Skakar på huvudet

Sv: Skakar på huvudet

När jag rider har min häst fått för sig att gå och skaka på huvudet i tid och otid. Han liksom ruskar i sidled. Detta händer oftast efter uppvärmning när jag börja sätta lite press på honom, som om han försöker komma undan på nåt sätt.

Hur ska jag göra för att få honom att sluta?

Svart att saga nar jag inte sett dig rida eller sett hasten, men en anledning kan vara att du ar antingen for hard eller inte tillrackligt foljsam i handen. Hasten anvander ju halsen till att halla balansen, och vissa hastar ar som bekant jattekansliga.. Aven en hand som inte haller hart i tygeln blir hard om den inte ar tillrackligt foljsam da den hindrar hastens balans.

Okej, det kanske kan vara så att han helt enkelt inte orkar en högre form riktigt än alltså.
Jag har en tendens att bli stark i handen ibland men försöker att tänka på det och mjukna och bli mer föjlsam. Men jag ska tänka på det ännu mer!

Har du kollat att sadeln är ordentligt utprovad ? Kan ligga och trycka på manken ! Kolla att du får under två fingar under bommen när du sitter upp ! Åtminstone ett finger ledigt !!

/Enra

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 407
Senast: Cs218
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 419
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: ryujaneiro
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 713
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30