Skakande häst - fryser den?

Sv: Skakande häst - fryser den?

Jag tycker sällan de börjar frysa så länge de är torra. Jag har slängt alla mina gamla regntäcken som alltid läckte igenom om det regnade en hel dag, och investerat i 1 bra. Det kan regna 12 timmar- hästen är torr inunder.

Min häst var torr under sitt täcke. Det är nästan helt nytt och håller tätt i evigheter verkar det som. :D Pållen frös dock ändå, och då hade de ändå bara hunnit vara ute i två timmar... i hällande ösregn och stormvindar. Han var kall under täcket, men torrt var det.

Här har det varit solsken hela dan, en underbar septemberdag:banana:;)

November menar jag ha ha

Senast ändrad av en moderator:

Idag när jag tog in hästen för att byta täcke då det hade regnat igenom det så stod han och sakade precis som att han frös. Kan det vara för att han frös eller vad kan det vara?
Jag tog av täcket och satte på ett fleecetäcke, lät honom vara inne och käka lite hö och sen på med ett nytt täcke och ut i hagen. gjorde jag fel? han slutade skaka när han fick på sig fleecetäcket...

Visst frös han lilla pållen, själv köper jag inget regntäcke utan att det är fodrat med fleece, varmt och gott:smirk: impregnera det en extra gång när det är nytt, håller länge:bow:

Du gjorde alldeles rätt att du tog in honom och gav honom mat och nytt torrt täcke:bow: ;)

Ska försöka skicka ner solen till er i morgon:D ;)

Klart jag gör, gör inte du det? Men man måste inte sätta på en häst (om den inte är klippt förstås) ett täcke bara för att den skakar. ( min åsikt)

Jag här också nyfiken på hur du gör i stället?? Ett alternativ är ju iofs att ge dem mer grovfoder, då håller de värmen lättare. Men annars vet jag inte?? Hur gör du om din häst fryser så den skakar??

Den hästen jag har nu, har aldrig frusit så att den skakar för att den är alltid torr under sitt täcke. Är hästen blöt och fryser ska den ha ett bomullstäcke som andas, likadant när den är svettig. Men om hästen är torr och står och skakar pga att den fryser behöver man inte lägga på ett täcke enligt mig. Men skriv på ni bara, jag står på mej :smirk:

Oj, du behöver inte försvara dig! Det var inte så mycket för att ifrågasätta dig utan jag var mest nyfiken på hur du gör i stället?? Ingenting?? Låter du hästen stå och skaka så att den fryser? Om du bara lägger på ett tunt bomullstäcke så blir väl hästen inte så varm?? Tunna täcken hindrar ju bara pälsen från att resa sig = hästen fryser än mer. Bättre ett fleece- eller tjockare täcke eller inget alls än ett tunnt!

Den hästen jag har nu, har aldrig frusit så att den skakar för att den är alltid torr under sitt täcke. Är hästen blöt och fryser ska den ha ett bomullstäcke som andas, likadant när den är svettig. Men om hästen är torr och står och skakar pga att den fryser behöver man inte lägga på ett täcke enligt mig. Men skriv på ni bara, jag står på mej :smirk:

Hästen kan frysa under täcket även om den är torr. Särsklit ett ofodrat regntäcke kan kyla oerhört, då det dels hindrar pälsen att ställa sig upp (det naturliga skyddet mot kyla), och om det är blött på utsidan ordentligt, ligger det som ett kallt skal mot hästen, som därför kan frysa pga det.

Bomullstäcke? var grundar du den teorin på? Bomull kyler snarare än värmer. därför är det lämligt som tex sommartäcke, då det andas och släpper igenom fukt ordentligt, men inte som värmande täcke mot regn och rusk eller en ordentligt nedkyld häst.

Du har helt rätt att man kan värma upp hästen utan täcke om den är torr - ett bra grovfoder är mer effektivt än varma täcken. vill man dock uppnå en hastigare uppvärming är ett täcke PLUS grovfoder effektivt.

Alltså som sagt tycker vi alla olika... :) Det jag har gjort och så vi göt i det stallet jag står funkar bra och hästen mår bra av det!

Senast ändrad av en moderator:

Den måste ju torka först innan man värmer, Och om man lägger på ett tjockt täcke som inte andas om den är blöt blir det inte så mysigt för hästen...

Den måste ju torka först innan man värmer, Och om man lägger på ett tjockt täcke som inte andas om den är blöt blir det inte så mysigt för hästen...

jag tror nog att alla har koll på att täcket självklart måste andas.... det finns många tjocka täcken som andas aldeles perfekt, bla fleece, och därmed värmer bättre än ett bomullstäcke, - som snarare kyler.

Fleece var väl vad jag menade:confused: Svettäcke, å dom är vl vanligtvis av fleece lr hur?

svetttäcken är av variernade material beroende på vilken årstid de är avsedda för. Bomull sommar och fleece vintertid vanligtvis.

du skrev att folk lägger på tjocka täcken som inte andas, och därför ska man lägga på bomullstäcke.. vilket inte stämmer, se mina tidigare kommentarer så ser du vad jag menar. Återigen - jag tror de flesta vet att man inte lägger på ett täcke som inte andas om hästen är blöt eller svettig. Men nu pratade vi dessutom om hästar som frös fast dom INTE var blöta - så själva andas funktionen svett täckes mässigt är ganska ointressant just i detta fallet..... dock andas i princip ALLA innetäcken......

Jo, det finna säkert lika många sätt att hantera hästar på som det finns människor som sköter om djuren. Jag säger som Jenny1, du behöver inte alls känna att du måste försvara dig, det var inte alls min mening. Jag var bara ärligt nyfiken på hur du gör OM du skulle mötas av en häst som står och skakar i hagen en dag.

Alltså nu låter det väll som jag har ändrat mig men jag menade inte alls bomulsstäcke, måste ha tänkt mycket på bomullstäcken när jag skrev det :D Självklart menade jag fleece!!!!
Nej alltså jag försvarar mig inte. Jag vill bara säga vad jag tycker om saken :)

Prata på! ;) I mitt fall var ju hästen inte blöt under täcket, så om jag har fattat dig rätt så hade du låtit honom stå kvar i hagen och skaka då? (Fortfarande ingen anklagande ton, jag är bara nyfiken. :p )

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 044
Senast: Bee
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 958
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand