skakelfäste

Sv: skakelfäste

okej så det som låter vettigast är i så fall att slänga ut ca 1200spänn på tjärnsjös grej eller ca 2000kr på en helt ny bröstsele där ja bara ska använda däckeln + "förstöra" lokorna och inte använda däckeln te dom:cool:

ja eller kapa skakelöglan och hoppas på de bästa:smirk:

svårt val då.

nej nej nej jag har lärt min pålle från inkörningen att han inte får äta gräs när jag kör eller han står och väntar på att bli förspänd vet i tusan varför ja skrev det men ja vet inte om de ska ha ner huvudet man brukar ju ha den remmen ifall de tänker ta tag i lite gräs annars är det ju ingen anledning att man har en sån.

min häst får inte äta när ja rider inte när ja kör heller bara när ja hoppat av och vi rastar eller om man som du skrev tar av vagnen m.m(som ja hittils inte gjort då).

_L_ skrev:
Ja.Nej
En är till för att sättas på giggdäckel(bröstsele) (Börjes) den andra (Tärnsjös)till för loksele.

Ja man sätter den lagom men inte spännt, så att om hästen har ner huvudet rammlar den lite fram men inte så mkt :smirk:

Nej jag tillåter aldrig mina pållar äta gräs när jag kör :eek:
Hästar och ponnyer som gör så tycker jag har en ful ovana :crazy:
Dock tycker inte alla det, vet att grannen kan låta sin häst ibland beta på detta sätt när hon rider!

Om du rastar, tar du loss vagnen, sätter fast alla remmar på selen, tar av bettet samt spänner du upp nedre lokremmen och hästen kan beta.

/Lisa

Gullan86 skrev:
okej så det som låter vettigast är i så fall att slänga ut ca 1200spänn på tjärnsjös grej
Nej det är inte vettigt :crazy:

Gullan86 skrev:
eller ca 2000kr på en helt ny bröstsele
Nej du behöver bara köpa en ny däckeln för 1650 kr!
Annars kan ju helt ny sele vara kul eftersom allt mer eller mindre kommer att "matcha" vilket flesta gärna är ute efter :angel:

Gullan86 skrev:
där ja bara ska använda däckeln
Då använder du förslagsvis även tömmar, huvudlag, farglinor och bakselen såklart :D

Gullan86 skrev:
+ "förstöra" lokorna
Nej!!! Du har ett spänne för draglinor på dina lokor!
Förstår du inte det? Om inte så kan jag rita *orkar inte nu* :p

Gullan86 skrev:
ja eller kapa skakelöglan och hoppas på de bästa :smirk:
Ja det ända kan ju vara att det blir lite ont om plats mellan "piggarna" tror det behövs ca 15-20 cm.
Eller fixa istället avlånga skakelöglor!! (Fast då lär det behövas snabbkoppling på selen) :D

/Lisa

svarar på det sista du skrev om att det kanske blir för kort mellan piggarna....isåfall är det ju för kort som det är nu ju eller? då borde jag ju få göra om hela öglan te längre om de ska passa och om ja ska ha kvar det som ögla???

faaaaaaasen....

och det med att ja måste förstöra selen joho ja måste ju kapa den "uppehållsrems remen" från draglädret väl? + ta bort draglädreyt eller?

Menar du "göra om" när du skriver "förstöra" ang din sele??
Eller förstår du inte? Ok jag ska förklara bättre o rita :o :smirk:
JMONCMLRFQCMP0.jpg

Du har ett spänne på draglädret, som jag markerat inom den röda ringen. Där kan du direkt sätta draglinan (som är tillräckligt lång och som passar i spännet), eller ha som nu vilket du föredrar...
Den röda pilen pekar på uppehållsremmen! :D
Det blir ett ökat slitage på selen om denna tvingas röra sig/gunga med skakeln samt att det för hästen inte är lika bekvämt med en bukgjord som gungar, anser jag :angel: därför bör man ha tillräckligt med mellanrum i skakelögglan! :)
Men om grejerna är hållbara och hästen van gör det nog inget att det gungar för del delen ändå :smirk:

Men eftersom du kört såhär och ingen misstycker fungerar det bra, förutom att få i skakeln, men det blir ju löst om du kapar skakelögglan till två piggar! Prova det först!
Skaklarna kommer väl ligga mer stilla nu när balansen på rockarden är fixad? :)

/Lisa

ihh tack nu förstår ja bättre så du menar att ja måste köpa(förljer en sån me om ja köper en bröstsele?) draglinor med "spänne" alltså att man spänner de i det spännet som blir över på draglädret eller de går kanske me de draglinor ja har nu bara att inte göra de till en ögla som ja gjort hiitls väl? hm hihi.

okej det blir mer slitage på uppehållsremmen om den rör sig men även om ja byter däckel så kommer ja väl inte ifrån det problemet eller?

eller du menar bara för att ja har en spciell uppehålls rem med en rörlig sak vid fästet?

japp ja får verkligen hoppas på att de byggt om den ordentligt nu så de inte blir mer bekymmer. ja tror som du säger att ja testar med att fixa skakelöglan. får hoppas att de håller de vetman ju aldrig inte me nytt läder heller de kan ju gå av i sömmar om man missat nåt som inte är så välsytt tror iaf jag....men de e nog bara o hoppas de håller för de ser ordentligt och hållbart ut den är restaurerad för 1år sen nåt sånt och knappt använd sen dess.....så de ska väl va ordenligt.

Jag menar bara att den möjligheten finns, (sätta draglinan direkt i draglädrets spänne) samt att jag anser det blir lättare att sätta för och spänna ifrån :D

Men du tycker det är bra som du har nu = då ska du inte ändra nått på din sele! :smirk:

Jo det där med att uppehållsremmen rör sig är inte så konstigt :p den brukar för den mesta göra det ändå, men inte så mkt. Om man har för liten öggla på skakeln kan den röra sig mer.
Vilket du kan kolla sen när du kör.
Rör den sig mkt (bak när hästen drar och fram när hästen bromsar)(mer är 15 cm) måste du nog göra nått, som att förlänga skakel ögglan.

När det gäller läder kan du själv "ge det en omgång" :D genom att vara hårdhänt! Spricker det är det kasst, och bör inte användas.

Hur går det med vagnen, när ska du få hämta den?

/Lisa

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 193
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
974
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
762
Senast: Soapbubble
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix