dragringen (min loksele (från Börjes) har skruvar där) så att draglädren blev fria, skaftade på med draglinor där och till det har jag en (mode) travdäckel (ser ut lite som en sk giggdäckel). Så denna variant är super för min körning!

Det som Börjes säljer (safety tug set 425 kr) är helt enkelt en snabbkoppling, annars trär man ju igenom skakeln i befintlig ögla!

Själv tyckte jag dessa var lite dyra (funderade på att köpa till min loksele) speciellt då jag har en ponnyloksele så jag väntade lite och då fick jag köpa en travdäckel billigt av en bekant så sån tur hade jag :D!

Kruxet om man ska använda snabbkoppling till lokselar är var man sedan ska sätta dragringens stropp så att man får en bra draglinje! Jag har studerat detta och kommit fram till att skaklarna skulle man lätt kunna få upp en bit. Men, först måste man sätta fast skakeln och sedan sätta dit dragringens stropp! Och detta är i krångligaste laget! Och i värsta fall kan ju skakeln komma olägligt och skava hästen om man inte är uppmärksam!
Men om man skruvar isär dragringen så man bara har en ögla kvar (som man sätter draglinan i) och använder ett annat skakelfäste som man sätter på däckeln skulle detta fungera har jag för mig!

Är det bara funderingar eller har du tänkt "göra om" en loksele?

Mvh Lisa

Hej!
Jag klurade också ett tag på det där med att använda snabbkoppling till loksele och kom också fram till att det nog skulle bli klurigt.
Det skulle bli svårt att få det att passa ordentligt och tveksamt om draglinjen skulle bli bra.

Jag har lagt ner hela grejen eftersom jag inte vill ta isär mina selar så mycket och ska istället skaffa en "riktig" bröst/giggsele.

Jag vet att det går att fästa skaklarna högre på loksele på nåt bra sätt eftersom en bekant gjort det en gång, men problemet är att jag inte träffat den bekanta på ca 4år då den bor en bra bit ifrån mig, men träffar jag den i sommar ska jag fråga hur de gjorde då.

Snabbkopplingarna i börjes är egentligen till för att kunna ändra en av de finare selarna de säljer från parsele till enbetssele.

Senast ändrad av en moderator:

Funderingar har man ju alltid i huvudet... Jag tror inte jag kommer "bygga om".

Är inne på att köpa en gigg-sele.

denna tråden är 100år men ja kanske kan få lite hjälp endå.

såhär ser de ut när ja selar som det är nu(har alltså skackelremmar som sitter runt skackeln och sen i stoppen från däckeln):
1427555.jpg
ursäkta tömmar o fet häst va i vintras:angel:
som ni ser har jag ingen vanlig loksele ring där ja nu satt draglinorna nån som vet varför min ring ser ut sådär???
http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_3/01420000-01429999/big/1427558.jpg
http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_3/01420000-01429999/big/1427553.jpg

kommer det se likadant ut om ja köper börjes "snabbkoppling" eller vad är det igentligen för nåt? för detta ja har nu är riktigt krongligt att hålla på me varenda gång..,.

annars tycker ja draglinjen duger oh de e ju ett smart sätt men inte lätt att få loss om de händer nåt.

hur ska ja göra för att få ett högt skackelfäste med loksele???

Var det inte du som tyckte det skulle gå så bra att sele sådär, inte alls krångligt varje körtur? :D
1427555.jpg

Jag har kvar bilden som jag har gjorde lite :angel: ändringar på som skulle kunna funka :)
Om man tar en rem (stigläder/skärp/nylonspännband) mellan skakelögglorna hoppar/gungar ju inte skakeländarna!
Alt byter till en travbukgjord och sätter remmar mellan spännet och skakelögglorna!
JRFODOCPIRPMK.jpg

Men du har väl högt skakelfäste?
Hur skulle du vilja ha då? :)
Du ska göra om vagnen lite va?

/Lisa

alltså jag fattade inte riktigt hur du menade nu för de ja tycker är jobbigast är själva skakelremmen som ska sättas på den stroppen det är de som är svårt att få loss/på att sen sätta dit den där remmen du raderade är ju ingen match hihi.

va?? ser ja inte ut att ha högt skakelfäste? jag kallar detta högt är det för lågt alltså? för ja har skickat iväg vagnen nu på omavvägning och då ska de passa denna höjden men det är för lågt alltså eller?

hur högt ska de då sitta?
hur tycker du ja ska göra om vagnen???!

"Goddag yxskaft" snacka om att ingen av oss fattar :p

den där remmen du raderade är ju ingen match hihi
Är ju den som går mellan dragläder o draglina, uppehållsrem och bukgjord! Som jag bara retar mig på :angel: :D

Men det är skakelhållaren du har problem med, men gör om skakel ändarna då! :idea:
Gör piggar så det är bara att trä i dom i skakelhållaren på selen utan att öppna! Bara att kapa mitten av skakelögglan på skaklarna! :)

Jo men du skrev väl i en annan tråd att du skulle låta göra om vagnen? Jag läste som att du villa ha ännu högre :p (men det är bra höjd ju! :))
Göra om vagnen, stötdämpare? 1500 kr? Har jag fel?
/Lisa

Letade upp andra tråden och så här är det ju:
svängeln-ska han göra mer svängd så den inte slår i sidorna.
avvägningen-flytta bak axeln så att jag sitter mer på den.
STÖTDÄMPNING-bygga om axeln och sätta dit sprillans stötdämpare

alltsammans troligen för 1300kr

vad låter det som???

Låter väl bra! :)
Kolla avvägningen/balansen för den är ju lite viktig på en rockard!
Du skulle ju kunna låta fixa skakeländarna om du vill så du får i dom i läderögglan utan att öppna annars har jag nog inget bra knep...
Skulle vara att kosta på skalmremmar som har stort spänne?
(Börjes 125 kr har jag för mig :p)

/Lisa

tack för att du hjälper mig.
smart ide det där med att kapa skalmögland men rita gärna en bild hur mkt man ska kapa och så.

men om man då har öglan på hela tiden så man bara kan skjuta in skaklarna då måste ju öglan vara rätt åtspänd för tänk om man kör i ett gupp och skakeln flyger upp lite då kan ju allt hoppa av alltså fäster hoppa framför piggarna. eller går inte det?.

och när man skuter in skaklarna i öglan hur ska man då göra för att de ska va så tajt som möjligt men man endå ska få in dom?

hur ser det ut på travselar då?.

hur ser en giggsele ut tex?

om ja sågar av den öglan på skaklarna tror du de håller i längen att ha vagnen hängandes sådär från stoppen från däckeln ja tycker de ser lite ohållbart ut ja vet inte kanske inbillar mig.

japp det är avvägningen de ska fixa till denna gången de hade tydligen blivit en miss med just min vagn för ja speicalbetsällde en ny variant och då blev uträkningen av avvägningen fel så de bygger om den åt mig gratis sånt tur är och jag håller alla tummar för att den denna gången ska bli bra avvägd.
de är annars kända för att ha mkt bra avvägda vagnar.

näe högre variant vill ja inte ha för denna är perfekt ser över hästen mkt bra. har redan en hög variant gämfört med orginalen det va de som ställde till avvägningen.

ja har fått reda på att allt går på 1500kr för de köper färg för 200kr och målar på åt mej (de som förvinner när de jobbar med vagnen) och så får ja dä som blir kvar så den affären tyckte ja va rätt bra(så kan ja måla på om de flagnar o så.

mendu tycker inte de från börjes säkerhetsgrejerna är nåt o sattsa på då? ja fattar fortfarande inte hur de ska sitta men endå...blir de samma funtikon som skakelremmarna har nu lr?

ja har redan börjes extra stora spänne skackelremmar haha och de e är ju bra me gott om plats men det svåra är spännet och att ha 2spännen på samma ja dee svårt o förklara men ja frå virda o benda för att få av de iaf o så ska de ju inte va + att lädret tar skaada.

Här har jag ritat! :)
Första original
JMNQEMORLOFNO8.jpg

Alla sätt bra utom dom dåliga! :D
Du ska har runt 20 cm mellanrum.
Om man spänt draglina och baksele rätt, hur ska skakeln kunna hoppa ur då? :p

Annars kom jag på en ide i skrivande stund att man svetsar fast en karbinhake, schackel eller en annan "låsning" som lätt går att öppna!
Typ såhär eller omvänt :D
JMNQEMONKPKMH0.jpg

JMNQEMOOQMRQR4.jpg

Därför har driveout numer rostskyddsbehandlade skakeländar o svängel - ingen mer avskavd färg! :)

näe högre variant vill ja inte ha för denna är perfekt ser över hästen mkt bra. har redan en hög variant gämfört med orginalen det va de som ställde till avvägningen.
Hög variant?
Högt säte?
Högt skakelfäste?
Jag menade det sistnämda :smirk:
mendu tycker inte de från börjes säkerhetsgrejerna är nåt o sattsa på då? ja fattar fortfarande inte hur de ska sitta men endå...blir de samma funtikon som skakelremmarna har nu lr?
Nej jag tror inte det kommer att passa så bra, tror uppehållsremmen är för smal...
ja har redan börjes extra stora spänne skackelremmar haha och de e är ju bra me gott om plats men det svåra är spännet och att ha 2spännen på samma ja dee svårt o förklara men ja frå virda o benda för att få av de iaf o så ska de ju inte va + att lädret tar skaada.
Om lädret är i gott skick går detta bra.
Om det är dåligt läder går det inte bra.
Böj och vrid hårt blir det lite sprickor?
Aj aj dags att byta ut remmen!!
Man ska inte använda läder som kanske håller. Det ska hålla :)

Jag vill inte stå o krångla när jag ska iväg, dock sover hästarna iaf när de blir ställda mellan skaklarna!
Så inte för att jag måste ha bråttom. Utan jag vill komma iväg :D

Jag trär i skakeln (som inte har nån öggla längst fram) i en sluten läderögla, hakar i draglina och baksele (naturligtvis har jag karbinhakar :D) Klart! Kollar att det sitter bra och känner och drar lite sen upp o iväg! :)

/Lisa

Senast ändrad:

jaha men sitter det kvar om man bara har det i en sluten läderögla då? då betyder det ju att ja igentligen inte behöver ha en ring överhuvudtaget...

frågan är bara vilken kapning som är smartast.

Tärnsjö säljer skakelhållare som man enkelt fäster på uppehållsremmen.

Skakelhallare-oppningsbar.jpg

:angel: Viskar vagnen/selen sitter vell inte fast i skakelhållaren/skakeln utan i selen/draglinan... ;) :D

hej! tack för tipset förstår bara inte riktigt hur de sitter fast går de alltså att fästa på min loksele?

vad kostar de?

Jag lovar att inte berätta det för någon annan på buke... :D (Gör som mig, skyll på trötthet, det funkar alltid, eller att hjärnan har jobbat hela dagen då vilar den lite på kvällen) :D

Gullan86 skrev:
jaha men sitter det kvar om man bara har det i en sluten läderögla då? då betyder det ju att ja igentligen inte behöver ha en ring överhuvudtaget...

frågan är bara vilken kapning som är smartast.

Hejsan! Du undrar vilken kapning som är smartast. Den första (den under originalet) tycker jag är smartast då den är mest hållbar i konstruktionen, med tanke på att ögland är svetsad för att vara hel. Det blir minst påfrestning med två korta pinnar än alla de andra längre varianterna... Så tänker jag i a f! ;)

tack för ditt svar...jo du har rätt ja tror med den blir hållbarast det är ju bara en hake då....om man har en fast ögla så vill man ju ha den rätt liten(tajt åtspänd) endå så att när den väl sitter runt skakeln så glappar den inte så mkt saken är ju bara den hur får man då över öglan över den pinnen utan att den sen kan hoppa över den igen och utan att hålla på o spänna in o ut med öglan?

hur har du gjort med dina höga skakelfästen?

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 193
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
974
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
762
Senast: Soapbubble
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix