Skakelfäste, giggsele

B

burton

Såg på nån gammal tv-serie häromdagen och även på en körhäst som pappa förevigat på bild i Dublin att man gjort en liten specialare i skakelfästet på selen.

Istället för att bara låta skakeln ligga löst i skalmlädret så hade man även tagit remmen som skalmlädret sitter på och dragit nåt varv runt själva skaklen innan den fästs under magen i gjorden.

Vissa av de här utländska finvagnarna har för övrigt faktiskt väldigt långa skaklar. Med det menar jag att skakeln skjuter ut en bra bit framåt mot hästens bog ur skakelfästet.
Nån som har nåt bra förslag om varför man gjort så?

Hursomhelst, det där med att linda denna rem runt skakeln ett varv måste ju ha att göra med att man vill att den ska ligga mer still.
Kanske ett alternativ när man har en rockard som inte fungerar på samma sätt som en gigg, utan som har tendens till att resa sig i skaklarna ibland pga att sätet kanske sitter något bakom hjulaxeln.
Det såg inte dumt eller konstigt ut på nåt sätt. Knappt synligt på håll.
Vad tror/vet ni? Brukar man kunna göra såhär och det är ok?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skakelfäste, giggsele

Den remmen måste väl ha en liknande funktion som den skalmrem som finns på travselar fast i en annan form?

Jag skulle inte rekomendera att göra så på en rockard som reser sig fram i skaklarna. En sådan rockard måste byggas/balanseras om för att vara bra för hästen att dra. Önskvärd vikt i skaklarna är ju ca 5-10kg, och på en sådan rockard är det bakvikt vilket inte är bra på något vis. (Alernativt till ombygge är att sitta längst fram på sitsen och gärna luta sig framåt också. Ingen höjdare! :D )

Ja men det är inte alltid bakvikten är SÅ stor att det skulle bli skadligt på nåt sätt. Isåfall kanske det är ett riktigt otympligt hemmabygge. Det är en bra balans i ex. en bulletrockard när den sitter på rätt höjd, men inte med giggsele. Där krävs en större tyngd i fram på skaklarna som giggen ju har.
En rockard av typ bullet (travanpassad) kan behöva ha nåt mer som håller den på plats även i trav och på en dåligare väg.

min rockard reser sig lite när det blir för tungt i vagnen alltså inte när bara jag sitter i och jag tänker ha såna skalmläder för att vagnen inte ska resa sig iafll det skulle hända är det fel?....man kan väl sätta vikter därfram med? min vagn har specialtillverkats så jag ska höra lite med tillverkaren varför den gör så antagligen har den blivit anpassad efter ett lågt fäste som tex på lokselar men jag sätter min vagn som en travsele alltså längre upp.

Klart det funkar med modesele, men om nån inte vill ha det då?
Eller om nån har en liten ponny, jag har aldrig sett modeselar till annat än stora hästar.
Dessutom måste du ju fixa extra med brösta och draglinor, baksele o allt om du utgår från travdäckel.

Köper du annan körsele är den oftast komplett med allt som behövs.
Detta var en tanke utifrån de selningar jag sett, om man kan göra såhär och det funkar bra, men det verkar det ju uppenbarligen göra. För annars skulle de väl inte gjort så.

Vet inte riktigt hur det skulle kunna funka med vikter eller vart på vagnen man skulle fästa dem.
En möjlighet är kanske att du kollar hur du eventuellt skulle kunna bocka skaklarna för att inte få så skarp vinkel från vagnen upp till fästet.
Eller börjar med att prova att sänka skakelfästet lite för att se om det ger mer stabilitet.

Den anspänningen finns på ideals harness selarna från börjes, men man kan även få med snabbkoppling om man vill.

/j

Ska du sätta tyngder på skaklarna..?

Jag säger då det, ni krånglar till det ;) ..remmar nåt varv för att den inte ska tippa osv..har läget högt som på en travsele..

Mina selar är kanske inte så dumma trots allt :D ;) ;)

ja du tycker det är okej att jag har sån remmar från travet så den inte tippar då? de va ju det jag menade om de va okej? läste nu att även snigelfarmor har det så=)

jag har upptäckt att jag får nog sätta skaklarna lite lite längre ner(e nu på mitten av hästn plus lite högre upp) de ska ju sitta på mitten.
så då kommer nog risken för att den ska tippa upp framme i däckeln bli mkt mindre o så har jag såna skalmremmar från travet för säkerhetsskulle frågan är bara hur jag ska linda dom så att skaklarna fortfarande ska kunna röra sig med i rörelserna?!

Genom att linda dessa remmar runt skaklarna låser du dem, vilket gör att din häst kommer dra i dem. Antagligen kommer han även dra i draglinorna, men det är inte meningen att han ska dra i skaklarna. Jag tycker det är konstigt att din vagn reser sig, den ska ju vara specialgjord efter dig och hästen har du sagt? Skippa remmarna, skippa vikterna på skaklarna (sandsäckar fram i skaklarna, någon? :crazy: ) Burtons ide om att bocka skaklarna är däremot inte helt fel, det borde tillverkaren kunna ordna.

Att ni som kör med travselar använder sådana remmar säger jag inget om, har kört mycket med travsele och där drar hästarna i däckeln och med skacklarna oavsett remmar eller inte. En vagn anpassad för trav är i regel lättare också (finns undantag, självklart)och däcklarna är inte gjorda för att bära så mkt vikt.

burton skrev:
Ja men det är inte alltid bakvikten är SÅ stor att det skulle bli skadligt på nåt sätt. Isåfall kanske det är ett riktigt otympligt hemmabygge. Det är en bra balans i ex. en bulletrockard när den sitter på rätt höjd, men inte med giggsele. Där krävs en större tyngd i fram på skaklarna som giggen ju har.
En rockard av typ bullet (travanpassad) kan behöva ha nåt mer som håller den på plats även i trav och på en dåligare väg.

Jag tycker faktiskt att all bakvikt, även liten sådan, är dålig. Jag vill ha vikt i skaklarna. Man får helt enkelt använda vagn och sele som passar ihop!

Gullan, jag lindar mina ett varv korsat runt skakelhållaren. Så att vagnen inte kan tippa men ändå kan röra sig. Man har ju egentligen bukggjorden till det, men mina travremmar är så "klibbiga" i lädret att de håller skakeln på plats bättre, och så verkar de bara när de behövs. Man skulle kunna ha gummiremmar oxå, ger samma effekt och kan spännas löst utan att de glider omkring på skakeln.

Det bästa är ju att anpassa vagn o sele o häst, men jag är så himla nöjd med min bullet nu så jag skulle aldrig byta bort den mot nåt annat enaxlat.
Jag har ca 2-4 kg tryck i skaklarna, så för min del så är det bara på guppiga väg, i Donnas ibland stötiga trav eller i uppförsbackarna jag ser att extra remmen behövs. Har fått förslag om att fylla skaklarnas innandöme med sand, eller svetsa fast järnrör längs med. Men remmarna tycker jag funkar alldeles utmärkt.

mvh jenny

..fylla dom med sand...
Och sedan, när de blir för tunga neråt, får ni sätta dit heliumballonger så att det blir jämnvikt igen.. :D ;)

förlåt..den retfulla stickan är på G idag.. :bump:

Hej!

Tänkte bara visa en mode travdäckel! På min shettis! :D :bump: :D Nu har du sett en sån på en ponny, burton! :D
JPESDQOQKNDNG.jpg

JPESDPMMRREOK.jpg

Länk :D

Länk :D

Mvh Lisa

Vart har du köpt den nånstans? Är det en vanlig travsele som du sytt om själv? Eller är det en däckel från storhäst som råkar passa din ponny?
Jag menade att jag inte sett några färdigsydda modeselar till russ/shettis att köpa i butik/postorder.

Sådär ser annars Noras däckel ut, men hennes är tärnsjös ponnysele och då hamnar vi i en prisklass för sig.

Senast ändrad av en moderator:

Tänk er då att det finns järn på undersidan av öglan som håller lädret i en hård båge, så ser ideals ut. Vet någon vad såna snabbkopplingar heter?

/jenny

Hur ser kopplingen ut i övrigt? börjes verkar ha tagit bort selen som hette "leather tack" ur sortimentet. Det finns bara en modell nu och sen den som shettis-fyrspannet har.
Är det modellen som den stora hästen i katalogen har du menar?
Jag tyckte det såg ut som på giggsele, gör det inte det?

Jo, det är en giggsele/finsele/maraton. Den vita hästen alltså.

och nu insåg jag att det är hööks jag menade, men jag tror börjes har samma. Hööks verkar ha tagit bort sin bild på enbets selen, och visar bara parselen. konstigt. Skitselen har de kvar!

/jenny

Liknande trådar

Z
Körning Hej, jag är ny på detta så såga inte mina dumma frågor helt nu.. :3 Vi köpte en gammal vagn och fick en loksele till den. Perfekt...
Svar
13
· Visningar
6 030
Senast: Zab
·
Körning Här kommer FÖRE och EFTER bilder på selen:banana: jag har då satt upp lokorna eftersom de var för långa + gjort nya hål. som ni ser är...
Svar
14
· Visningar
1 267
Senast: _L_
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 037
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar