Skakar på huvudet

aysha

Trådstartare
När jag rider har min häst fått för sig att gå och skaka på huvudet i tid och otid. Han liksom ruskar i sidled. Detta händer oftast efter uppvärmning när jag börja sätta lite press på honom, som om han försöker komma undan på nåt sätt.

Hur ska jag göra för att få honom att sluta?

Sv: Skakar på huvudet

Min valack gjorde så....Fick mitt svar en sen kväll när min moder satt o kika på mej när ja red....

Han skaka som besatt när de regnade och han fick minsta lilla vatten eller om det dammade och han fick något i öronen....

Så honom rider jag med öronhuva vid såna tillfällen....:)

De enda ja kan tänka mej e att de skulle va nåt me kotorna i nacken/halsen, eller i munnen eller helt enkelt att pålle har kommit på ett bra sätt att slippa jobba....:devil:

//Domino_s

Tack för snabbt svar! :)

Jag tror inte det handlar om vatten i öronen då jag oftast rider i manege. Tänderna är kollade för ett par veckor sen, så det kan inte vara det heller..

Hade även en massör ute för några veckor sen, men hon sa inget om det... Jag blir galen när han håller på så. Men jag får väl kolla honom igen, men om det nu bara skulle vara "jävelskap", hur ska man göra då?

hm....om det bara är på jävelskap så är den stora frågan...

Gör han det för att han är lat eller för att han inte orkar?

Är det för att han inte orkar så är ju lösningen enkel, gå ett steg tillbaka i träningen...

Men....mitt enda tips om det är av ren jäkla lathet så driv, driv, driv....Lätta på tygeln och driv, samla en bit, sen driv igen, samla igen, och sen driv igen....Gör volter, allt för att han inte ska hinna tänka på att skaka på huvudet....

Avsluta sen med nåt han verkligen tycker om....kanske hoppa?..:idea:

Så har jag gjort när hästar jag ridit har fått sina knäppryck med div. mysko påhitt....

Lycka till!

//Domino_s

Tack för dina tips! Ska prova dessa i morgon.

Visst är han lite lat, men istället för att gå och sega försöker han springa ifrån jobbet istället, och det är ju inte den rätta bjudningen, så jag ska prova att driva ändå, det blir ju lätt handbroms är han går på så.

Försöker verkligen aktivera hela tiden så han ska få jobbet att tänka på istället, men det hjälper inte alla gånger. Kanske jag sätter för stor press på honom..? Kanske även borde dra ner kraven lite ett tag..

Tänk om de kunde säga va de vill, kan och tycker, vad mycket lättare det slulle bli :p

Min häst höll oxå på så..men jag provade att variera bett och det vartr mkt bättre. och speciellt när jag satt på han ett mjukt gummibett sakt som gick att böja helt..

Han är inte väldigt känslig för smådjur i öronen? Min mor fick tummen ur nu i höst o skaffade en luva till sin pålla o efter det gick hon som en klocka, en verklig lättnad för hästen. Hon är jättekinkig med djur i öronen/runt öronen o skakar nog mest i föebyggande syfte eg men blev som sagt lugn med mössan.

Jo.. Det kanske han är, han är iaf väldigt irriterad på flugor på sommaren. Men inne i manegen? Det måste vara väldigt små djur isåfall :D, men det kanske kan vara värt ett försök!

Igår när jag red var det inte lika mycket, han började inte förrän i slutet av passet. Men när han väl har börjat, då fortsätter han tills vi är klara och jag ger honom lång tygel. Han skakar aldrig på lång tygel. Ungefär som rethosta, har man börjat hosta kan man inte sluta.

Hur ser massören om hästen har låsningar?
Rätt person till rätt område.

Har själv bara varit med om "huvudskakningar" av två anledningar som redan skrivits i tråden - irritation över insekter ELLER låsningar. Ja, eller att man är alldeles på tok för hård i hjälperna så den protesterar.

Det är förmodligen några dumheter han kommit på. Så var det med en ponny jag hade när jag var yngre. Han skakade mycket på huvudet men det var för att komma undan arbetet förklarade min tränare. Så ta tag i honom när han kör så driv på jobba ner han i rätt form så ska han nog sluta när du tar tag i honom .

Låter som rena dumheter att en häst skulle hitta på dumheter :smirk:
Åtminstone utan anledning. Visst är hästar lata av naturen, men för att den ska börja "protestera" måste den ha en anledning till det.

kan det vara någon typ av "head-shaking" syndrome?
Sök på lite trådar och se om det verkar stämma, hsätenv erkar ju helt klart besvärad.

Tack, har kollat igenom några trådar och vissa saker stämmer ju definitivt..

Det är väldigt vanligt att hästar hittar på olika saker för att slippa arbeta. Så att dra ned huvudet, ruska huvudet, dra upp det, gå i sidled, slå bakut... massa grejer och din kanske är en av dem som jävlas med dig. ELLER, så ORKAR hästen helt enkelt inte arbeta och därför håller på som den gör.. egentligen har jag inget vettigt svar på vad du ska göra åt det för ja har ju inte SETT hur den beter sig....
Du kanske skulle kunna testa att tömmköra den för att se om det är DU eller hästen som är "problemet".. menar bara om den stör sig på något i ridningen... kanske t.o.m har ont någon stans.. Men troligen vill den bara slippa arbeta!:crazy:

Om jag vill kolla upp om min häst har några låsningar, vem är det man ska ringa då? Kiropraktor? ET?

Kanske lite dum fråga men jag har aldrig haft ute ngn sådan människa förut :angel:

Och en sak till... Hur vet man att människan man tar ut verkligen KAN så att dom inte bara går och behandlar hästen och att det sedan blir fel?

Mjölksyra i musklerna. Vår häst gör så när han jobbat ett tag, släpper man ut huvudet så strääääääääääcker han ut/ned halsen och skakar ännu mer från sida till sida och upp och ned. Står man stilla så böjer han huvudet ända bort till stigbygeln för att själv-stretcha, båda sidorna.

Sträcker aldrig annars på sig. Nickar aldrig annars, bara när man samlat ihop honom ett tag, man kan riktigt se hur han vill sträcka ut sig. Slår med huvudet gör han när han leker med valack-kompisen i hagen, för att buffa honom framför sig.:love:

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 407
Senast: Cs218
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 419
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: ryujaneiro
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 713
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30