Skakel, skackel, skalm?

snigelfarmor

Trådstartare
Ja, jag säger skakel, skakelrem, skakelhållare, skaklar.

Men andra säger skacklar eller skalmar/skalmrem.

Sen har vi backsele/baksele. Jag säger baksele, backsele låter finskt!

Hur kommer detta sig och vad är korrekt svenska? Nån som vet?

/jenny, skåning ju

Sv: Skakel, skackel, skalm?

Ja, jag säger skakel, skakelrem, skakelhållare, skaklar.

Men andra säger skacklar eller skalmar/skalmrem.

Skalmar sitter på en gigg, rockard etc och sitter fast i "vagnen". Visar på en specifik typ av skakel, alltså. Därför blir det skakelrem/hållare etc, även om du inte blir hängd för skalmhållare etc.

Skaklar är rörliga i förhållande till vagnen och finns i många varianter.

Det heter baksele (eller hintertyg, obs stavningen). Den sitter ju bak, i motsats till framselen... va? Hoppsan! :o

Nu väntar vi på korrigeringarna av dom som är bättre inlästa på ämnat. :)

LIA

snigelfarmor skrev:

Varför skulle "backsele" låta finskt? Kan inte föreställa mig en finne säga "backsele"! Själv säger jag baksele & skaklar.

Eftersom jag uttalar ordet med kort a, så stavar jag det skakclar. Egentligen kanske det räcker med konsonanterna kl för att det ska framgå, men jag har glömt för mycket av stavningsreglerna. Annars, uttalar ni det med långt a, som i skakar, betoning på första a´et?
Kul det där med olikheter, det är säkert också olika i olika delar av landet.
Jag bor ju där det heter réven och végen (kanske inte rätt tecken för att betona, men hoppas ni fattar;) ), inte rääven och väägen.
Enköpingståge, ni vet :D
Skalmar säger jag om det som sitter på skottkärran, så det stämmer ju att det skulle heta lika på en gigg och en rockard. Men där säger jag skacklar i alla fall :confused:
Lotta

Jepp, med långt aaaa. Skaaaklar. I mitt fall blir det skaaaklarrrr eftersom jag e skåning :)

Säger du chäf istället för chef oxå ?

/jenny

Ojsan, ser att jag missuppfattade ditt inlägg.

Jo, jag uttalar också "Skacklar resp Skallmar och b
Baksele".
Går man efter stavning, borde det låta "Skaaklar resp Skaaalmar". Men det är ju mycket i språket som inte uttalas som det stavas.

LIA

Nej LIA, du missuppfattade inte alls, ditt svar var mycket intressant!!

fortsätt spåna!

Jag undrar ändå om ordet skacklar inte är en felsägning som anammats?

/jenny

Skacklar kan stavas antingen "skacklar" eller "skaklar". Båda stavningarna är rätt. Själv skriver jag med "ck" eftersom jag uttalar det med kort a.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 951
Senast: valpköpare
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka