skakelfäste

Sv: skakelfäste

haha aaa okej? men vad menade du igentligen jag förstår inte när du skrev sådär konstigt förstår inte sammanhanget lixom.

du måste ju ha menat att vagnen sitter inte fast i skakelhållaren utan i bakselen/draglinan.....eller? men du skrev lite konstigr så ja inte förstod sammanhanget.

Ja precis, var så jag menade... Skakelhållaren behöver ju inte hålla kvar selen, den sitter ju på plats ändå... Hänger du med i vad jag menar??? Lite trött nu, lite åsksjuk med skall inta soffan...

aha jo ja har hört nåt om en 1500 nåt sånt men de kan väl inte va möjligt?.....e de nåt i investera i kanske eller smartast o såga ögla istället kanske hm...

hur har ni gjort? lr ni har säkert finaste bröstselen man kan hitta med allt i ett...hihi ja måste ju tyvärr ha loksele till min häst(har ingen bog typ) annars hade ja inte tvekat en sekund o köpt en riktig "dressyr" sele direkt. så hade man sluppit detta.

varför är det ens en sluten ögla då på skaklarna?(till carolus)

jag sitter okså i samma dilemma som dig med en loksele=) skall kolla om man kanske kan gå till närmaste sadelmakare o fråga om de kan göra en liknande fast billigare =)
skall nu under sommaren bygga om min rockard den är juh låg=(

aha skönt att det finns fler i samma situation vi får hålla kontakten o se hur de löser sig för varann...kan du ha bröstsele till din häst om du hade velat för det kan jag ju tyvärr inte till min annars hade jag sparat till en bröstsele istället.

min vagn är ju på ombyggnad nu så ja får se när ja får hem den problemet e ju bara då om ja ska be dom kapa den öglan (skakelöglan) vad hade du gjort?

nån bild på ditt ekipage?

Den är gjord för lokselar så att skaklarna hamnar högre för tex maratonvagn och dyl. kostar 1180:-. Jag kommer själv köpa dessa då finvagnen kommer fram....enkelt och snyggt och så slipper man göra ingrepp på arbetsselen... det här lät som reklam men det är inte menat så.

okej men tack så jättemkt blev glad att nån skrev och berättade om dem....vet du vad frakten går på? har mailat dom men de svarar inte.

tycker du det är smartare att köpa dom än att såga itu skakelöglan och bara trä på skaklarna genom skalmremmarna(som är som öglor)???

Gullan86 skrev:
aha skönt att det finns fler i samma situation vi får hålla kontakten o se hur de löser sig för varann...kan du ha bröstsele till din häst om du hade velat för det kan jag ju tyvärr inte till min annars hade jag sparat till en bröstsele istället.

Eg kan du mkt väl köpa en bröstsele!!
Det skulle bli mkt bättre än du har nu! Du byter ut bröstan och har lokorna till bröstselens övriga delar istället! :)
Och en equilex sele är inte så dyr, du borde kanske prova det?! :)

Om du hör efter med storleken på equilex selarna (maila/ringer) kommer du att få reda på om draglinorna räcker och om de passar i dina lokors spänne! :)
Hör efter vilken skakelkoppling det är oxå, men jag tror det är "tillbury" men då kan du köpa börjes snabbkoppling och den ska passa då, men du hör ju efter och frågar efter mått (bredd, längd o tjocklek) så du inte köper något som inte passar.

/Lisa

Senast ändrad:

Jag tror inte frakten kostar mer än portot, kanske 50:-, jag vet faktiskt inte, men att såga itu skakelöglan kanske vore enklast i vilket fall som helst, men om du använder dem vanliga skakelremmarna så får du väl inte upp skaklarna från magen, för visst var det tanken från början? Eller missförstår jag, du menar skalmremmar som sitter i dragringen....

hej igen ska försöka förklara bättre.
här en en bild på hur ja har det nu:
1427555.jpg

jag har alltså gjort en liten specialare då först tatt skalmremmen(den vanlliga ju) och tagit ett varv runt skakeln sen fäster jag den i uppehålls remmen så högt ja vill på lokselen sen sätter jag ihop uppehålls remmen med den remmen som sitter ihop där i vanliga fall hoppas du förstår.

detta är ganska krongligt men ja får iaf upp skaklarna men jag hade då tänkt att kapa skakelöglan så att jag kan ha den där öglan ja nu har (gjord av skalmlädret) permanent och slippa öppna o stänga den hela tiden och bara sticka in skaklarna i öglan varje gång ja ska köra...

förstår du?

men du tycker inte att det innebär någon säkerhets risk att ha (järnöglan på skaklarna) som två piggar(fram och bak) istället för en ögla?

ja tanken är att få upp skaklarna högre så att hästen kan röra sig friare.

minibella skrev:
Jag tror inte frakten kostar mer än portot, kanske 50:-, jag vet faktiskt inte, men att såga itu skakelöglan kanske vore enklast i vilket fall som helst, men om du använder dem vanliga skakelremmarna så får du väl inte upp skaklarna från magen, för visst var det tanken från början? Eller missförstår jag, du menar skalmremmar som sitter i dragringen....

jo så skulle ja ju kunna göra men då måste ja väl endå ha sönder lokorna lite som det är nu va? du kör ju så (fats med travdäckel väl) och hur har du gjort för att lokorna inte ska rammla ner över halsen eller åka för långt bak mot manken?.
ligger de verkligen där de ska när man inte har nån sån där mellanrem.

vart kan ja köpa en equilex och vad kostar den? varför måste ja köpa till börjes snabbkoppling? är det jobbigt annars?
varför går det inte att ha börjes snabbkoppling på denna sele jag har nu?

_L_ skrev:
Eg kan du mkt väl köpa en bröstsele!!
Det skulle bli mkt bättre än du har nu! Du byter ut bröstan och har lokorna till bröstselens övriga delar istället! :)
Och en equilex sele är inte så dyr, du borde kanske prova det?! :)

Om du hör efter med storleken på equilex selarna (maila/ringer) kommer du att få reda på om draglinorna räcker och om de passar i dina lokors spänne! :)
Hör efter vilken skakelkoppling det är oxå, men jag tror det är "tillbury" men då kan du köpa börjes snabbkoppling och den ska passa då, men du hör ju efter och frågar efter mått (bredd, längd o tjocklek) så du inte köper något som inte passar.

/Lisa

På bla ITE's lokselar finns det skruvar runt dragringen så selen går att skruva isär i minsta detalj! :)
Sen har jag kastat undan allt utom lokorna och skakelremmarna som jag fäst där draglädret eg skulle ha suttit genom lokan.
Sen har jag draglinorna direkt dit från svängeln på vagnen!
Samt använt mig av en travdäckel som har högre skakelfäste. Dock har jag underlägg under då den är hård och smal, men det fungerar bra! Och billigt blir det om man gör däckel/sel underlägg av sitt/liggunderlag! :D
Jag har satt en rem från mitten av däckeln till nackputan på lokorna då åker inte lokorna fram mot huvudet på ponnyn!
Bak åker de inte, bogbladen stoppar!
Om lokorna åker bak har man spännt åt för löst alt inte anpassat lokorna efter hästen (vissa hästar har mkt liggande bogblad då kommer lokorna inte att ligga så bra, utan luta bakåt. Går bra om man har svängeln lågt, draglinjen bryts om svängeln sitter högt.)

Jo, ditt problem är, att det går lite trögt att spänna fast själva skaklarna i selen med den annordning du har nu?

Du har själv nämmt Börjes snabbkoppling...
Men jag tror inte den sitter bra på din seles rem??
Hur bred är uppehållsremmen på din däckel?

Ring och hör med Börjes hur breda remmarna bör vara för att snabbkopplingarna ska passa!
Men du kanske har sett dom och vet att det passar!? :o :confused:
För jag tycker det blir vingligt om remmen är för smal o spännet för stort, samt att spännets pigg elr "torne" kan bli för stor för en smal rems hål!

Det är billigare att byta ut däckeln (ny billig 1650 kr) eller köpa ny bröstsele och mixtra med (strl ponny 1850 kr) än att köpa tärnsjös loksele koppling!! Samt säkert lite snyggare oxå :smirk:
Om nu inte Börjes snabbkopplingar passar förstås!

Equilex

okej tack för ditt svar...

ja kan ju göra nåt av de alternativen du har eller så sågar jag helt enkelt itu skakelöglan och de kostar ju 0kr....men frågan är då funkar det...fasan...

jag vill helst inte byta utt däckeln eftersom jag tycker att den är så fin och passar ju ihop med lokorna(som inte passar lika bra till hästen)

men vet fan inte hur ja ska göra alltså riktigt svårt för hade de gått hade ja köpt en bröstsele (riktig) och kört med men ja tror fortfarande det inte är bra på honom eftersom han har så lite plats eller vad tror du?.

när man köper från equilex får man baksele och draglinor och allt då eller?.

ska mät hur bred uppehållsremmen är vet du hur bred den snabbkopplingen från börjes är?

vad är det för skillnad på börjes snabbkoppling och tjärnsjös loksele koppling då?har inte riktigtf fattat det...

okej du har en rem mellan lokan och däckeln för att lokan inte ska glida över huvudet hur pass hårt ska den sitta då låter svårt att anpassa så de endå kan böja sig ner för gräs.

Din häst har dåligt läge för en brösta men inget hindrar ju andra, med liknande hästar, att köra med brösta :crazy:
Ant att hästen står ut då den inte behöver dra tungt...
Men han kan bli ovillig att dra samt att han får mer obehag av en brösta än en loka!

Jag tycker det ser ut som att Tärnsjös skakelfäste passar bäst på en grövre loksele, men jag vet ju som sagt inte hur breda remmar din däckel har med det ser ut att vara lite smalare remmar?

Varför tycker du inte lokorna passar bra till hästen??
Vad jag kan se är de bara lite för långa uptill men de kunde du ju fixa, men det vill du inte. (Såga av dom :D)

Det verkar som du får välja mellan att ha en fungarade sele eller en sele som det är lite mer bök med men som ser "bra ut" :crazy:
Men varken Börjes eller Tärnsjös koppling kommer att "göra sig fint" på din däckel av äldre modell :crazy:
Att du kör med nylondraglinor då?? :p

Nej jag skulle nog sattsat på att byta däckel alt köpa en billig bröstsele och plocka delar från!
Bara lokorna och dess dragläder remmar+spännen kan inte bli så fult till en annan sele om allt är i svart/metallspännen??

Men enkelt blir det ju om du kapar öglan på skaklarna förstås :smirk:
Jag skulle tro att det funkar fint :D
De flesta kör ju så och vad jag vet har skakeln inte hoppat ur, när draglinor och baksele varit rätt spända...

/Lisa

Gullan86 skrev:
när man köper från equilex får man baksele och draglinor och allt då eller?
Ja.
vet du hur bred den snabbkopplingen från börjes är?
Nej
vad är det för skillnad på börjes snabbkoppling och tjärnsjös loksele koppling då?har inte riktigtf fattat det...
En är till för att sättas på giggdäckel(bröstsele) (Börjes) den andra (Tärnsjös)till för loksele.
okej du har en rem mellan lokan och däckeln för att lokan inte ska glida över huvudet hur pass hårt ska den sitta då låter svårt att anpassa
Ja man sätter den lagom men inte spännt, så att om hästen har ner huvudet rammlar den lite fram men inte så mkt :smirk:
så de endå kan böja sig ner för gräs
Nej jag tillåter aldrig mina pållar äta gräs när jag kör :eek:
Hästar och ponnyer som gör så tycker jag har en ful ovana :crazy:
Dock tycker inte alla det, vet att grannen kan låta sin häst ibland beta på detta sätt när hon rider!

Om du rastar, tar du loss vagnen, sätter fast alla remmar på selen, tar av bettet samt spänner du upp nedre lokremmen och hästen kan beta.

/Lisa

Senast ändrad:

hm näe exakt stackars de hästar som får dra tung med hårt tryck mot strupen + bogspetsarna:cry:

näe en loksele ska de va.

just nu lutar det mest åt att jag kapar ringen för tillfället iaf det kan väl inte va så svårt att svetsa om det sen hoppas jag men det är ju betydligt lättare än att behöva byta ut hela (nästan) patrasket.

jo det är nog lite smalare remmar eftersom det verkar vara en fin loksele. jag vill helst behålla den(om det går) i det skick den är i men måste ja göra nåt drastiskt så måste jag väl men ja vet inte....att svetsa dit en ny skakelögla kanske är lättare än att försöka sy ihop en sönderklippt sele sen:crazy: :smirk:

jag tror nämligen den lokselen kan vara rätt mkt värd om jag nån gång vill sälja den(verkar ju som det kanske blir snatrt i värsta fall).
eller vad tror du? finns det många såna finlokselar?

men det är inget störande eller så för hästen att lokorna är lite långa upptilll?. haha en sak ja märkt är att den "kudden" mellan lokorna(på halsen) den måste ja ha på yttersta hålet annars tycker jag det verkar sitta stenhårt runt halsen så rätt grov hals har han allt fast selen är till för en d-ponny-stor häst typ och min pålle e b-ponny:angel:

alltså ja skiter i om det inte ser så fint ut när ja kör tycker bara det är synd att ha sönder denna sele + att ja gillar däckeln så mkt den är riktigt snygg. så nylondraglinor skiter ja i att det är haha ja menar de håller ju t.o.m bättre än läder så varför inte.

haha alltså det är väl bara att testa o se om skakeln hoppar ur om ja kapar öglan i början kan man kanske fästa med en extra rem eller nåt ifall att den skulle åka av(linda lite som man gör på travselar fast helst inte så hårt). fast igentligen varför lindar man inte som på travselar på finselar? lixom det är ju inte med skakeln man drar endå och har man stötdämpning så kan väl inte så mkt kraft överföras till hästen eller?. bara en tanke.

tack för att du vill hjälpa:bow:

_L_ skrev:
Din häst har dåligt läge för en brösta men inget hindrar ju andra, med liknande hästar, att köra med brösta :crazy:
Ant att hästen står ut då den inte behöver dra tungt...
Men han kan bli ovillig att dra samt att han får mer obehag av en brösta än en loka!

Jag tycker det ser ut som att Tärnsjös skakelfäste passar bäst på en grövre loksele, men jag vet ju som sagt inte hur breda remmar din däckel har med det ser ut att vara lite smalare remmar?

Varför tycker du inte lokorna passar bra till hästen??
Vad jag kan se är de bara lite för långa uptill men de kunde du ju fixa, men det vill du inte. (Såga av dom :D)

Det verkar som du får välja mellan att ha en fungarade sele eller en sele som det är lite mer bök med men som ser "bra ut" :crazy:
Men varken Börjes eller Tärnsjös koppling kommer att "göra sig fint" på din däckel av äldre modell :crazy:
Att du kör med nylondraglinor då?? :p

Nej jag skulle nog sattsat på att byta däckel alt köpa en billig bröstsele och plocka delar från!
Bara lokorna och dess dragläder remmar+spännen kan inte bli så fult till en annan sele om allt är i svart/metallspännen??

Men enkelt blir det ju om du kapar öglan på skaklarna förstås :smirk:
Jag skulle tro att det funkar fint :D
De flesta kör ju så och vad jag vet har skakeln inte hoppat ur, när draglinor och baksele varit rätt spända...

/Lisa

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 193
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
974
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
762
Senast: Soapbubble
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix